דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מיהו ''מחזיק'' על פי חוק הרשויות המקומיות (שימוש ארעי במגרשים ריקים), התשמ''ז-1987 

מאת    [ 09/07/2008 ]

מילים במאמר: 471   [ נצפה 2611 פעמים ]

עע"ם 9963/03, זוהר נ' עיריית ת"א

כב' השופטים א. ברק - נשיא, מ. נאור, ע. ארבל

עו"ד ש. גבסין, ע. יעקב למערער; עו"ד א. אחרק למשיבה

01.08.2006

העובדות:

1. המגרש נשוא הערעור מצוי בבעלות עיריית תל אביב (להלן: "העירייה"), אשר בשנת 2002 החליטה לסגור חניונים אשר בניהולו של המערער, ובהם החניון המופעל על המגרש. העירייה פינתה את המערער מהמגרש ופתחה במקום חניון בהנהלת חברת "אחוזת החוף".
2. בית המשפט לעניינים מנהליים דחה את עתירתו של המערער לנהל מגרש חניה פרטי על המגרש, בהתאם לסעיף 6(א) לחוק הרשויות המקומיות (שימוש ארעי במגרשים ריקים), התשמ"ז-1987 (להלן: "החוק").
3. המערער טוען כי הוא "מחזיק" כמשמעות המונח בחוק. לטענתו, הורי רעייתו החזיקו במגרש עוד לפני קום המדינה, ולאחר נישואיו עבר המגרש מידיהם להחזקתו. לטענת המערער, הוא בעל הזיקה הקרובה ביותר למגרש והוא מחויב בתשלום מיסים בגינו למשיבה. לטענתו, לא ננקטו כל הליכי פינוי כלפיו מהמגרש ומעולם לא נקבע כי הוא פולש אליו. כמו כן, אין ליצור הבחנה בין מגרש שבעליו הוא העירייה לבין מגרש בבעלות פרטית. המערער מוסיף כי תכלית החוק הינה הקטנת מצוקת החניה, ולפיכך, אין מקום לאפשר במסגרתו פיתרון לבעיות כלכליות המתעוררות בין המחזיק בפועל לבין הבעלים הרשומים.
4. העירייה טוענת כי המערער אינו "בעל מגרש" כמשמעותו בחוק, ואינו מחזיק במגרש. לדבריה, אין חולק כי היא לא השכירה את המגרש למערער ואף לא נתנה לו את הזכות לקבל הכנסות מהמגרש. משכך, אין המערער עומד בהגדרה הנדרשת לצורך החוק, שכן יש לפרש את המונח "מחזיק" בהקשרו של החוק כמחזיק כדין.

הערעור נדחה.

החלטה:

1. החוק מאפשר לרשות מקומית להשתמש במגרשים ריקים, גם כאשר הם אינם בבעלותה או בהחזקתה, לשני צרכים מוגדרים - האחד, לנקוט פעולות לגינון זמני של המגרש, והשני - להפוך את המגרש למגרש חניה לציבור, ללא תשלום.
2. מטרתו של החוק כפולה: שמירה על איכות הסביבה והקטנת מצוקת החנייה. עם זאת, ניתן ללמוד מדברי ההסבר על מטרה נוספת שעמדה בפני המחוקק שהינה פתרון לבעיות שונות העולות מקיומם של מגרשים ריקים, ובהן הצטברות אשפה במגרשים מסוג זה, פלישות ובניה בלתי חוקית.
3. לצורכי גביית ארנונה עירונית נפסק כי בהינתן קיומם של מספר מחזיקים מקטגוריות שונות, ההלכה היא שחובת התשלום תחול על בעל הזיקה הקרובה ביותר לנכס, שכן לא יתכן שאדם משתמש בנכס באופן לא חוקי ונהנה משירותי העירייה, ובשל אי החוקיות יהיה פטור מלשלם עבור שירותים אלו. עם זאת, פירוש המונח "מחזיק" לצורך החוק צריך להיעשות בהתאם לתכליתו של החוק, ואין הכרח כי פירוש המונח יהיה זהה, למרות ששני החיקוקים משתמשים באותה הגדרה.
4. מתכלית החוק ניתן להסיק בבירור כי על המונח "מחזיק", בהקשרו של החוק, להתפרש כמחזיק כדין. לא יהא זה סביר שהוראות חוק, שאחת ממטרותיו היא למנוע פלישה למגרשים ריקים, תכשרנה את החזקתם של הפולשים כמחזיקים לצורך החוק. כמו כן, ישנו אינטרס ציבורי לאי הכרה במחזיק שלא כדין לצורך החוק, שכן מחזיק על פי החוק רשאי לבקש להקים מגרש חניה פרטי בתשלום על המגרש הריק, בעוד שאם לא מתבקשת הקמתו של מגרש פרטי, החניה שתופעל על ידי העירייה תינתן בחינם.


את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב