דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


LinkedIn כמקור למידע תחרותי 

מאת    [ 19/06/2008 ]

מילים במאמר: 1456   [ נצפה 3548 פעמים ]

בעת האחרונה מדברים הרבה על רשתות חברתיות מסוגים שונים, אך יש לשים לב לרשתות החברתיות המתמקדות בתחום העסקי, אשר ללא פרסום מצליחות להגיע למיליונים רבים של אנשי עסקים.
רשת LinkedIn היא אחת הרשתות החברתיות החשובות בתחום הקשרים העסקיים. הרשת, שהיוותה סנונית ראשונה מסוג זה והושקה בשנת 2003, צברה מאז מוניטין רב ומספר גבוה של חברים, ונכון לאפריל 2008 היא מונה יותר מ-20 מיליון חברים.
אמנם קמו לה מתחרים שונים, כגון: CareerBuilder YahooHotjobs, ובאחרונה נוספו רשת Spoke ורשת Zoominfo , המנסות לשדרג את יכולתן, אך LinkedIn מצליחה לשמור על ההובלה, מאחר שהיא מתחדשת ללא הפסק ומוסיפה יכולות מגוונות הנותנות לחבריה ערך מוסף.
איתור הזדמנויות עסקיות
מטרתה של הרשת היא לאפשר לחבריה לשמור על קשר ביניהם ולעשות שימוש בקשרים לצרכים עסקיים באמצעות מערכת מתקדמת של קשרים (connections) המתעדכנת באופן אוטומטי, על-פי "דורות" שונים של קשר. לחברי הרשת יכולים להיות קשרים ישירים ובלתי ישירים באמצעות גורמים שלישיים, כגון: חברים משותפים, מקומות לימוד, חברות שבהן עבד החבר לרשת וכדומה. קשרים אלה מוכרים כ- second degree connections ו- third degree connections.
ההנחה היא כי הקשרים חשובים לחברים, כדי לקיים ולפתח את הפעילות העסקית והחברתית שלהם. כל חבר ברשת יכול להזמין כל אחד להצטרף. כל חבר ממלא את פרטיו על-פי תבנית קבועה של הרשת, מעדכן את פרטיו באופן שוטף וכן יוזם ומציע לאחרים להצטרף לרשת ולהתחבר אליו.


מתברר, כי חברי הרשת דואגים לעדכן את פרטיהם באופן שוטף, כגון אודות קידום ושינוי בתפקיד, מקום עבודה חדש, סיום לימודים, רשימת לקוחות, תחומי התמחות ועוד. הרשת משמשת לחבריה גם ככלי למציאת מקום עבודה וכן למעסיקים ול"ציידי ראשים" לאיתור מועמדים לעבודה.
רבים משתמשים ברשת הקשרים הענפה כדי לאתר הזדמנויות עסקיות. יועצים עסקיים מציינים כי הם מקבלים פניות לאחר שזוהו על-ידי חברים ברשת על-פי תחומי התמחות והניסיון שצברו. איכות המידע ברשת זו מוערכת בדרך-כלל כגבוהה, מאחר שהחברים מעדכנים את פרטיהם באופן שוטף וכולם יכולים לראות את המידע על כולם - מה שמקשה על הכנסת מידע שאיננו נכון.
פרופיל של חברה
רשת LinkedIn משמשת גם את צרכי המודיעין התחרותי (Competitive Intelligence). ניתן לאתר בה בעלי תפקידים בהווה ובעבר, כדי לפנות אליהם לקבלת מידע ואף להציע להם תפקידים על-סמך הניסיון שצברו או לשכור את שירותם של עובדים לשעבר בחברות, בעלי ידע והתמחות בענף מסוים, כדי לערוך מחקרים המתבססים על הידע שצברו ועל מידע המצוי בידי עמיתים שלהם בחברות העוסקות בנושאים בעלי עניין.
בחינה נוספת של LinkedIn מגלה כי ברשת זו מצוי לא רק מידע איכותי על בעלי תפקידים שונים, אלא מידע בעל משמעות על חברות עסקיות מכל רחבי העולם. ההערכה היא כי ברשת זו נמצא מידע על כ-160,000 חברות מרחבי העולם. זהו מידע איכותי אשר לאחר איסופו וניתוחו, ניתן להגיע לתובנות עסקיות ערכיות.
עוד על ה- Linkedin
היתרונות העסקיים של Linkedin»
באחרונה הוסיפהLinkedIn יכולת נוספת למערכת שלה. התוספת נקראת "פרופיל חברה" Company Profile)). ניתן להכין בקלות פרופיל על כל חברה המוזכרת ברשת. המטרה של יכולת זו היא לאפשר לחברות לשפר את התקשורת שלהן עם חברות אחרות; שהן לקוחות, שותפות עסקיות, לקוחות וספקים פוטנציאליים וגם לאתר מועמדים לעבודה. באמצעות התוכנה והמידע הרב המצוי כבר ברשת על החברים בה, ניתן לאסוף מידע מעניין ואיכותי על פעילות חברות. מידע זה עשוי להיות בעל עניין רב לכל מי שמתעניין במידע תחרותי.
אחד הדברים המעניינים הוא מידע על שינויים בקריירה האישית. לדוגמה, זיהוי אלה שעברו לעבוד אצל מתחרים, אלה אשר הגיעו מחברות מתחרות, או עובדים אשר עבדו אצל לקוחות אסטרטגייים של המתחרים, או אצל ספקים משמעותיים.
המידע המתקבל עניינו בנושאים הבאים:
? מנהלים שהצטרפו באחרונה והיכן עבדו קודם לכן.
? מנהלים שקודמו בתפקיד בתוך החברה.
? מנהלים שעזבו ולאיזו חברה עברו.
? מסלול קידום ושינוי תפקידים של מנהלים בתוך חברות.
מידע זה נמצא בתוך פרופיל המידע של חברי הרשת, ומשם הוא "נגזר" לצורך בניית "פרופיל חברה". ניתוח המידע באמצעות היכולת החדשה של הרשת מאפשר הצצה אל תהליכים פנימיים המתרחשים בתוך חברות.
מידע איכותי על חברות פרטיות
התוצאות מעניינות מאחר שלעתים הן כוללות מידע על חברות ענק אשר קשה מאוד להבין את תהליכי העבודה שלהן ומהם תחומי האחריות של בעלי התפקידים הבכירים בהן; כמו-גם מידע על חברות קטנות וחברות פרטיות אשר קיים קושי למצוא מידע איכותי אודותיהן, מאחר שהן אינן נדרשות לפרסם מידע על עצמן מסיבות רגולטוריות והן אינן חברות ציבוריות.
אפשרות מעניינת אחרת מתייחסת למדינות שיש קושי בקבלת מידע על חברות מקומיות הפועלות בהן, כדוגמת סין. באמצעות רשת זו, ניתן לקבל מידע מפתיע באיכותו, כתוצאה מכך שגם מנהלים במדינה זו - כמו גם במדינות אחרות - מעלים לרשת זו את הפרופיל שלהם ומעדכנים אותו באופן קבוע.
פרופיל חברה "מתוצרת" LinkedIn מאפשר איסוף מידע תחרותי שאינו זמין בדרכים אחרות. לדוגמה, בחברה שלך מצוי עובד שעבד בעבר בחברה מתחרה ויכול להאיר על פעילותיה וכוונותיה ולתת מידע חשוב אשר לא הובא לידיעתך. דוגמה אחרת: יש עניין לדעת על חברה פרטית מסוימת אשר עובדים בה כ- 500 עובדים. חיפוש עליה ב- LinkedIn מעלה מידע על בעלי תפקידם בהווה ובעבר, שאינו מצוי במקום אחר. הצטרפות של מספר מנהלים ועובדים בכירים לחברה זו, המתמחים בתחום מסוים בתקופה האחרונה, עשויה להצביע על כוונות אסטרטגיות, כגון כניסה לתחום חדש שבו לא פעלה בעבר.


שינויי כוח אדם
דוגמה אחרת היא מידע על בעל תפקיד בכיר שהגיע לחברה, אשר בחינת הפרופיל שלו מגלה כי עבד בתפקיד קודם בחברה אחרת במשך תקופה קצרה; מה שיכול להצביע על כך שמצד אחד כנראה לא השתלב בחברה הקודמת, או שאי שביעות רצונו מהמעסיק הקודם יצרה אצלו נכונות לעבור חברה ולשתף במידע עסקי גורמים אחרים.
מתוך המידע על עובדי החברה, ניתן ללמוד גם על המבנה שלה על-סמך ניתוח המידע על תפקידים ותחומי אחריות ארגונית. תואר התפקיד נותן אינדיקציה חשובה על מעמדו של העובד בהשוואה לאחרים באותה חברה.
דוגמה נוספת: ניתוח מידע על חברה מתחרה שהראה כי בחצי השנה האחרונה חלו בה שינוים רבים, וזאת על-סמך ניתוח פרופיל בעלי התפקידים ומועד הגעתם לתפקיד. לעתים זוהי אינדיקציה להתחיל לחפש מידע נוסף ולהעמיק את הידע על משמעות השינויים בה והשפעתם.
איסוף שיטתי משפר את המידע על מבנה החברה ופעולותיה העיקריות. ניתן לקבל מידע על חברות מתחרות הפועלות באותו ענף באמצעות הפעלת מודל "פרופיל חברה" מתוך ה-LinkedIn ולאחר מכן לפנות לבעל תפקיד רלוונטי לצורך בחינת שיתוף פעולה עסקי. ברור שבדרך זו ניתן גם לקבל מידע אחר בעל עניין. כך גם לגבי מידע על חברות שהן לקוחות וספקיות של המתחרים.
הפופולאריים ביותר והמקושרים ביותר
תוכנת LinkedIn נותנת גם מידע על "חברים פופולאריים" (Popular Profiles) בכל חברה - את שמות עובדיה אשר הוזכרו באחרונה בחדשות, בבלוגים או אצל חברים בפורומים שונים, עסקיים ואחרים, או שהם פעילים באתר LinkedIn. פעילים אלה עשויים לקבל בברכה קשרים חדשים, כגון: הצעות עבודה מחברות שונות, מ"ציידי ראשים", או הצעות מחברות מחקר האוספות מידע תחרותי.
הפרק בפרופיל החברה הנקרא "אלה המקושרים ביותר" (Most connected to) הוא בעל עוצמה, מאחר שבאמצעות מעקב אחר קשריו של בעל תפקיד בחברה ניתן בקלות לזהות את הלקוחות העיקריים שלה ואת הספקים העיקריים של החברה המתחרה, ובכך ניתן מידע על חברות הקשורות למתחרה אשר פעמים רבות הינו בלתי שלם.
לדוגמה, על-פי קשריו של בעל תפקיד ניתן לדעת מיהו ספק חומרי הגלם של המתחרה, מי המפיץ שלו בארץ מסוימת, או לזהות את השותף שלו בפיתוח מוצר חדש אשר מתוכנן לצאת לשוק בעוד מספר שנים. לא פעם זהו מידע בעל משמעות אסטרטגית. לעתים, מידע זה משמש גם כדי לגייס עובדים מהלקוח הטוב ביותר של המתחרה.
יש לשים לב למידע על "חברות קשורות" ( Related Companies), אשר מקורו בניתוח ההיסטוריה האישית של עובדי החברה וזיהוי הקשרים ביניהם. "פרופיל חברה" נותן גם "מידע סטטיסטי" ( Key Statistics) על החברות; ניתוח זה מבוסס על מידע אודות עובדי אותה חברה בהווה או בעבר.
בקרוב מתכוונת הרשת לאפשר להוסיף ל"פרופיל חברה" גם מידע על מוצרים ושירותים של אותה חברה. מידע זה "ייגזר" ממידע שמוסרים חברי הרשת על תחומי הפעילות והאחריות שלהם.


כבר אי-אפשר לסתום את הפרצה
נשאלת השאלה האם ניתן למנוע את המצב המתואר הנ"ל? האם ניתן להביא למצב שעובדים לא ימסרו על עצמם כל-כך הרבה מידע בעל משמעות למתחרים? הדבר נראה כיום בלתי אפשרי. אמנם יש ארגונים השוקלים הנחיות בנושא זה, אשר יחייבו את העובדים לסייג את המידע שהם מוסרים, אך הדבר לא נראה מעשי בעידן התפוצצות המידע ועליית עוצמתן של רשתות הקשרים החברתיים.
בנוסף, יש לזכור כי חלק גדול ממשמעות המידע הוא תוצאה מניתוח על-סמך מידע רב המצוי ברשת זו, ולכן האפשרות להקטינו אינה מעשית; מה גם שצפוי שהעובדים לא יסכימו לכך, מאחר שנוכחותם ברשת חשובה להם להמשך פיתוח הקריירה. קיימת אפשרות לחברי הרשת להוציא את עצמם מעמודי Company Profile, אך יש לכך מחיר גבוה מבחינת החבר ברשת - הוא מפסיד את האפשרות להיות בקשר עם אחרים. הרשת מודעת לבעיה ואיננה רוצה שחברים יעזבו אותה לרשתות מתחרות ולכן היא מערימה קשיים על מי שרוצה להיות חבר חלקי בה.
לסיכום, איסוף מידע וניתוחו באמצעות הכלים החדשים, שמציעה רשת LinkedIn , מחייב השקעת זמן הן באיסוף והן בהבנה ובניתוח, כדי ליצור תובנות עסקיות. זהו אתגר למי שעוסק בתחום המודיעין התחרותי. למרות שהיכולת החדשה עלתה לרשת זו רק במחצית השנייה של מרץ 2008, היא מעוררת עניין רב וסקרנות וקיימת צפייה לפיתוחים נוספים שיוצגו בהמשך.
זהו ללא ספק שדרוג בתרומה שמציעה הרשת לחבריה. לא עוד איתור חברים ויצירת קשרים עסקיים וחבריים בלבד, אלא מעתה היא מאפשרת להגיע למידע רב תועלת תחרותית, שלעיתים קרובות אין אפשרות להגיע אליו בדרך אחרת.

הערה: פורסם ב"סטטוס", גיליון מס' 204 , יוני 2008.

הכותב הוא בעל תואר מוסמך מאת האוניברסיטה העברית בירושלים ובמינהל עסקים מאוניברסיטת ת"א, לשעבר בכיר בקהיליית המודיעין ופעיל כיום כיועץ אסטרטגי בתחום המודיעין התחרותי בפירמות ישראליות ובינלאומיות. מרצה אורח בנושא המודיעין התחרותי בתכניות MBA, בקורסי ניהול ובכנסים בינלאומיים שעניינם מודיעין תחרותי. avnerpro@netvision.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב