אתם לפני ההחלטה החשובה לאיזה גן לשלח את הילד. לפניכם רשימה של דברים שכדאי לשים לב אליהם:
התרשמות כללית:
אל תזלזלו בתחושת הבטן שלכם כשאתם מבקרים בגן: איך אתם חשים לגבי הגננת ושאר הצוות? לגבי המקום? לגבי האווירה הכללית בגן? נסו לדמיין את הגננת מחבקת את ילדכם. האם זה נראה לכם נעים וטבעי? גם אם אין לכם הסבר יש חשיבות לתחושת הבטן ולכימיה שלכם עם הצוות.
הצוות:
הביטו על הגננת בזמן עבודתה . לא מספיק שהיא חייכה אליכם בכניסה. האם היא מחייכת אל הילדים? מה היא מקרינה בתנועותיה , הבעת פניה, אופן דיבורה? האם בד"כ היא מקרינה חמימות ורוגע? או שהיא מקרינה רב הזמן כעס, עצבנות, קשיחות, אדישות? הביטו באותו אופן גם על המטפלות/ סייעות. גם הן דמויות משמעותיות ביותר. ככל שהפעוט צעיר יותר הטיפול הישיר של המטפלת רב יותר, (החלפת טיטולים וכד') ויש חשיבות רבה לאיך זה נעשה. הילד חש את העצבנות או את הנינוחות של המטפלת.
- האם הגננת מרבה להעניש ולכעוס? האם רוב השיחה שלה עם הילדים זה "אל תעשה" ו"לא"? האם היא מרבה לפנות אישית אל ילדים - האם היא מתענינת בפעילותם?
- האם רוב היום הגננת במרכז העינינים והילדים סביבה (שזה המצב הפחות רצוי) או רוב הזמן הילדים פעילים והגננת איתם בתשומת לב לפעילות שלהם.. (שזה המצב הרצוי).
האווירה:
הביטו על הילדים- האם רוב הזמן הם מרוצים? פעילים? מלאי עניין? ניגשים בחופשיות אל הצוות? עם זאת קחו בחשבון שבשעת צהריים יש יותר בכי ועייפות. ובכלל - יש זמנים של בכי ומריבות- זה לגמרי נורמלי.
גודל הצוות:
כמות הילדים מול גודל הצוות. שימו לב כמה מטפלות נמצאות בפועל בגן במשך היום? כמה פנויות לילדים וכמה לבישול ונקיון? ככל שהילדים קטנים יותר מומלץ שיהיו מחולקים לקבוצות קטנות יותר. (גם אם בקבוצה גדולה יהיה צוות גדול.)
המרחב בגן ובחצר:
האם יש מקום לרוץ בחצר? מקום מספיק לבנייה בפינת הקוביות?
- החצר- האם היא מוצלת? עם ארגז חול? מתקן טיפוס כלשהוא? בטיחותית?
- האם יש פינות מושכות למשחק - משחקי בנייה, בובות, חומרי יצירה , ספרים?
- נקיון השירותים והמטבח. גישה נוחה לשירותים לילדים .
הגישה החינוכית:
שוחחו וראו האם הגישה הכללית של הגננת מתאימה לשלכם.
- חשבו על נקודה שעלולה להיות בעייתית /רגישה אצל ילדכם. שאלו את הגננת מה היא עושה במצב כזה, למשל: מה את עושה עם ילד שהוא בררן באוכל? שאין לו סבלנות לשבת במפגש? ראו לפי תשובתה את מידת האמפאתיה שלה לשונות בין ילדים. תשובה כמו" אצלי כולם אוכלים הכל" או "אצלי כולם תמיד יושבים בשקט"- מעידה שהגננת נוקשה מאד או שאינה דוברת אמת.
- עבודות היצירה של הילדים: האם הן נראות כאלה שהן באמת עבודה של הילד או כשרון של הגננת? האם כולן נראות זהות? כלומר , לא ניתנה לילדים התנסות חופשית.
ולאילו דברים הורים רבים מצפים ואפשר בהחלט לוותר עליהם?
- גן עם מצלמות אינטרנט. לא רק שאפשר לוותר- להתרחק משם! הצוות - תחת המצלמות נמצא תחת לחץ מתמיד. ההתנהלות עלולה להיות לא טבעית. הגננת עלולה, למשל, להכנע לכל בכי של ילד, כדי שלא יראו בכי במצלמה, וכך לוותר על קביעת גבולות לילדים. אם אין לכם אמון בצוות- עדיף שלא תשלחו את הילד לגן.
- גן מושלם, גננת מושלמת , ילדים שתמיד מרוצים , ורגועים . אם תמצאו דבר כזה - דווחו לנו.
- הרבה חוגים. מייקר את הגן ומיותר. הילד לומד ומתעשר לא פחות בארגז החול.
- כמות גדולה במיוחד של צעצועים, ציוד וצעצועים חדישים ומשוכללים. לא הכרחי. גרוטאות הן צעצוע נהדר.
- גן מקושט מאד. זה נחמד אבל לא חשוב. יש חשש שתשומת הלב של הגננת מופנית לזה על חשבון תשומת הלב הילדים.
- סדר ונקיון מופתי במשך כל היום- הגן הוא לא מוזיאון. סדר ונקיון כל היום מעוררים תהייה- האם ניתנת לילדים האפשרות להיות פעילים? פעילות עושה בלגן. האם ניתנת להם האפשרות לפעול בצורה עצמאית ?פעילות עצמאית מלכלכת יותר.
והעיקר - שיקלו מה לדעתכם באמת חשוב שילדכם יקבל בגן- מה הכי חשוב בהתאם לסדר העדיפוית שלכם - והאם הוא יקבל זאת בגן בו ביקרתם? אל תחפשו מושלם אך אל תתפשרו על הדברים העיקריים בעינכם.
התרשמות כללית:
אל תזלזלו בתחושת הבטן שלכם כשאתם מבקרים בגן: איך אתם חשים לגבי הגננת ושאר הצוות? לגבי המקום? לגבי האווירה הכללית בגן? נסו לדמיין את הגננת מחבקת את ילדכם. האם זה נראה לכם נעים וטבעי? גם אם אין לכם הסבר יש חשיבות לתחושת הבטן ולכימיה שלכם עם הצוות.
הצוות:
הביטו על הגננת בזמן עבודתה . לא מספיק שהיא חייכה אליכם בכניסה. האם היא מחייכת אל הילדים? מה היא מקרינה בתנועותיה , הבעת פניה, אופן דיבורה? האם בד"כ היא מקרינה חמימות ורוגע? או שהיא מקרינה רב הזמן כעס, עצבנות, קשיחות, אדישות? הביטו באותו אופן גם על המטפלות/ סייעות. גם הן דמויות משמעותיות ביותר. ככל שהפעוט צעיר יותר הטיפול הישיר של המטפלת רב יותר, (החלפת טיטולים וכד') ויש חשיבות רבה לאיך זה נעשה. הילד חש את העצבנות או את הנינוחות של המטפלת.
- האם הגננת מרבה להעניש ולכעוס? האם רוב השיחה שלה עם הילדים זה "אל תעשה" ו"לא"? האם היא מרבה לפנות אישית אל ילדים - האם היא מתענינת בפעילותם?
- האם רוב היום הגננת במרכז העינינים והילדים סביבה (שזה המצב הפחות רצוי) או רוב הזמן הילדים פעילים והגננת איתם בתשומת לב לפעילות שלהם.. (שזה המצב הרצוי).
האווירה:
הביטו על הילדים- האם רוב הזמן הם מרוצים? פעילים? מלאי עניין? ניגשים בחופשיות אל הצוות? עם זאת קחו בחשבון שבשעת צהריים יש יותר בכי ועייפות. ובכלל - יש זמנים של בכי ומריבות- זה לגמרי נורמלי.
גודל הצוות:
כמות הילדים מול גודל הצוות. שימו לב כמה מטפלות נמצאות בפועל בגן במשך היום? כמה פנויות לילדים וכמה לבישול ונקיון? ככל שהילדים קטנים יותר מומלץ שיהיו מחולקים לקבוצות קטנות יותר. (גם אם בקבוצה גדולה יהיה צוות גדול.)
המרחב בגן ובחצר:
האם יש מקום לרוץ בחצר? מקום מספיק לבנייה בפינת הקוביות?
- החצר- האם היא מוצלת? עם ארגז חול? מתקן טיפוס כלשהוא? בטיחותית?
- האם יש פינות מושכות למשחק - משחקי בנייה, בובות, חומרי יצירה , ספרים?
- נקיון השירותים והמטבח. גישה נוחה לשירותים לילדים .
הגישה החינוכית:
שוחחו וראו האם הגישה הכללית של הגננת מתאימה לשלכם.
- חשבו על נקודה שעלולה להיות בעייתית /רגישה אצל ילדכם. שאלו את הגננת מה היא עושה במצב כזה, למשל: מה את עושה עם ילד שהוא בררן באוכל? שאין לו סבלנות לשבת במפגש? ראו לפי תשובתה את מידת האמפאתיה שלה לשונות בין ילדים. תשובה כמו" אצלי כולם אוכלים הכל" או "אצלי כולם תמיד יושבים בשקט"- מעידה שהגננת נוקשה מאד או שאינה דוברת אמת.
- עבודות היצירה של הילדים: האם הן נראות כאלה שהן באמת עבודה של הילד או כשרון של הגננת? האם כולן נראות זהות? כלומר , לא ניתנה לילדים התנסות חופשית.
ולאילו דברים הורים רבים מצפים ואפשר בהחלט לוותר עליהם?
- גן עם מצלמות אינטרנט. לא רק שאפשר לוותר- להתרחק משם! הצוות - תחת המצלמות נמצא תחת לחץ מתמיד. ההתנהלות עלולה להיות לא טבעית. הגננת עלולה, למשל, להכנע לכל בכי של ילד, כדי שלא יראו בכי במצלמה, וכך לוותר על קביעת גבולות לילדים. אם אין לכם אמון בצוות- עדיף שלא תשלחו את הילד לגן.
- גן מושלם, גננת מושלמת , ילדים שתמיד מרוצים , ורגועים . אם תמצאו דבר כזה - דווחו לנו.
- הרבה חוגים. מייקר את הגן ומיותר. הילד לומד ומתעשר לא פחות בארגז החול.
- כמות גדולה במיוחד של צעצועים, ציוד וצעצועים חדישים ומשוכללים. לא הכרחי. גרוטאות הן צעצוע נהדר.
- גן מקושט מאד. זה נחמד אבל לא חשוב. יש חשש שתשומת הלב של הגננת מופנית לזה על חשבון תשומת הלב הילדים.
- סדר ונקיון מופתי במשך כל היום- הגן הוא לא מוזיאון. סדר ונקיון כל היום מעוררים תהייה- האם ניתנת לילדים האפשרות להיות פעילים? פעילות עושה בלגן. האם ניתנת להם האפשרות לפעול בצורה עצמאית ?פעילות עצמאית מלכלכת יותר.
והעיקר - שיקלו מה לדעתכם באמת חשוב שילדכם יקבל בגן- מה הכי חשוב בהתאם לסדר העדיפוית שלכם - והאם הוא יקבל זאת בגן בו ביקרתם? אל תחפשו מושלם אך אל תתפשרו על הדברים העיקריים בעינכם.
מיכל גולני?
מאמנת אישית לחיים, מאמנת להורות, זוגיות וליחסים במשפחה. חברה בלשכת המאמנים. בוגרת ביה"ס ICU לאימון אישי. נסיון רב כגננת, Bed בחינוך- סמינר הקיבוצים.
050-6876738 mic62@walla.com
מאמנת אישית לחיים, מאמנת להורות, זוגיות וליחסים במשפחה. חברה בלשכת המאמנים. בוגרת ביה"ס ICU לאימון אישי. נסיון רב כגננת, Bed בחינוך- סמינר הקיבוצים.
050-6876738 mic62@walla.com