דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סינון בהסדרה ממשלתית מול הסדרה עצמית ואחריות הורית 

מאת    [ 14/06/2008 ]

מילים במאמר: 775   [ נצפה 4509 פעמים ]


הצעת החוק שהגיש חבר הכנסת אמנון כהן עברה בקריאה ראשונה בכנסת. לפי החוק המוצע, ספקיות הגישה לאינטרנט תחסומנה את גישת המנויים לאתרי מין, הימורים ואלימות, אלא אם המנוי יודיע שאינו מעוניין בכך. הספקיות יחויבו לפנות אל הלקוחות לפני החסימה עצמה, אלא אם המנוי יודיע שאינו מעוניין בכך. ושר התקשורת יקבע בתקנות את האתרים שייחסמו. הצעת החוק הזו היא בגישה של הסדרה ממשלתית בכפיה, באמצעות חקיקה.

מתנגדי ההסדרה בחוק טוענים שהיא מסוכנת, אנטי דמוקרטית ולא ניתנת ליישום. החוק פוגע בזכויות הפרט ובחופש הדיבור ומעמיד את ישראל בשורה אחת עם מדינות צנזורה דיקטטוריות כמו פקיסטן, סוריה, איראן וסין. סינון האתרים שהתוכן שלהם נראה בלתי ראוי על ידי השר הנוכחי הקובע זאת, יכול להביא לסינון תוכן אחר, נניח דתי, או פוליטי, או שיסננו את המילים ש"ס, "אל המעין", כשיגיע לתפקיד בעתיד שר ממפלגה אחרת. מנגנוני הסינון לא מסוגלים לתת פתרון הרמטי ועלולים לסנן תכנים ראויים יחד עם התכנים שהוגדרו כלא ראויים. בביצוע הסינון יפלו גם הרבה מאוד אתרים ראויים, מפני שבמנגנון סינון יש פתח גדול לטעויות. לדוגמא בארה"ב, תוכנת סינון סיננה כל אתר שבו הוזכרו ג'ורג' בוש (ערווה) ודיק (פין) צ'ייני במלות המפתח, וכן כל אתר של שגרירות אמריקאית בעולם מכיוון שהמלה שגרירות כוללת את שלוש האותיות ASS (תחת). בכירים במשרד התקשורת יודעים שעדיין אין טכנולוגיה שתאפשר לחסום מאות ואלפי אתרים בפני גולשים בלי לפגוע באופן משמעותי במהירות הגלישה.
המצב כיום הוא שכל הורה יכול להשיג שירותי סינון אתרים בקלות. הכנסת יכלה לצאת במבצע הסברתי המזהיר את ההורים מפני הסכנות אליהם חשופים ילדיהם באינטרנט ולהמליץ לרכוש את שירותי הסינון הללו, או לקבוע ששירותים אלה יוענקו על ידי הספקים לכל דורש חינם אין כסף, כחלק מתנאי הרישיון או במימון המדינה. אבל הכנסת בוחרת כנראה לנקוט בדרך פוגענית של חקיקה מחייבת, שתחייב את הגולשים לפנות לשר התקשורת ולבקש לא לסנן ולא לחסום.

נכון הדבר שניסיון להביא למודעות ההורים לקחת אחריות על ילדיהם אינו פשוט. עמותת אשנב (www.eshnav.org.il) נמצאת עתה ב"פרויקט הדרכת הורים" של הרחבת ההסברה וההדרכה להורים שכוונתו להדריך שמונת אלפים הורים בשנה. הדרך הזו מצריכה השקעה רבה. בינתיים הכנסת כנראה בוחרת בדרך הקלה יותר: לחוקק חוק בכפיה. ספק אם פתרון שכזה הוא פתרון מתאים ונכון למדינה מתקדמת ונאורה כפי שישראל מבקשת להיות.

מול ההסדרה בכפיית החוק נמצאת הגישה בה דוגלת עמותת אשנב - אנשים למען שימוש נבון באינטרנט, של הסדרה עצמית ואחריות הורית. כולם יודעים שיש באינטרנט תכנים לא ראויים. השאלה העיקרית היא מי צריך לדאוג שילדים לא ייחשפו לכך, וכיצד ניתן לעשות זאת? הכנסת סבורה שהמחוקק צריך לדאוג לכך, ובכפייה. לעומת זאת, הסדרה עצמית היא קביעת נורמות התנהגות שלא על-ידי המדינה, אלא על-ידי הגורמים המעורבים בפעילות המוסדרת בדרך כלשהי. ברוב המדינות הדמוקרטיות הגישה לקטינים ברשת מוסדרת באמצעות הסדרות עצמיות של ספקי שרות, ספקי תוכן, ספקי תשתית ומנועי חיפוש ולא באמצעות הסדרות של המדינה. האיחוד הארופאי פיתח תוכנית שמטרתה לחזק את השימוש "הבטוח" באינטרנט ביחוד עבור ילדים ולהלחם בתכנים לא-חוקיים ולא רצויים ע"י משתמש הקצה. התוכנית הזו דומה לעקרונות ולפעילות של עמותת אשנב מאז הקמתה בשנת 1999.
התוכנית, שמעודדת רגולציה עצמית בשוק, מבקשת להפוך את האינטרנט למקום בטוח לילדים באמצעים הבאים:
הפחתת התכנים הבלתי חוקיים והתמודדות עם התנהגות פוגענית ברשת באמצעות מנגנונים לדיווח - קווים חמים - אם באינטרנט או בטלפון.
עידוד יוזמות של הסדרה עצמית כמו סימון תכנים המיועדים למבוגרים בלבד או כאלה שעלולים לפגוע באוכלוסיות מסוימות.
הגברת המודעות הציבורית באמצעות הסברה בקרב ילדים, הורים ומורים. שימוש במתנ"סים ובתי ספר לצורך הסברה ואספקת כלים להורים וילדים בנוגע לשמירה על בטיחות ברשת.
הקמת בסיס ידע בהשתתפות חוקרים בנוגע לאופן בו משתמשים ילדים בטכנולוגיות חדשות, השפעת הטכנולוגיות עליהם והסיכונים הנלווים. זאת, במטרה לשפר את האפקטיביות של התוכנית ולוודא כי תישאר עדכנית לנוכח ההתפתחויות. בניגוד ליוזמת החקיקה בישראל, התוכנית האירופית מתחשבת גם בהמלצות של הילדים עצמם, כפי שהתקבלו על ידי הפורום לנוער אירופי שהתכנס ביום האינטרנט הבטוח האחרון באירופה.

ההסדרה העצמית דיי מצליחה בארופה כי קיים גידול ברמת הסינון וברמת המודעות לנושא. ההפרדה בין סינון "מרצון" לבין סינון בהוראת מדינה בארופה הוא קצת מטושטש. במקרים רבים סינון ע"י ספקי השירות, ומנועי החיפוש, וספקי התכנים נקראים "וולנטריים", והם נעשים עם הבנה ששיתוף פעולה עם רשויות המדינה ימנע חקיקה בנושא.
אחריות הורים לגלישת הילדים מתחייבת. עמותת אשנב פועלת בהדרכות להורים שיתגברו על החשש שהילדים יודעים טוב יותר מהם להתמודד עם האינטרנט והמחשב. ההורים צריכים לגלות מעורבות ולהתמודד יחד עם ילדיהם עם האתגרים של האינטרנט. הם צריכים להתעניין מה קורה עם הילד שלהם. יש להם מחויבות הורית של בקרה גם בתחום הזה: לראות באינטרנט הזדמנות ליצור שיח עם הילד, להשתתף, לשחק עם הילד במחשב ולכוון ולהדריך אותו איך להשתמש בכלי הזה בדרך הנכונה. יש האומרים שכאשר היחסים הללו יושתתו על אמון וכבוד הדדי לא יהיה צורך בחסימת אתרים.

נושא ההסדרה ענינו בילדים ואחריות הורית לבטחון הילדים באינטרט. הנושא: ילדים בעולם הוירטואלי" הוא כותרת כנס הקיץ של עמותת אשנב שיתקיים ב 17.06.08 במכללה למנהל בראשל"צ, ראו פרטים בעמוד הבית של אתר אשנב:
www.eshnav.org.il








בני ישראלי, M.B.A, מנהל שיווק, הרצאות, סדנאות, אימון אנשי מכירות, ספרי: "איך להצליח בחיים", "ארוטיקה סקס וסיפור" ומנהל אתר האינטרנט:
http://www.loveyoursuccess.net



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב