דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מס ערך מוסף בגין הוצאות פיתוח פרוייקט קבלני (א) 

מאת    [ 15/12/2005 ]

מילים במאמר: 507   [ נצפה 3807 פעמים ]

הפסיקה העקיבה והחד משמעית אסרה ניכוי מס תשומות בגין פיתוח על קבלנים המפתחים פרוייקט קבלני בעצמם או ע"י תשלום לממ"י או מטעם ממ"י (ראה אזורים, בני בנימין לקרץ). ברשימה זו נציע מספר טיפים, שלפיהם רשויות מע"מ, לפנים משורת הדין, מתירות ניכוי מס תשומות ביחס לפיתוח עצמי (או ע"י ממ"י) של פרוייקט קבלני, על אף האיסור הגורף שישנו, לכאורה, בפסיקה.
בדרך כלל, בחובותיהן וסמכויותיהן של הרשויות המקומיות תופסות מקום נכבד החובות והסמכויות להקים ולהחזיק מערכות תשתית עירוניות.

מערכות אלה כוללות עשיית כבישים, מדרכות ושבילים, אספקת מים ועבודות ניקוז, ביוב, תיעול, תאורת רחובות, גינון וכיוצא באלה וכן תיאום עם מערכות אחרות שאינן באחריות הרשויות המקומיות, כגון חשמל ותקשורת.

למימון ההוצאות הכרוכות בביצוע עבודות התשתית העירונית גובות הרשויות המקומיות אגרות והיטלים מבעלי הזכויות במקרקעין באתרים שבהן מבוצעות העבודות. זאת, על פי חוקי העזר העירוניים המותקנים מכוח סעיף 250 לפקודת העיריות (נוסח חדש).

בפיתוח שטחי בנייה גדולים קיימת זהות אינטרסים בין היזם לבין הרשות המקומית בדבר ביצוע התשתיות בד בבד עם ביצוע הבנייה:

א. מצד היזם, ללא ביצוע התשתית הסביבתית הכרוכה בפרוייקט לא תהא לו כל אפשרות לשווק ולמכור את היחידות שבפרוייקט.

לכן, ביצוע עבודות הפיתוח והתשתית מהווה, בדרך כלל, חלק אינטגרלי מהתחייבויותיו כלפי הרוכשים, המעמיד זכות משפטית לכל אחד מרוכשי הדירות לתבוע ממנו (ולא מהרשות) אכיפת ביצוע העבודות למקרה שאלו לא יבוצעו עד למועד המוסכם (ראה פס"ד דדון, ת.א. (ח"י) 7595/92).

ב. מצד הרשות, כמי שחפצה בפיתוח העיר וכמי שמטרתה לוודא שתושביה ייהנו מתשתיות ופיתוח מוניציפליים במקום שהם גרים או עתידים לגור, מעוניינת אף היא בהקבלה בין ביצוע הבנייה לביצוע עבודות התשתית והפיתוח העירוניים הכרוכים בה.

עם זאת, ההסדר הסטטוטורי הנוהג בתחום זה אינו מבטיח ליזם המעוניין בהקמת שכונת מגורים את קיומה של התשתית המוניציפלית במועדים ריאליים.

אם אותו יזם ישלם את היטלי הפיתוח עם הוצאות היתר הבנייה וימתין לביצוע התשתית המוניציפלית, הוא עלול לעמוד לפני שוקת שבורה, שכן הרשות המקומית תקיים את חובתה הציבורית לבצע את התשתית בהתאם לסדרי עדיפויות ואילוצים תקציביים של כלל המערכת המוניציפלית, בלא שיהיו ליזם ודאות או אף יסוד סביר להניח, כי התשתית תבוצע בד בבד עם הבנייה.

לפיכך, ברורה השאיפה ההדדית של היזם ושל הרשות המקומית להגיע להסכם שיבטיח את ביצוע התשתית המוניציפלית בעת ובעונה אחת עם ביצוע הבנייה בשטח.

כתוצאה ממציאות כלכלית זו, וכן משיקולי יעילות, נוצרה תופעה נפוצה של הסדרים בין הרשויות המקומיות לבין היזמים, והיא חתימת הסכם בין הצדדים, שלפיו נמנעת הרשות מביצוע עבודות התשתית המוניציפליות בעצמה ומתירה ליזם לבצע את העבודות בין בעצמו ובין באמצעות קבלני משנה. הרשות, כנאמן התושבים, מפקחת פיקוח הדוק על הביצוע, עלויותיו וקצב התקדמותו ומתנה באלו את מתן היתרי הבנייה ליזם.

בדרך זו נשללים האפשרות והצורך לחייב את היזם בתשלום אגרות והיטלי פיתוח, כי התנאי להטלתם הוא ביצוע עתידי, או בהווה, של עבודות פיתוח על ידי הרשות. משלא הוציאה הרשות בפועל סכום כלשהו מקופתה למימון עבודות התשתית, הרי שנשמט הבסיס החוקי והצורך בהטלת אגרות והיטלים לצורך זה. עיקרון זה עולה בבירור מדבריו של כבוד השופט אורי גורן בעניין פ"ש (ת"א 1684/91 בן יקר גת, חברה להנדסה ובניין בע"מ נ' ראש המועצה המקומית ראש העין (לא פורסם).

ברשימה בשבוע הבא נסקור את הסכמי הפיתוח עם ממ"י, את הפסיקה ואת ההנחיות לפנים משורת הדין, הקיימות ברשויות מע"מ.

אברהם אלתר, עו"ד avi@altertax.co.il
משרד דר' א. אלתר ושות' עורכי דין http://www.altertax.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב