דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קבוצות אימון למתבגרים: כלי יעיל להתמודדות עם המעבר לתיכון 

מאת    [ 14/06/2008 ]

מילים במאמר: 350   [ נצפה 3540 פעמים ]

קבוצות אימון למתבגרים: כלי יעיל להתמודדות עם המעבר לתיכון

המעבר מחטיבת הביניים לביה"ס התיכון מתרחש בשיאו של גיל ההתבגרות. הוא טומן בחובו מספר מרכיבים שיוצרים מחד הזדמנות להתמודדות וצמיחה ומאידך, מצבים שעלולים ליצור לחץ וקושי עבור המתבגר.
לכל מעבר יש פוטנציאל להיות בעת ובעונה אחת מצמיח מסקרן ומחדש,יוצר הזדמנות ותקווה לשינוי חיובי אך במקביל הוא יכול להפוך למצב מאיים הדורש התנתקות מה"ידוע" ועל כן מחייב כושר הסתגלות ויכולת התמודדות יעילה עם המציאות החדשה.

המתבגר עסוק בשלב זה בבניית זהותו האישית. לזהות זו מרכיבים שונים כגון זהות חברתית, זהות לימודית, זהות מוסרית ,זהות מינית ועוד. בבניית הזהות המתבגר מתמודד עם קונפליקטים של תלות- עצמאות, עם הצורך בהפרדות מהוריו וכן עם הצורך להתקבל ולהשתייך לקבוצת השווים.
ביה"ס התיכון מתייחס אל התלמיד קודם כל על פי יכולתו האקדמית והישגיו הלימודיים. תפיסה זו, ששותפים לה גם ההורים, מעוררת ציפיות ולחצים על המתבגר, אשר עסוק בראש ובראשונה בהתמקמות החברתית . על המתבגר להכיר את המסגרת החדשה ולהבין את "כללי המשחק" הנהוגים בה.

אחת הדרכים לעזור למתבגר בתהליך היקלטותו לביה"ס התיכון, תוך שימת דגש על המשימה ההתפתחותית המרכזית הניצבת בפניו, הנה בניית "קבוצת אימון" .קבוצה זו - שחבריה מהווים את קבוצת השווים, מאפשרת למשתתפים בה להתבונן בדומים להם ובדרכי ההתמודדות השונות למצבים המשותפים. בעזרתה המתבגר יבחין בדפוסים האוטומטיים המחבלים בהסתגלות שלו למסגרת ביה"ס החדש, וילמד לבחור בין חלופות שונות ואפקטיביות למצבים המשתנים.

השילוב בין תהליך קבוצתי מובנה ומוכוון משימות, יחד עם פגישות אימון אישיות התומכות בו, יוצר במה פתוחה לשיחה גלויה על בעיות גיל ההתבגרות, תוך נירמול תחושותיהם וקשייהם במעבר.
העבודה בקבוצת האימון מאפשרת העלאת המודעות העצמית, קבלה עצמית, העלאת הדימוי העצמי החברתי והלימודי, פיתוח כישורים חברתיים ומיומנויות תקשורת וכן מקנה כלים להתארגנות ללמידה.

התהליך בקבוצת אימון יאפשר שיפור יכולת הניהול והשליטה העצמית של המשתתף ויעניק לו התנסות שתעצים את יכולותיו בקביעת מטרות ריאליות וכן תכנון נבון של דרכי השגתן.

לסיכום: השתתפות בקבוצת אימון למתבגרים במעבר לתיכון תאפשר מילוי צרכים בסיסיים אשר מתערערים בשל המעבר שחל בעיצומו של גיל ההתבגרות. הכוונה לצרכי בטחון, שייכות, וערך עצמי, אשר סיפוקם הנו תנאי להתמודדות יעילה עם הדרישות השונות הניצבות בפניו בתקופה מכרעת זאת.
בקבוצת האימון יגלו המתבגרים את חוזקותיהם וינצלו אותן באופן מיטבי בהזדמנויות החברתיות והלימודיות שהתיכון פותח עבורם.


הכותב משה גליקסמן, מנהל מחלקת חינוך ומאמן אישי למנהיגות, להורות, למתבגרים, ללימודים ולקרירה. בוגר קורס האימון למנהיגות ומצוינות של בר-אילן. סוציולוג, M.A בחינוך, בוגר התכנית הדו-שנתית להנחיית קבוצות של אוניברסיטת ת"א. בעבר, מפקד גדוד , מפקד המכון להכשרת מפקדים בבית הספר לפיתוח מנהיגות של צה"ל, הקים וניהל את תיכון "אנקורי" ברעננה. חבר לשכת המאמנים הישראלית.

המאמר נכתב בשיתוף עם גב' מוניקה פרידמן יועצת חינוכית (M.A), מנהלת בי"ס לשעבר, בעלת ותק רב שנים בייעוץ חינוכי ובהוראה בבי"ס תיכון. מנחת מתבגרים.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב