דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החופש לבחור באהבה 

מאת    [ 06/07/2008 ]

מילים במאמר: 561   [ נצפה 2464 פעמים ]

הטבע הפנימי של האדם הוא האגואיזם, הרצון לקבל הנאה. הטבע הזה מאלץ אותנו לפעול על פי נוסחא התנהגותית שטבועה בנו מראש: מקסימום הנאה במינימום מאמץ. האדם מוכן לסבול כאב בהווה למען תענוג בעתיד. בין אם הוא מכיר בכך ובין אם לא, כל מעשה,וכל תנועה שהוא מבצע, נעשים מתוך חשבון קר של עלות מול תועלת.כל אדם חי בסביבה כלשהי, עם חוקים משלה, ועליהם הוא מחויב לשמור. חוקים אלה לא רק קובעים את כללי התנהגותו, אלא גם מעצבים את יחסו לכל תחומי החיים. נוסף על כך, האדם כבול לכללי הנימוס ולמוסכמות שהחברה מכתיבה. במוקדם או במאוחר, כללים ומוסכמות אלה עתידים להפוך לדפוסי התנהגותו בחיים.לאט לאט האדם מתחיל להבין שהוא אינו בוחר את אורח חייו, את תחומי העניין, את פעילויות הפנאי, את המאכלים שיאכל, את האופנה על פיה יתלבש וינהג וכולי - כל אלה נבחרים על ידו בהתאם לרצונה ולטעמה של החברה הסובבת אותו. היכן, אם כך, היא החירות? בכל אדם קיימים ארבעה גורמים המגדירים את אופיו, את צורת מחשבתו ואת מעשיו בכל רגע:

    • החומר הראשוני - ה"מצע" - המצע הוא מהותו הפנימית של האדם. על אף שהמצע מחליף את צורתו, הוא אינו משתנה לעולם. כדי להמחיש את הדברים, נמשיל את האדם לזרע של חיטה: זרע החיטה נרקב באדמה וצורתו החיצונית נעלמת לחלוטין, עם זאת מתהווה מתוכה נבט חיטה חדש. ממש באותו אופן, הגוף שלנו נרקב באדמה, אבל ה"מצע" שלנו - הגנים והנטיות שלנו - מועתקים מאיתנו אל הילדים שלנו.
    • התכונות הבלתי משתנות - חוקי ההתפתחות של המצע אינם משתנים לעולם. זרע החיטה לעולם לא יניב דגנים אחרים פרט לחיטה. הוא יניב רק את צורת החיטה הקודמת, שאותה הוא איבד. חוקים אלה והתכונות הנגזרות מהם נתונים מראש על ידי הטבע. כל זרע, כל בעל חיים וכל אדם מכילים בתוכם את חוקי ההתפתחות של המצע שלהם. זהו הגורם השני שממנו אנו מורכבים, ואיננו יכולים להשפיע עליו.
    • תכונות המשתנות בהשפעת הסביבה - סוג הזרע נותר בעינו, אבל צורתו החיצונית משתנה בהתאם לסביבתו החיצונית. כלומר, איכותה של עטיפת המצע משתנה בהשפעתם של גורמים חיצוניים ועל פי חוקים מוגדרים. השפעת הסביבה החיצונית מביאה לכך שגורמים נוספים כמו השמש, הקרקע, הדשן, הלחות והגשם, מצטרפים אל המצע, ומניבים איכות חדשה של אותו מצע. הם קובעים את קשיי הצמיחה, את הכמות ואת האיכות של החיטים שיצמחו מאותו נבט חיטה נתון. כך גם האדם: הסביבה החיצונית שלו יכולה להיות ההורים, המחנכים, החברים, העמיתים לעבודה, הספרים שהוא קורא, התכנים שהוא סופג מכלי התקשורת וכיוצא באלה. אם כן, הגורם השלישי הוא החוקים שעל פיהם משפיעה הסביבה על האדם וגורמת לשינוי בתכונותיו הניתנות לשינוי.
    • השינויים שחלים בסביבה החיצונית - הסביבה המשפיעה על הזרעים מושפעת אף היא מגורמים חיצוניים. במקרים מסוימים, גורמים אלה עשויים להשתנות (לעיתים אפילו בצורה קיצונית) ולהשפיע על המצע בצורה עקיפה. למשל: עלולה להתרחש בצורת או, לחילופין, עלולים לרדת גשמים חזקים מדי, שישמידו את כל הזרעים. ביחס לאדם, הגורם הרביעי הוא למעשה שינויים בסביבה עצמה, הגורמים לשינויים באופן בו היא משפיעה על תכונותיו הניתנות לשינוי.
בחירה בסביבה נכונה אם כך, היכן נמצא חופש הבחירה שלנו? או במילים אחרות, מה מתוך כל האמור לעיל יכול האדם לשנות? את הקוד הגנטי, את המצע - אין האדם יכול לשנות. גם את החוקים שעל פיהם משתנה מהותו ואת חוקי השפעת הסביבה עליו הוא אינו יכול לשנות. אך את הסביבה בה הוא נמצא, ובה הוא לגמרי תלוי - יכול האדם לשנות!האדם יכול לבחור "לשתול" את עצמו בסביבה שתשפיע עליו להתפתח בכיוון הרוחניות. סביבה כזו מורכבת משלושה גורמים:

    • מאנשים נוספים השואפים לגלות את הרוחניות.
    • מספרי מקור שנכתבו על ידי המקובלים.
    • ממורה דרך שמלווה אותו בהתפתחותו הרוחנית.
הבחירה בסביבה היא, אם כן, הבחירה היחידה של האדם בחייו.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב