דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ההתנגשות בין סמכותה של עירייה להרוס מבנה מסוכן מבלי ליידע את הבעלים לבין הוראת סעיף 3 לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. 

מאת    [ 09/07/2008 ]

מילים במאמר: 459   [ נצפה 1970 פעמים ]

ת"א 49609/05, עירית תל אביב נ' לנדאו חנה ומשה

כב' השופט: מ' קליין


18.04.2007

העובדות:
ענייננו בתביעה לתשלום הוצאות של עבודת הריסה ופינוי אשר בוצעה על ידי התובעת במקרקעין השייך לנתבעת. עיריית תל אביב - יפו - התובעת הגישה תביעה ע"ס 826 ש"ח נגד הנתבעת ובעלה המנוח משה. סכום זה נגזר מכך שהתובעת ביצעה הריסת חלקו של גדר המפרידה בין חצר הבניין שבבעלותה של הנתבעת לבין המדרכה הציבורית לאחר שנתגלה כי חלק מהגדר התמוטט ונפל על המדרכה.

החלטה:
1. סעיף 7 לחוק העזר לתל אביב - יפו (מבנים מסוכנים), תשס"ב-2001 קובע כי משסבור ראש העירייה, על פי חוות דעת מהנדס כי בניין נתון במצב שיש בו סכנה מיידית למחזיקים או לציבור או לנכסים סמוכים, רשאי הוא ליתן צו לסגור מייד את הבניין ולצוות על פינויו או על הריסתו המיידית. כן רשאית העירייה לבצע את העבודות הדרושות לשם הריסתו ולגבות את הוצאות הביצוע מבעל הבניין.
2. בפסה"ד דנן נבחנת ההתנגשות בין הוראת הסעיף הנ"ל לבין הוראת סעיף 3 לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, דהיינו, מתי ראוי שראש העיריה יפעיל את סמכותו הנ"ל ומתי תיחשב פעולה זו ל"מידתית".
3. כב' השופט פונה לעקרונות המשפט העברי ומציין כי אכן, קיימים מקרים בהם נדרשת פעולה דחופה למען הצלת חיי אדם. עם זאת, המקרה דנן אינו נופל תחת גדרו של החוק הנ"ל. המקרה דנן נסוב סביב גדר אבנים אשר הפרידה בין חצר בניין המגורים ובין המדרכה של הרחוב הסמוך. על פי עדותם של עדי התובעת, הגובה המקסימלי של הגדר הנ"ל הינו בסביבות ה-70 ס"מ. גדר זו נפגעה על ידי רכב ומשכך התערערה יציבותה ואחת האבנים אשר ממנה מורכבת הגדר נפלה על המדרכה. לא הובאה בפני ביהמ"ש בדל ראייה לגבי האפשרות כי חלקי הגדר האחרים החלו ליפול או שהגיעו לכביש עצמו. המשמעות של "סכנה מיידית" היא כי קיימת אפשרות לפגיעה חמורה בבני אדם בכל רגע נתון עד לטיפול בפועל במפגע. העלאת טענה כי קיימת אפשרות כי אדם יתקל באבן שנפלה על המדרכה בעודו פוסע בה אינו עולה לשעור "סכנה מיידית" ואינה מקובלת. אף לא מדובר בסכנה ממשית, ומכל מקום התובעת יכלה לפנות את האבן שנפלה למדרכה או לגדר את שטח מדרכה זה, עד למתן הודעה מסודרת לבעלי הבניין. "סכנה מיידית" משמע כי קיים קשר ישיר בין הפעולה שקרתה או עומדת לקרות לבין נזק ספציפי כלפי נפגע פוטנציאלי. במקרה דנן לא קיימת אפשרות זאת.
4. חוק יסוד כבוד האדם וחירותו מחייב שקילה ראוייה במצבים בו הרשות יכולה לנקוט במספר דרכים, אזי שתבחר בדרך בו לא ייפגע קניינו של אדם. התובעת לא הוכיחה לבית משפט כי הייתה קיימת סכנה מיידית לבני אדם עד כדי כך כי יש לפעול במהירות מבלי לידע את המחזיק בקניין ולאפשר לו לטפל במפגע בעצמו. התובעת פעלה בחוסר תום לב משווע כאשר מבלי לבדוק אם בעלי הבניין אכן מתגוררים שם, הדביקו אזהרה על צו ההריסה בשעות אחר הצהריים והגיעו בבוקרו של היום למחרת לביצוע צו ההריסה.מכל הטעמים הללו יש לדחות את התביעה.


את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב