דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גביית דוחות חניה על ידי עיריות 

מאת    [ 08/07/2008 ]

מילים במאמר: 792   [ נצפה 10460 פעמים ]

אם באיזה ערב רגוע ונחמד ידפקו לכם על הדלת שלושה גברתנים ויציגו לכם דרישת תשלום שאין לכם (ולהם) מושג מה מקורה ויבהירו לכם שאם לא תשלמו אותה מיד הם יעקלו לכם את המטלטלין בבית ? סביר שזו לא מתיחה אלא דווקא דרישת שלום מעירייה כלשהי בגין דוח חניה שלא שילמתם.

חוק משנת טרפפו
רשויות מקומיות בישראל לא צריכות חלילה להטריח עצמן ללשכת ההוצאה לפועל כדי לגבות חובותיהן.
בהבדל מאזרח רגיל או חברה, שכאשר חייבים להם כסף הם צריכים לנהל הליך מסודר בבית משפט או בהוצאה לפועל כדי לגבות את החוב, ואז ממילא יש לחייב אפשרות נאותה להתגונן ולהשמיע טענותיו, הרשויות המקומיות נסמכות על פקודה מנדטורית ישנה נושנה, פקודת המיסים גבייה משנת 1929 (כן, לא טעיתי!), שמאפשרת להם לבצע גבייה בדרך נוחה וקלה בהרבה.
העירייה מעניקה לגובים מטעמה תעודות הסמכה והם פועלים ברחבי הארץ עבורה לביצוע החוב. הם כמובן מצרפים לחוב את השכר שלהם והם לא מקפחים את עצמם.
יש עיריות, שמרחיקות לכת ולמעשה מפריטות את כל הליך גביית החובות מהן החוצה, לגורם פרטי ולהן, לעיריה, אין כל פיקוח או מעקב ממשי על ההליך. ויש עיריות אחרות, שאצלהן זה רק "חצי צרה", כלומר הן הפריטו את הביצוע אבל לא התנתקו כליל מההליך.
בכל מקרה לפנינו תופעה בעייתית, רחבת היקף ובלי היסוס אני מוסיף גם פרועה!
אין קריטריונים ברורים להליך הזה, למשל: כמה כסף מותר לגובים לקחת, באיזה שעות מותר להגיע, מהו החומר שהם חייבים להציג בפני החייב, מה בדיוק ההליך המקדים שנדרש אם בכלל לפני ביצוע פעולת הגבייה האגרסיבית, מה מידת הפיקוח והמעורבות שמחוייבת בה הרשות המקומית, האם רק גובים בעלי תעודה רשאים להיות מעורבים בהליך או שיכולים להצטרף אליהם על הדרך עוד "גובים" (כדי שהסיטואציה תהיה יותר מרתיעה/מפחידה?) ובכלל: למה צריך עדיין בישראל של שנות האלפיים פלוס, להישען על פקודה מלפני כמעט מאה שנה! 
שאלות יפות אלה כבר מהדהדות מזה זמן הן בין כותלי בית המשפט העליון והן, אפילו, במשרד המשפטים וכן, יש איזה שהיא טיוטה ו/או תזכיר של הצעת חוק וכן, מתי שהוא בעוד מי יודע כמה אולי גם יבוא לציון גואל. אגב אפשר להציע משחק התערבות נחמד, למשל מה יגיע קודם: פינוי שדה דב, חקיקת חוק גובי הרשויות או פרוייקט תעלת הימים.
מכל מקום ? מה עושים בינתיים, זו השאלה האמיתית.    


התיישנות

טענת התיישנות טובה יכולה בהחלט להיות "קטלנית". לא פעם זו גם הטענה היחידה שניתן לעלות מול גביית דוח חניה (ברירת קנס) ואכן רבים מהליכי הגבייה נוגעים לגביית דוחות ישנים, אפילו דוחות שכבר חגגו בר מצווה.

תקופת ההתיישנות של דוח חניה היא כפולה.
התקופה הראשונה היא התיישנות העבירה: שנה מיום ביצוע העבירה.
על הרשות המקומית מוטלת חובה למסור לך את הודעת הקנס בתוך עד שנה מיום ביצוע עבירת החניה. המסירה חייבת להיות בדואר רשום ולכתובת שלך כפי שהיא מעודכנת במשרד הפנים.
הדבקת רפורט על חלון רכב אינה מסירה כדין וגם משלוח בדואר רגיל אינו מספיק. לכן אם ההודעה הראשונה אודות ביצוע עבירת החניה לא הגיע אליך בדואר רשום בתוך שנה מיום ביצוע העבירה ? שיחקת אותה. הדוח התיישן.
יש לזכור כי זה כלל לא משנה אם אתה נוהג לקחת דואר רשום כי גם אם לא לקחת עדיין המסירה מסירה היא.
כמן כן אם התרשלת ולא עדכנת את כתובתך במשרד הפנים ואתה גר במקום אחר ? הבעיה היא שלך גם אם הדואר לא הגיע אליך.

תקופת ההתיישנות השניה היא התיישנות העונש: שלוש שנים.
אם כאמור נשלחה אליך בדואר רשום הודעת התשלום בתוך השנה שמיום ביצוע עבירת החניה, הרי שמאותה עת ואילך יש לרשות שלוש שנים כדי לבצע את העונש, קרי את גביית הקנס. חלפו שלוש שנים בלי שהרשות נקטה בפעולה כלשהי ? התיישן ההליך ואין הרשות יכולה לגבות את חובה.

תקופות אלה של 3 שנים מתחדשות בכל פעם שהרשות נוקטת בפעולה כלשהי ? נניח משלוח הודעה חוזרת/תזכורת -  מאותו מועד ואילך יחלו למנות 3 שנים נוספות.

רשויות טוענות כי לא בהכרח חייבות הן לשלוח את אותן תזכורות או פעולות בדואר רשום דווקא. מאידך, יש פסיקה (שאינה מחייבת, כלומר לא פסיקה של בית המשפט העליון אלא של ערכאות נמוכות יותר שאין פסיקתן בגדר תקדים מחייב) לפיה לפחות אחת לשלוש שנים צריכה רשות להראות משלוח בדואר רשום כדי למנוע השלמת תקופת התיישנות העונש.

טיפים

אין הרבה ובכל זאת. במקרים בהם אתם מקבלים דרישות תשלום בטרם נקיטה בהליכים מבצעיים לפי פק' המיסים (גבייה) ובדרישות אלה פירוט של דוחות ישנים, אתם זכאים לדרוש מהרשות פירוט לגבי משלוחי התראות קודמות (לקבל "הסטורית מצבים" כך זה נקרא בעגה הקלוקלת של התחום). כך תוכלו לבדוק האם אכן נשלחו אליכם הודעות לכתובת הנכונה. אם לא ? תוכלו להמציא לרשות תדפיס ממשרד הפנים אודות כתובותיכם השונות לפי תקופות ואולי תצליחו להוכיח שהרשות שלחה התראות למקום אחר. כמו כן תוכלו לבדוק האם הרשות עמדה בתקופות ההתיישנות.
עוד נקודה: אם עסקינן בדוחות באמת ישנים, נניח דוחות משנות התשעים ותחילת שנות ה- 2000, ניתן לבקש בנסיבות מסויימות לשלם את הדוחות רק בתנאי "מבצע הקנס המופחת", אותו מבצע שהנהיג בזמנו השר מאיר שטרית. כלומר: אם תוכיחו שלא קיבלתם בזמנו את הפנייה במסגרת מבצע הקנס המופחת, תוכלו לטעון שאין זה ראוי שקופחתם ולעיתים טענה זו מביאה להסדר על תשלום מופחת וגם זה משהו.      

עו"ד עפר שחל הינו שותף במשרד שחל את האזרחי משרד עורכי דיןבת"א, משרד אשר נמנה עם הצמרת הבכירה של משרדי עוה"ד בישראל. לעו"ד עפר שחל ותק של כ- 15 שנה במקצוע. הוא ממונה מעת לעת כבורר ע"י לשכת עוה"ד וגופים אחרים וכמפרק או מנהל מיוחד ע"י בתי המשפט. עו"ד שחל חבר בועד המנהל של קרן תל אביב לפיתוח וכן חבר בועדת החוקה של מפלגת העבודה. עו"ד שחל הינו יו"ר חברת אחוזות החוף בע"מ.
http://www.sh-ez.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב