דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יחסי צרפת עם סוריה וישראל: הליכה בין הטיפות 

מאת    [ 15/06/2008 ]

מילים במאמר: 373   [ נצפה 2703 פעמים ]

בשבת שעברה הושבע לתפקידו הנשיא החדש של לבנון, מישל סלימאן, אחרי שנה וחצי של משבר פוליטי חמור שגלש לעימות אלים והסתיים בניצחון החיזבאללה. ראשון מברכיו של סלימאן היה נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, בכבודו ובעצמו. הייתה זו הצהרת כוונות ברורה לחלוטין: צרפת חוזרת לנהל מדיניות פעילה במזרח התיכון.

הפרשנים בצרפת מלאים בתהיות לגבי מדיניותו של סרקוזי. הרי ההסכמה על בחירתו של מישל סלימאן, המקורב לסורים, לא רק שאינה תולדה של התיווך הצרפתי, אלא מהווה דווקא ביטוי לכישלונה של צרפת. סוריה הסכימה למינויו של סלימאן רק לאחר שחיזבאללה השתלט על ביירות ואילץ את מפלגות הרוב לקבל את הסכם דוחה, שאינו אלא תכתיב חיזבאללה בפיקוח איראני-סורי. בביקורו בביירות נתן סרקוזי גושפנקא להסכם כניעה מביש זה.

יתכן שמדיניותו מלאת הניגודים לכאורה של סרקוזי ניתנת להסבר לאור תכנית הקירוב הגדולה שהוא יוזם בין אירופה למזרח התיכון. צרפת, שתהיה הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי למשך שישה חודשים החל מה- 1 ביולי, הזמינה את ראשי מדינות ערב ואירופה לפסגה בפאריס בחודש הבא כדי להכריז על הקמת איחוד מדינות הים התיכון. האיחוד אמור לכלול את מדינות ערב ומדינות דרום אירופה - וגם את ישראל. לשם הצלחת תכניתו, זקוק סרקוזי לרגיעה באזור, בעיקר בלבנון ובעזה. הלה היה רוצה לראות בפסגה את נשיאי לבנון וסוריה משום שבלעדיהם לא יהיה לה שום ערך.

נראה, אפוא, כי בשם האינטרסים הנעלים של הרפובליקה הצרפתית, מוחל סרקוזי על כבודו ושב לחזר אחר הסורים. בינתיים נודע כי סרקוזי הזמין את אסד לפאריס בתור אורח הכבוד בחגיגות ה- 14 ביולי, החג הלאומי של צרפת. בתגובה, ראשי מפלגות הרוב בלבנון הוכו בתדהמה ורבים וטובים בצרפת הביעו את התנגדותם.

תכנית האיחוד הים תיכוני של סרקוזי עדיין ניצבת בפני מכשולים רבים. במדינות ערב נשמעים קולות נגד צרופה של ישראל וסוריה, לבנון ואלג'יריה כבר הודיעו על התנגדותן. בפסגה שנערכה בלוב בשבוע שעבר, המגמה השלטת הייתה נגד צרופה של ישראל לאיחוד כדי למנוע ממנה "להשיג נורמליזציה בחינם".

סרקוזי יגיע בשבוע הבא לביקור בישראל בליווי משלחת גדולה של אנשי עסקים ותעשיינים. הוא בוודאי יחזור על תמיכתו בישראל ויבקש להרחיב ולגוון את יחסי הכלכלה והתרבות בין שתי המדינות, המתפתחים יפה מזה מספר שנים. עם זאת, אין להתעלם מהשאלות שיצוצו עם ביקורו: כיצד יתמרן הנשיא הצרפתי בין רצונו לקדם את האינטרסים של צרפת במדינות ערב לבין ידידותו לישראל? האם הוא ימשיך להתעלם מהמדיניות החתרנית של איראן וסוריה בלבנון ומפוטנציאל האיום שלהן על יציבות המזרח התיכון כולו?
מוסד מחקר עצמאי ללא כוונת רווח, הפעיל משנת 1976 ועוסק בחקר מדיניות ובנושאים מרכזיים העומדים על סדר יומם של מדינת ישראל והעם היהודי.
כתובת האתר: http://www.jcpa.org.il






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב