דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך יודעים אם זה תאונת דרכים ? 

מאת    [ 03/07/2008 ]

מילים במאמר: 703   [ נצפה 3439 פעמים ]

תאונת דרכים - לא מה שחשבת.

מרק לייזרוביץ, עו"ד

כולנו חושבים שתאונת דרכים הינה התנגשות של שני רכבים או יותר אחד בשני או "תאונה עצמית" בה הרכב שלנו פוגע בחפץ (קיר, עץ, עמוד חשמל וכד').

הרבה מאיתנו חושבים שמגיע לנו פיצוי רק אם הצד השני "אשם", כלומר רק אם הצד השני "נתקע" בנו או לא עצר בעצור או ברמזור וכד'.

שתי ההנחות דלעיל לא נכונות.

ראשית, חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע באופן מפורש שאין זה משנה מי אשם בתאונת הדרכים. כל עוד נגרם לך נזק גוף כתוצאה משימוש ברכב מנועי (ועל כך נרחיב עוד מעט) מגיעים לך פיצויים.

הכלל הוא פשוט: "נפגעת - ישלמו לך".

גם ההנחה הראשונה, לפיה רק התנגשות מהווה תאונת דרכים, אינה נכונה.

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מגדיר תאונת דרכים כך:


"תאונת דרכים" - מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה; יראו כתאונת דרכים גם מאורע שאירע עקב התפוצצות או התלקחות של הרכב, שנגרמו בשל רכיב של הרכב או בשל חומר אחר שהם חיוניים לכושר נסיעתו, אף אם אירעו על-ידי גורם שמחוץ לרכב, וכן מאורע שנגרם עקב פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו או מאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המיכני של הרכב, ובלבד שבעת השימוש כאמור לא שינה הרכב את ייעודו המקורי; ואולם לא יראו כתאונת דרכים מאורע שאירע כתוצאה ממעשה שנעשה במתכוון כדי לגרום נזק לגופו או לרכושו של אותו אדם, והנזק נגרם על ידי המעשה עצמו ולא על ידי השפעתו של המעשה על השימוש ברכב המנועי;
"שימוש ברכב מנועי" - נסיעה ברכב, כניסה לתוכו או ירידה ממנו, החנייתו, דחיפתו או גרירתו, טיפול-דרך או תיקון-דרך ברכב, שנעשה בידי המשתמש בו או בידי אדם אחר שלא במסגרת עבודתו, לרבות הידרדרות או התהפכות של הרכב או התנתקות או נפילה של חלק מהרכב או מטענו תוך כדי נסיעה וכן הינתקות או נפילה כאמור מרכב עומד או חונה, שלא תוך כדי טיפולו של אדם ברכב במסגרת עבודתו ולמעט טעינתו של מטען או פריקתו, כשהרכב עומד."

כפי שתוכלו לראות כל אחד מהמצבים הבאים מהווה תאונת דרכים, למרות שאין התנגשות:

כניסה ויציאה מהרכב - גם אם נכנסת לרכב או יצאת ממנו, כאשר המנוע דומם ונפגעת כתוצאה מכך, קיימת אפשרות שהאירוע יוכר כתאונת דרכים.
למשל, אם במהלך הכניסה לרכב, אתם נתקלים בסף הכניסה ונופלים לתוך הרכב ושוברים את היד - זו ככל הנראה תאונת דרכים.
למשל, אם במהלך יציאה מהרכב נתקלה הרגל בכסא ונפלתם על הדרכה ושברתם את האף - זו ככל הנראה תאונת דרכים. כדי שהאירוע יחשב תאונת דרכים, הכניסה או היציאה מהרכב אמורים להתלוות בתחילת נסיעה באופן מיידי (כלומר, אם נכנסת לרכב כדי להתניע אותו כדי להדליק סיגריה, ותוך כדי יציאה נפלת - זו לא תאונת דרכים).
התדרדרות או התהפכות - גם אם החנת את הרכב בעלייה אבל שכחת להרים את בלם היד, ולאחר שיצאת מהרכב, והמנוע של הרכב כבוי, הרכב התדרדר בירידה ועלה על רגלך - זו ככל הנראה תאונת דרכים, למרות שהמנוע של הרכב כבוי !
טיפול דרך או תיקון דרך - אם הרכב שלך התחמם תוך כדי נסיעה, ועצרת בצד כדי לחכות שיתקרר, ותוך כדי פתחת את מכסה המנוע ואת מכסה הרדיאטור ועפו עליך מים חמים - זו ככל הנראה תאונת דרכים.
אם התפנצ'ר לך הרכב תוך כדי נסיעה ועצרת בצד כדי להחליף גלגל, ותוך כדי החלפת גלגל הרכב נפל על רגלך ושבר אותה - זו ככל הנראה תאונת דרכים.
כדי שהאירוע יחשב תאונת דרכים, הוא צריך להתרחש ב"אמצע הדרך", ולא בחנייה בבית (למשל אם ראית בבוקר, לפני הנסיעה, שברכב יש פנצ'ר, ותיקנת אותו בחנייה בבית ותוך כדי תיקון נפל הרכב על רגלך ושבר אותה - זו ככל הנראה לא תאונת דרכים).
התנתקות של חלק מרכב - גם אם תוך כדי נסיעה עפה אבן ממשאית ונכנסת לך לעין, זו ככל הנראה תאונת דרכים. גם אם במהלך נסיעתה של מלגזה עמוסה בסחורה, חלק מהסחורה נופלת על רגלך ושוברת אותה - זו ככל הנראה תאונת דרכים.
כל המקרים הנ"ל הם מקרים שקורים מידי יום לאנשים, ולא נתפסים כתאונת דרכים.
אירועים אלה, וסוגים רבים אחרים של אירועים (שקצרה היריעה מלפרטם כאן) מוגדרים על פי החוק כתאונת דרכים, וניתן לקבל פיצוי משמעותי עבור הפגיעות הנובעות מהם.
הכלל הוא פשוט : "היה בסביבה שלך רכב כשנפגעת - אולי זו תאונת דרכים".
על גובה הפיצוי המגיע בגין תאונת דרכים ניתן ללמוד במאמר: "תאונת דרכים - כמה מגיע לי?"
עו"ד מרק לייזרוביץ טיפל ומטפל בתאונות דרכים שארעו בנסיבות דומות, והדוגמאות המובאות לעיל הינן דוגמאות של תיקים בהם טיפל עו"ד מרק לייזרוביץ.
למידע נוסף הנכם מוזמנים לגלוש באתר הבית העוסק בתאונות דרכים ונזקי גוף :
עורך דין לנזקי גוף

אין באמור במאמר כדי להוות יעוץ משפטי.
עורך דין נזקי גוף



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב