נירה פינקלר
ילדים לקויי למידה: התאמות, או שמא הקלות?
כמי שמזה שנים רבות מלמדת ילדים לקויי למידה, חורה לי כאשר אני שומעת "דיוני קרנות" אודות ההקלות הניתנות לילדים לקויי למידה, אשר נמנעות מתלמידים אחרים. בכך, לדעת אותם יודעי דבר, קונים אותם המאושרים אשר הוריהם הצליחו להשיג עבורם את התואר "לקוי למידה", יתרון על פני אלה שהוריהם כשלו בהשגת התואר הזה. למרבה הצער והמבוכה, דיבורים כאלה מגיעים גם מכוונם של אנשי חינוך.
לפניכם הדברים לאשורם, מפי בעלת ניסיון רב בתחום. העובדות פשוטות בהרבה מכפי שהן נראות על פניהן:
ליקויי למידה הוא שם כולל לליקויים אורגאניים שונים ואמיתיים, מהם סובלים ילדים, מתבגרים ואף מבוגרים. איבחון ליקויים אלה והגדרת הלוקים בהם כלקויי למידה הוא פעולה מקצועית, הנעשית ע"י אנשי מקצוע בעלי הכשרה ספציפית בנושא ובעלי רישוי מיוחד. בדרך כלל אין לליקויים אלה ביטוי חיצוני. הילדים הלוקים בהם נראים רגילים לחלוטין. אך פגיעתם של הליקויים רעה ואינה מצטמצמת רק בתחום הלימודי, אלא משפיעה לרעה על איכות חייו של הלוקה בהם, במישורים שונים. מהות פגיעתם של ליקויי הלמידה, שהם פוגמים ביכולתו של הלוקה בהם להביא את כישוריו למיצוי. מטרתן של ההתאמות ליצור תנאים בהם יוכל לקוי הלמידה למצות את כישוריו ולהיות, ככל הניתן, כשאר חבריו.
ניתן להמשיל ילד לקוי למידה לילד לקוי ראיה: המשקפיים מנטרלים את לקותו ומאפשרים לו חיים שלמים ופוריים. זוהי ההתאמה עבור מקרה זה. גם הילדים לקויי הלמידה זקוקים לתנאים תומכים, שרק בעזרתם יוכלו להביא את תכונותיהם לכלל מיצוי. אחד התנאים התומכים האלה הוא ההתאמות. ראוי לציין שעל ההתאמות הניתנות לילד, לתאום את קשייו, כלומר, לכל ילד ההתאמות המיוחדות לו.
להבהרת דברי אביא מספר דוגמאות:
לקותם של ילדים מסוימים מתבטאת בכך שאינם מסוגלים לקרא ולכתוב. ההתאמה הדרושה לאלה היא לימוד בע"פ. ילדים אחרים אינם מסוגלים ללמוד לחשב חישובים בסיסיים. מחשבון עוזר להם להתמודד עם הבעיה. יש שיכולת הקשב והריכוז שלהם נמוכה מאד. שעורים פרטניים יקדמו אותם מאד. לעומת זאת, ההתאמה המדוברת ביותר- תוספת הזמן בבחינות, מתאימה רק לאלה שעבודתם אטית בצורה קיצונית.
כאמור, יש הרואים בהתאמות שבדוגמאות הקלות ופטורים, ולא היא. מטרתן של ההתאמות להביא את הילדים לקויי הלמידה למצב בו יוכלו לתפקד באופן נורמאלי ככל הניתן. אך גם במצב זה הם נמצאים בנחיתות, כי עדיין עליהם להתמודד עם קשייהם, ואם נחזור לאחת מהדוגמאות, עדיין הם לא ידעו לחשב חישובים בסיסיים, ועדיין יהיו אבודים ללא המחשבון.
למרבה הצער, היו מי שחמדו את ההתאמות- שנקראות בפיהם הקלות וגם ונתפסות על ידם ככאלה, גם אם לא היו זקוקים או זכאים להן, ונמצאו גם מי שהנפיקו להם את האישורים הדרושים. המערכת, שגם חלק ממנה תופס את ההתאמות כהקלות, נזעקה לחסום את הקלות הבלתי נסבלת בה הן חולקו. אלא שבתוך כך, רב החשש שהתינוק יישפך עם המים, קרי- אלה שבאמת זקוקים להתאמות, לא יזכו בהן.
כמי שעובדת זה שנים רבות עם ילדים לקויי למידה ועם הוריהם, אני יכולה להצהיר בפה מלא ובמצפון נקי: ליקויי הלמידה הם דבר אמיתי שאינו חולף. ההתאמות אינן הקלות, אלא יצירת תנאים מתאימים יותר עבור הילד, שבעזרתם יצליח להביא את יכולותיו לידי ביטוי. בין מאות המשפחות עמן עבדתי במשך השנים אין, ולו אחת, שלא היתה מוכנה לוותר על ההתאמות ועל שיגרת החיים הקשה, התובענית והיקרה, ובלבד שיהיה לה ילד רגיל, כמו שלי, כמו שלך. את אלה קל מאד לבור מבין המתחזים.
ולכן, אנא זכרו: התאמות. לא הקלות.
כי מי שנזקוק להן, באמת, עבורו הן קרש הצלה. לא פחות מכך!
ילדים לקויי למידה: התאמות, או שמא הקלות?
כמי שמזה שנים רבות מלמדת ילדים לקויי למידה, חורה לי כאשר אני שומעת "דיוני קרנות" אודות ההקלות הניתנות לילדים לקויי למידה, אשר נמנעות מתלמידים אחרים. בכך, לדעת אותם יודעי דבר, קונים אותם המאושרים אשר הוריהם הצליחו להשיג עבורם את התואר "לקוי למידה", יתרון על פני אלה שהוריהם כשלו בהשגת התואר הזה. למרבה הצער והמבוכה, דיבורים כאלה מגיעים גם מכוונם של אנשי חינוך.
לפניכם הדברים לאשורם, מפי בעלת ניסיון רב בתחום. העובדות פשוטות בהרבה מכפי שהן נראות על פניהן:
ליקויי למידה הוא שם כולל לליקויים אורגאניים שונים ואמיתיים, מהם סובלים ילדים, מתבגרים ואף מבוגרים. איבחון ליקויים אלה והגדרת הלוקים בהם כלקויי למידה הוא פעולה מקצועית, הנעשית ע"י אנשי מקצוע בעלי הכשרה ספציפית בנושא ובעלי רישוי מיוחד. בדרך כלל אין לליקויים אלה ביטוי חיצוני. הילדים הלוקים בהם נראים רגילים לחלוטין. אך פגיעתם של הליקויים רעה ואינה מצטמצמת רק בתחום הלימודי, אלא משפיעה לרעה על איכות חייו של הלוקה בהם, במישורים שונים. מהות פגיעתם של ליקויי הלמידה, שהם פוגמים ביכולתו של הלוקה בהם להביא את כישוריו למיצוי. מטרתן של ההתאמות ליצור תנאים בהם יוכל לקוי הלמידה למצות את כישוריו ולהיות, ככל הניתן, כשאר חבריו.
ניתן להמשיל ילד לקוי למידה לילד לקוי ראיה: המשקפיים מנטרלים את לקותו ומאפשרים לו חיים שלמים ופוריים. זוהי ההתאמה עבור מקרה זה. גם הילדים לקויי הלמידה זקוקים לתנאים תומכים, שרק בעזרתם יוכלו להביא את תכונותיהם לכלל מיצוי. אחד התנאים התומכים האלה הוא ההתאמות. ראוי לציין שעל ההתאמות הניתנות לילד, לתאום את קשייו, כלומר, לכל ילד ההתאמות המיוחדות לו.
להבהרת דברי אביא מספר דוגמאות:
לקותם של ילדים מסוימים מתבטאת בכך שאינם מסוגלים לקרא ולכתוב. ההתאמה הדרושה לאלה היא לימוד בע"פ. ילדים אחרים אינם מסוגלים ללמוד לחשב חישובים בסיסיים. מחשבון עוזר להם להתמודד עם הבעיה. יש שיכולת הקשב והריכוז שלהם נמוכה מאד. שעורים פרטניים יקדמו אותם מאד. לעומת זאת, ההתאמה המדוברת ביותר- תוספת הזמן בבחינות, מתאימה רק לאלה שעבודתם אטית בצורה קיצונית.
כאמור, יש הרואים בהתאמות שבדוגמאות הקלות ופטורים, ולא היא. מטרתן של ההתאמות להביא את הילדים לקויי הלמידה למצב בו יוכלו לתפקד באופן נורמאלי ככל הניתן. אך גם במצב זה הם נמצאים בנחיתות, כי עדיין עליהם להתמודד עם קשייהם, ואם נחזור לאחת מהדוגמאות, עדיין הם לא ידעו לחשב חישובים בסיסיים, ועדיין יהיו אבודים ללא המחשבון.
למרבה הצער, היו מי שחמדו את ההתאמות- שנקראות בפיהם הקלות וגם ונתפסות על ידם ככאלה, גם אם לא היו זקוקים או זכאים להן, ונמצאו גם מי שהנפיקו להם את האישורים הדרושים. המערכת, שגם חלק ממנה תופס את ההתאמות כהקלות, נזעקה לחסום את הקלות הבלתי נסבלת בה הן חולקו. אלא שבתוך כך, רב החשש שהתינוק יישפך עם המים, קרי- אלה שבאמת זקוקים להתאמות, לא יזכו בהן.
כמי שעובדת זה שנים רבות עם ילדים לקויי למידה ועם הוריהם, אני יכולה להצהיר בפה מלא ובמצפון נקי: ליקויי הלמידה הם דבר אמיתי שאינו חולף. ההתאמות אינן הקלות, אלא יצירת תנאים מתאימים יותר עבור הילד, שבעזרתם יצליח להביא את יכולותיו לידי ביטוי. בין מאות המשפחות עמן עבדתי במשך השנים אין, ולו אחת, שלא היתה מוכנה לוותר על ההתאמות ועל שיגרת החיים הקשה, התובענית והיקרה, ובלבד שיהיה לה ילד רגיל, כמו שלי, כמו שלך. את אלה קל מאד לבור מבין המתחזים.
ולכן, אנא זכרו: התאמות. לא הקלות.
כי מי שנזקוק להן, באמת, עבורו הן קרש הצלה. לא פחות מכך!
נירה פינקלר היא מורה מומחית לילדים לקויי למידה ובעלת מכון "בתנועה מכוונת, נירה פינקלר" בכרמיאל.
כתיבה: כתיבה תמה, אורי פינקלר-שירותי כתיבה אישית www.finkler.co.il
כתיבה: כתיבה תמה, אורי פינקלר-שירותי כתיבה אישית www.finkler.co.il