דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השימוש בתכשירים כמותרפיים למניעה וטיפול בדלקות חניכייים בחולי סרטן המטופלים בכמותרפיה וסובלים עקב כך מתרומבוציטופניה, בעיות קרישה ועצירת דמם. 

מאת    [ 07/07/2008 ]

מילים במאמר: 715   [ נצפה 2706 פעמים ]

השימוש בתכשירים כמותרפיים למניעה וטיפול בדלקות חניכייים בחולי סרטן המטופלים בכמותרפיה וסובלים עקב כך מתרומבוציטופניה, בעיות קרישה ועצירת דמם.

ד"ר פרץ דוידי מישל
מרפאת שיניים פרטית - פתח תקוה

אחד הסיבוכים בחולי סרטן המטופלים בכימותרפיה הוא אובדן טסיות דם וירידת רמתן לרמה שאינה מאפשרת קרישת דם . לחוסר הכושר לעצור דימום יש דרגות שונות הנובעות ממספר משתנים והשפעתם על מנגנון הקרישה. מצד שנ י חולי סרטן מסוגים שונים העוברים טיפוליפ נוטים יותר לפתח בעיות שיניים כגון עששת ודלקות חניכיים , כמו גם תופעות של יובש בחלל הפה, פטרת ושינוי הפלורה הטיבעית של חלל הפה. הטיפול הסטנדרטי בכיסי חניכיים ובדלקות חניכיים ברמה מתקדמת הוא כירורגי בעיקרו ומשלב טיפול של גרידת חניכייים, הקצעת שורשים, הדרכה להגיינה ושימוש בחומרים כימיים המפחיתים את כמות החיידקים גומי המחלה בשטיפות ומשחות שיניים.. במיקרים חמורים מבוצע טיפול כירורגי שמטרתו ביטול כיסים ושחזור פגמים בעצם על ידי השתלת עצם או אמצעים אחרים.

אצל חולי סרטן המטופלים בכימותרפיה מתעוררת בעיה בטיפול כירורגי עקב נטייתם לדמם או חוסר יכולתם לעצור דימום. בעיב זו מותירה בידי רופא השיניים אמצעי טיפול בלתי פולשנים כירורגית, במיוחד הדרכה להגיינה ושימוש בתכשירים כימיים בטיפול מקומי לשליטה על רמת החיידקים והפחתת תופעות המחלה בפה.

אחד החומרים המקובלים המצויים היום בשימוש הוא כלורהקסידין גלוקונאט כחומר שטיפה בקטריצידי המפחית באופן משמעותי את כמות החיידקים בפה ועקב כך מפחית את עצמת מחלת החניכיים. השמוש בשטיפות הוא מוגבל ויעילותן מוגבלת לרובד השיטחי היות ואין חדירה של החומר לעומק הכיסים בחניכיים, כמו כן משך המצאות החומר בקרבת החיידקים הוא קצר ואינו מספיק על מנת לחסלם באופן יעיל. פיתוח ישראלי חדשני הקרוי פריוצ'יפ עונה על בעיות אלה ומשמש כאמצעי מצויין לטיפול על פי המתכונת הבאה :
פריוצ'יפ הוא שבב קטן המתאים בדיוק לממדי כיס החניכיים. הוא מכיל חומר יעיל בהרג חיידקי החניכיים (2.5מ"ג כלורהקסידין גלוקונט). לאחר ניקוי האבן כאשר הצ'יפ מוחדר לכיס , החומר הפעיל משתחרר במשך שבוע לערך, הורג את החיידקים, והצ'יפ מתכלה מעצמו.
אין צורך בביקור נוסף להסרת הצ'יפ, אך יש צורך לבצע בדיקה חוזרת לאחר שלושה חודשים במרפאה ובמידת הצורך להמשיך בטיפול.
טיפול כימי בבעיות חניכיים הוא שמרני ולא כירורגי. לעיתים יש צורך להשלים את הטיפול בפרוצדורה כירורגית, תלוי בעוצמת המחלה ובמידת התקדמותה. במקרים של בעיות דמם עקב טיפול תרופתי או חסר מולד של פקטור קרישה הופך הטיפול הכימי לעדיפות ראשונה ולעיתים הוא הטיפול היחידי אותו אנו יכולים לבצע במרפאה בלא לסכן את המתרפא. חולי סרטן המקבלים טיפול כימותרפי, למשל חולי לוקמיה, נוטים לפתח דלקות בחניכיים והם עשויים לאבד את כל השיניים עקב התפתחות מהירה של פריודונטיטיס במהלך ואחרי הטיפול. במרפאתי מיושם פרוטוקול שמרני,לטיפול בחולים המקבלים טיפול כימותרפי, הטיפול משלב ניקוי שמירת היגיינה, פלואורידציה ביתית והשלמה במרפאה עם פריוצ'יפ וטיפולים כימיים אחרים.
לאחר הטיפול אפשר לאכול ולשתות כרגיל.
אפשר ורצוי לצחצח כרגיל אולם יש להימנע מניקוי בעזרת חוט באזור הצ'יפ במשך עשרה ימים.
צפוי כאב קל עד חזק באזור החדרת הצ'יפ. ניתן לקחת משכך כאבים לאחר התייעצות עם הרופא.
חלק של הצ'יפ בולט מחוץ לחניכיים וניתן לראותו ולחוש בו בעזרת הלשון. אל לנו להיות מוטרדים מעובדה זו היות והעודף נעלם תוך זמן קצר.
חומר נוסף המשמש כאמצעי תרופתי הניתן להחדרה בחניכיים והמשמש במרפאתי כאמצעי טיפול מקומי בלתי כירורגי אך חודר למוקד הדלקתי הוא האטרידוקס.
אטרידוקס מכיל 10%דוקסיצילין היקלאט בבסיס אטריג'ל, לשחרור מושהה בהחדרה תת חניכית.
אינדיקציה לשימוש באטרידוקס היא מבוגרים מעל גיל 12 הסובלים מפריודונטיטיס כרוני באזורים בהם יש כיס פריודונטלי בעומק 5-מ"מ ויותר.

קונטראינדיקציות: אנשים הסובלים מאלרגיה לטטרציקלינים או דוקסיצילין.
החומר לא נוסה על נשים הרות, או על אנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת.
יש להשתמש בזהירות בחולים עם נטייה לקנדידה בפה . מה שמפחית את האפשרות לשימוש אצל חולי סרטן המטופלים בטיפול כימותירפי או קרינתי.
הוראות למטופל באטרידוקס:
לא לצחצח ולא להעביר חוט דנטלי באזור המטופל למשך 7 ימים.
להמנע מללעוס באזור המטופל ככל שניתן עד שבוע לאחר ההחדרה.
החומר אינו מזיק במקרה של בליעה
עם החלמת החניכיים ניתן לראות את האטרידוקס בקו החניכיים.
ההבדל המהותי בין שני החומרים הוא שהאטירדוקס הוא חומר אנטיביוטי ואילו הפריוצ'יפ הוא חומר אנטיספטי. שני החומרים פעילים לאורך זמן ובשניהם ניתן להקל על תסמיני מחלת החניכיים אצל חולי סרטן המטופלים בכימותרפיה ואשר אצלם קשה או מסוכן לבצע פעולה כירורגית עקב הסכנה בגרימת דימום ללא אפשרות לעצור אותו באמצעים רגילים.
מנסיוני במרפאתי עם עשרות חולי סרטן שקיבלו טיפול תומך חניכיים על פי המתכונת המתוארת לעיל. ניתן למנוע ולטפל במחלות חניכיים גם אצל חולים עם בעיות קרישה ונטיה לדמם ולעצור או להפחית במידה רבה את הנזק הנגרם לרקמות התומכות עד אשר רמת הטרומבוציטים עולה ומאפשרת לבצע טיפול כירורגי משולב בבעיה.
לקבלת ייעוץ וטיפול http://www.mypd.co.il



רופא שיניים כללי מטפל בכל המשפחה מינקות ועד זיקנה .
הטיפול מבוסס בראש ובראשונה על איתור הגורמים למחלות הפה ומניעתן.
שיקום פה כללי על גבי שתלים עם שימת דגש על האספקטים האסטטיים.
גישה מיוחדת לטיפול באנשים החוששים מטיפולי שיניים תוך שימוש בגז צחוק ויישום עקרונות טיפול ללא כאב
http://www.mypd.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב