דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מעידן הסולידריות לעידן האינדיווידואליזם... 

מאת    [ 17/06/2008 ]

מילים במאמר: 703   [ נצפה 5972 פעמים ]

מהי סולידריות?

"סולידריות היא רגש של אחדות המבוסס על שותפות של אינטרסים. מטרות או העדפות בין בני אדם. המונח מצביע על היחסים החברתיים הקושרים אנשים אחד לשני."

כמה סוציולוגים הציעו פירוש מדויק יותר למושג, ביניהם אמיל דורקהיים. דורקהיים הבחין בין סולידריות מכאנית וסולידריות אורגנית כדי להבהיר את המעבר מחברות פשוטות לחברות מודרניות. סולידריות מכאנית מתעוררת מתוך הומוגאניות, מתוך דמיון בין בני האדם בעבודתם, בחינוכם הדתי וסגנון חייהם. לעומת זאת, סולידריות אורגנית מתרחשת דווקא מתוך התלות ההדדית שיוצרת חלוקת עבודה החברתית. מושג זה קשור גם ל"דבקות המוסרית", שבה תלויה יכולתה של חברה, לדידו של דורקהיים, לחוש שהיא מחוברת באמונות מוסריות.
הגישה המדגישה בחברה המודרנית את הסולידריות האורגנית מובילה ל"עקרון הארגוני" בהתבוננות על עבודה. זאת כיוון שהסולידריות האורגנית מדגישה את תלותם של עובדים בתגמול שמעניקים להם ארגוני עבודה בירוקרטיים.
עבודתו של הרברט ספנסר נחשבת למבשרת הרעיונות הקשורים בסולידריות אורגנית.

בשיח הפוליטי, סולידריות מובחנת מאמפתיה ושאר רגשות חיוביים לגבי הזולת בכך שהיא בדרך כלל תכונה של הזדהות עם מאבק של קבוצה מדוכאת. אנו יכולים לחוש (ולהביע) סולידריות עם חברי קבוצה חברתית דומה לנו (כגון עובדים במפעל אחד השובתים מתוך הזדהות עם חבריהם במפעל אחר) או עם קבוצה שונה, אפילו כזו הנחשבת כיריבה (הוועד הישראלי לסולידריות עם ביר זית למשל).
לפיכך סולידריות היא ערך מרכזי עבור השמאל הפוליטי, כיוון שהלה מדגיש אידאלים אוניברסליים על חשבון אינטרסים קבוצתיים צרים. ארגוני שמאל ואיגודי עובדים רבים כוללים את המלה "סולידריות" בצורה כזו או אחרת בשמם."


מהו אידיווידואליזם?

"אינדיבידואליזם או "אינדיווידואליזם" היא תפיסה השמה את היחיד במרכז, בניגוד לקולקטיביזם - השם את החברה במרכז ו"שוחה עם הזרם". התפיסה האינדיבידואליסטית טוענת כי על האדם לדאוג קודם כל לעצמו, ותרומתו לחברה היא משנית. לכן, אינדיבידואליזם היא השקפה העומדת בסתירה להשקפה הוליסטית, קולקטיבסטית, פשיסטית, אטטיסטית, טוטאליטרית, וקומיוניטריסטית המדגישות את ערכי החברה, הקבוצה, הגזע, הלאומיות, כבעלות קדימות על מטרות הפרט. "

"אינדיבידואליזם אף מתנגדת לדעה לפיה מסורת, דת, או כל צורה אחרת של ערך מוסרי חיצוני צריך להציב מגבלה על הבחירות של הפרט ופעולותיו.
לאינדיבדואליזם היבט מוסרי והיבט מתודולוגי. בהקשר המוסרי הנחת היסוד היא שטובת היחיד והגנה על זכויותיו הוא ערך עליון בהקשר המתודולוגי הנחת היסוד שכל תופעה חברתית הינה תוצאה של התנהגות היחידים. כל למשל ידועה אמירתה של מרגרט תאצ'ר שאין דבר כזה שנקרא חברה.

בין ההשקפה האינדיבידואליסטית להשקפה האוגיאיסטית קיימת קרבה מעוררת מחלוקת. בעוד שחלק מן האינדיבידואליסטים הם אגואיסטים, הם בדרך כלל אינם טוענים כי אגואיזם הוא הטוב במהותו. תחת זאת הם טוענים כי פרטים בחברה אינם מחויבים לכל ערך מוסר חברתי וכי הפרטים בחברה חייבים להיות עצמאיים לבחור בעצמם אם לאמץ אגואיזם כדרך חיים (או לבחור בסגנון חיים אחר) במידה וכך הם רוצים. אחרים טוענים כי מטרות הפרט אינן אנוכיות (אגואיסטיות) כל עוד הן אינן באות במחיר פגיעה באחרים."

כמה בעברנו הלא כל-כך רחוק היינו נכונים להקריב את חיינו למען הקמת המדינה, איכותה ובריאותה. מגובשים יותר מתמיד הלכנו ללחום זה לצד זה, זה למען זה ובעיקר בשם הסולידריות.

מה קרה במשך השנים? התעייפנו. הסולידריות חדלה מלהוכיח את צדקותה, החלה להתפורר, המדינה הזניחה חייליה בשבי, המנהיגים שלנו שכל-כך האמנו בהם ובתכנית ההכוונה שלהם לקראת השלום נתגלו כלא מהימנים ובטח ובטח כבר לא סולידריים אז מטבע הדברים התכנסנו בתוך עצמנו לחשבון נפש עמוק וגילינו שלפתע מסביבנו כל אחד החל לדאוג לעצמו ולמשפחתו, ראינו איך דועכים האנשים שמוכנים להקריב את החופש שלהם למעננו, למען המדינה.

נשארו רק סיפורים שגורים בפי אבותנו הלוחמים שמתארים את עוצמת ההקרבה בחייהם.

אפילו אבא שלי שהיה אז מפקד ולוחם בחיל התותחנים במלחמת ששת הימים נותר עם צלצולים באוזניים וזנח בשל כך את הניגון בכינור שכל-כך אהב. שמיעתו נחלשה. שערותיו נשרו ממתח ולחץ בזמן המלחמה ועוד מיני תסמינים בריאותיים שסופג אותם בכל רגע ורגע בהמשך חייו. הוא האמין בסולידריות!


לבל נשכח, בזכות אותה מטרה משותפת הוקמה מדינת ישראל ונכבשו שטחים רבים כדי לקיים אותנו, נבנו בתים, כבישים, ערים בזעת אפנו, נתנו כל מה שהיה לנו והמדינה נתנה לנו את כל מה שהיה לה לתת. הייתה תחושה של אחדות. כולנו מנשים, גברים וטף השלנו שרוולים ועבדנו כל היממה. והיום אנו מבחינים כמו פיטריות צצות בין השיחים לאחר הגשם את הפצעים שהשאירה בנו הסולידריות: בפן הנפשי, בהיבט הפיזי וישנם גם שנפגעה יכולתם לפרנס בכבוד את עצמם ומשפחתם.

מביטים המומים ומותשים ב"חדשות" בכל ערב כדי לראות איך אישה מתחננת לשחרר את בעלה החייל מהשבי, איך עוד מנהיג שלנו "נתפס" במרמה, בשקר, בחוסר עקרונות שראויים למנהיג אומה שלמה. וכל שנותר הוא לחיות בהווה, להוקיר את מה שיש ולהתפלל שיגיע היום בו נבחר באמת בחופש.
Art Of Heart 
רוויה שפירא-משוררת ומעצבת גרפית.
http://www.web2all.co.il/artofheart



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב