דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החלת ''הגנת הדיור החלופי'' שבחוק ההוצאה לפועל על אף ויתורה של הלווה 

מאת    [ 09/07/2008 ]

מילים במאמר: 469   [ נצפה 2489 פעמים ]

ה"פ 231/06, לודמילה קורבנקוב נ' בנק הפועלים בע"מ

כב' השופט יצחק כהן

עו"ד חנוך פוגל למבקשת, עו"ד דינה רונן גור למשיב

21.03.2007

העובדות
1. המבקשת הינה חוכרת לדורות בדירה בת שני חדרים.
2. בעקבות הליכים למימוש משכנתה בהם פתח המשיב הגישה המבקשת תובענה, בה עותרת לכך שיוצהר כי ההגנה מפינוי שמעניק סעיף 38(א) לחוק ההוצאה לפועל שרירה וקיימת, וכי הויתור הלכאורי על כך, לאו ויתור הוא. וכן להורות למשיב להימנע מהליכי פינוי המבקשת מהדירה, עד שיוכח להנחת דעת בית המשפט שיהיה לה מקום מגורים סביר ודיור חלוף.
3. לטענת המבקשת, בעת שחתמה על חוזה ההלוואה ועל שטר המשכנתה, לא ידעה לקרוא עברית, ולמעשה עד עתה אינה יודעת לקרוא עברית ואינה שולטת בשפה העברית, ובעת חתימת מסמכים האמורים לא הוסבר לה, כי במקרה של מימוש המשכנתה זכאית היא לקבל דיור חלוף לפי סעיף 38 לחוק ההוצאה לפועל וכן לא הוסבר לה, כי בחתימתה על המסמכים הנזכרים, מוותרת היא על זכותה לדיור חלופי.
4. טוען הבנק כי הן בשלב חתימת חוזה ההלוואה והן בשלב החתימה על שטר המשכנתה, הוסבר למבקשת ולבעלה כי הם מוותרים על הגנת הדיור החלופי הקבועה בסעיף 38 לחוק ההוצאה לפועל והדברים הוסברו להם בשפה בה הם שולטים, היא השפה הרוסית.

החלטה

1. הוראת סעיף 38(א) לחוק ההוצאה לפועל היא הוראת בעלת אופי סוציאלי, שנועדה לאזן בין זכותו של הנושה לגבות את חובו בהליכים למימוש משכנתה שנרשמה לזכותו ובין הצורך לשמור על כבודו של החייב כאדם, ולמנוע מצב בו החייב ובני ביתו ימצאו עצמם ברחוב ורק כפת השמיים מעל לראשם.
2. סעיף 38(ג) לחוק ההוצאה לפועל קובע כי צדדים לשטר משכנתה יהיו רשאים להתנות על הוראת סעיף 38(א). עם זאת, הזכות להתנות על ההגנה הניתנת לחייב בסעיף 38(א) נתפסה כחריג לכלל, ועל כן נקבע, כי חריג זה, כדרכם של חריגים, יש לפרש בצמצום ובאופן דווקני.
3. עו"ד דונאיביץ', בפניה נחתמה המשכנתה, הסבירה בעדותה, כי היא חייבת ליתן ללקוחותיה ההסבר האמור, משום שבשעה שהיא מתבקשת לאמת את חתימתם על שטר המשכנתה, העומד להיות מוגש ללשכת רישום המקרקעין, היא חייבת, על פי הדין (תקנה 16(א) לתקנות המקרקעין (ניהול ורישום)), להסביר ללקוחותיה את משמעות העסקה המבוצעת לפי שטר זה.
4. ביהמ"ש דוחה את טענת המבקשת כי לא הוסבר לה כראוי שהיא מוותרת על הגנת הדיור החלופי. למבקשת הוסבר גם הוסבר, כי בעת ההליכים למימוש המשכנתה יהיה הבנק רשאי לדרוש את פינויה מהדירה מבלי להעמיד לזכותה דיור חלופי.
5. עם זאת, קובע ביהמ"ש כי השימוש בחריג אינו באופן המגשים את מכלול מטרותיו של סעיף 38, אשר בבסיסו עומדת מטרה סוציאלית, "תוך איזון נאות בין המטרות".
6. ביטול הגנת הדיור החלופי באופן גורף, מבלי שניתנה הדעת לנתוניו האישיים של הלווה או למטרת ההלוואה, היא מעשה שאינו מידתי, היא פוגעת בכבוד האדם והיא אף מעשה הסותר את תקנת הציבור, במובן סעיף 30 לחוק החוזים (חלק כללי).
7. ביהמ"ש קבע כי לא ניתן יהיה לפנות את המבקשת מדירת המגורים המוחזקת על ידה, קודם שיוסדר לה דיור חלופי, כמשמעות הדבר בסעיף 38(א) לחוק ההוצאה לפועל.

את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב