דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נאמנות בחוץ לארץ- בעקבות דוח ועדת פרידה ישראלי 

מאת    [ 18/12/2005 ]

מילים במאמר: 708   [ נצפה 4981 פעמים ]

מוסד הנאמנות מוכר זה שנים ככלי משפטי יעיל לשימור והגנה על רכוש. במסגרת מוסד זה מעביר אדם אחד או יותר ("יוצר הנאמנות") את הבעלות בנכסים שלו לאדם אחר ("נאמן"), על מנת שהאחרון ינהל את הנכסים לטובת אנשים שלישיים ("נהנים").
ועדת רבינוביץ' השנייה, שהובילה לרפורמה מרחיקת לכת במיסוי בינלאומי (1.1.03), נשאה באמתחתה המלצה להביא להסדרת נושא הנאמנויות. הדבר בער במיוחד לאור תחושת נישומים רבים, כי על-ידי שימוש במוסד זה יוכלו להבריח נכסים מרשת המס הישראלית ולאפס את חבות המס בגינם. המעבר לשיטת מיסוי פרסונלי שימשה כזרז, ואכן, אך לא מזמן הרימה ועדה ברשות סגנית נציבת מס הכנסה, פרידה ישראלי, את הכפפה. לאחר שישבה על המדוכה הוציאה תחת ידיה דו"ח שאמור היה להסיר את העננה ולספק הסדר ממצה לנושא זה.

ביום שאחרי פרסום הדו"ח, מחוייב ציבור המשקיעים בנדל"ן בחו"ל, העושה שימוש בנאמנויות, לכלכל צעדיו תוך התייחסות להמלצות הוועדה. המצע המיסויי החדש שעשוי לקבל גושפנקא סטטוטוטורית בקרוב, ראוי כי ישמש נר לרגליהם. הבה נערוך היכרות ראשונה עם "השחקנים" החדשים ב"מגרש" הנאמנויות, ותוצאות המיסוי הקשורות בהם.

נאמנות תושבי ישראל (נת"י) - נת"י היא נאמנות, שלפחות אחד מיוצריה ולפחות אחד מהנהנים בה הם תושבי ישראל. שיעור השקעתו של היוצר הישראלי בנאמנות ו/או חלקו של הנהנה הישראלי בנכסיה אינם רלוונטים לעניין סיווג הנאמנות כנת"י. מיסוי נת"י - (א) יצירת הנאמנות - בשלב זה תתחייב העברת הנכסים מהיוצר לנאמן בשיעור המס החל על מכירה הונית רגילה (25% - אם הנכס המועבר נרכש לאחר ה-1.1.03;

ושיעור שבין 25% ל-50% במידה והנכס המועבר נרכש לפני כן). ואולם, אם יוכיח יוצר הנאמנות כי העברת הנכס ישירות לנהנה היתה זוכה לפטור ממס - ההעברה תהא פטורה.

(ב) רווחים שוטפים - על הכנסות הנאמנות יחולו שיעורי המס המקסימליים החלים על יחיד תושב ישראל (50%), בין אם רווחי הנאמנות חולקו לנהנים ובין אם לאו. יחד עם זאת, הכנסות הנתונות לשיעורי מס מוגבלים אצל יחידים ימוסו בהתאם לשיעורי המס המיוחדים (למשל: הכנסות מריבית - 10%, 15%, 35%; רווחי הון - 25%). על הכנסות נת"י לא יחולו הוראות הפקודה בקשר לפטורים, ניכויים וקיזוזים.

(ג) חלוקה לנהנים - כמובן שחלוקת ההכנסות לנהנים לא תמוסה, לאור העובדה שהרווחים ממילא מוסו כבר, על בסיס צבירה.

(ד) פירוק הנאמנות - חלוקה לנהנים של נכסי הנאמנות שחיובו במס בידי הנאמן גם כן פטורה ממס.

נאמנות יוצר זר (ני"ז) - ני"ז תיחשב ככזו רק אם כל יוצריה תושבי חוץ, שלא היו מעולם תושבי ישראל או שחלפו למעלה מ-15 שנים ברציפות מיום שחדלו להיות תושבי ישראל, ולפחות אחד הנהנים בה תושב ישראל. מיסוי ני"ז - ני"ז זוכה לפטור גורף ממס בישראל לאורך כל השלבים: העברת הנכסים לנאמנות, צבירת הרווחים השוטפת (ובלבד שההכנסות מקורן בחו"ל), חלוקתם בפועל לנהנים ופירוק הנאמנות. ההטבות המפליגות יוחלו על הנהנים אף אם יוצר הנאמנות הולך לעולמו. יושם לב, כי המצב המתואר עלול להשתנות אם היוצר הזר מהגר לישראל.

נאמנות יוצר זר מוגבל (ניז"מ) - ניז"מ היא נאמנות, שבה אחד הנהנים לפחות הינו תושב ישראל, ושכל יוצריה תושבי חוץ וטרם חלפו 15 שנים ברציפות מיום שחדלו להיות תושבי ישראל. מיסוי ניז"מ - ניז"מ פטורה ממס בישראל על העברת נכסים אליה ועל צבירת הרווחים בה (ובלבד שמקור ההכנסות אינו בישראל). עם זאת, בעת חלוקה שוטפת של הרווחים לנהנים ובעת חלוקת הנכסים אגב פירוק הנאמנות, יוטל מס בישראל בשיעור של 15% על כל סכום שחולק (ריבית או קרן).

נאמנות נהנה זר (ננ"ז) - ננ"ז היא נאמנות בה כל הנהנים הם תושבי חוץ ולפחות אחד היוצרים הינו תושב ישראל. מיסוי ננ"ז - ננ"ז תמוסה בישראל רק בשלב העברת הנכסים מהיוצר לנאמנות. ארוע מס זה ימוסה בהתאם לשיעורי המס החלים על רווחי הון, אלא אם העברה במישרין מהיוצר לנהנה פטורה ממס. צבירת הרווחים (על הכנסות שמקורן בחו"ל), חלוקתם לנהנים או סיום חיי הנאמנות, לא יחשבו ארוע מס בישראל.

נאמנות תושבי חוץ (נת"ח) - "נאמנות תושבי חוץ" (נת"ח) היא נאמנות, שכל יוצריה וכל נהניה הינם תושבי חוץ. מיסוי נת"ח - הנחת היסוד היא, כי הכנסותיה של נת"ח אינן מופקות בישראל, ועל-כן, בהעדר כל זיקה לארץ, ברור כי נת"ח תהא פטורה כליל ממס. תוצאה זו בעינה עומדת גם אם הנאמן הינו ישראלי. בהוראה זו ביקשה הועדה לעודד יצוא שירותי נאמנות מתוך ישראל.

לבסוף, נזכיר לקוראים, כי בשלב זה מדובר בהמלצות בלבד, אף לא בהצעת חוק, ולכן הן תהפוכנה למחייבות רק אם וככל שהן תגובשנה להצעת חקיקה וזו תאושר על-ידי הכנסת. יחד עם זאת, יוצרים או נהנים תושבי ישראל החוששים מחוסר ודאות, יכולים ליזום הסדר עם רשויות המס כבר היום, בדומה להסדרים ביחס לפעילות בחו"ל, שבוצעה לפני כניסתו לתוקף של תיקון 132 לפקודה.


אברהם אלתר, עו"ד avi@altertax.co.il
ועו"ד איתי הוכברג
משרד דר' א. אלתר ושות' עורכי דין http://www.altertax.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב