דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סוף מעשה במחשבה תחילה 

מאת    [ 13/06/2008 ]

מילים במאמר: 466   [ נצפה 3822 פעמים ]

מאת: עו"ד עמית יפרח - יו"ר אגף קרקעות ואגודות שיתופיות בתנועת המושבים

סוגיית יחסי הגומלין בין הועד המקומי ובין ועד האגודה ודרך ניהול המושב המורחב, הינה סוגיה המעוררת שאלות רבות בתוך מרבית המושבים אשר ביצעו הרחבה קהילתית וקיימת בהם אוכלוסיה של תושבים שאינם חברי אגודה.
ראשית, צריך להדגיש כי ההרחבות במושבים הינם דבר מבורך אשר נעשה ביוזמת האגודה ובעידוד חברי האגודה.
בשנות ה-90 התקבלה החלטה 737 (ואחריה 959) שיסודה היה ברצון לאפשר הרחבת היישובים החקלאיים למגורים, וזאת לאו דווקא על ידי מתיישבים חקלאיים. הצורך האמור נבע מטעמים מספר שעיקרם: הרצון לאפשר לדור ההמשך של החקלאי,מעבר למי שהוגדר כ"בן ממשיך" אחד, לגור במושב, הכרה בצורך לקלוט אוכלוסיה צעירה ליישובים שאוכלוסייתם, מטבע הדברים, הזדקנה, כמו גם לרענן ולגוון את ההרכב החברתי של הישובים, וכן בצורך להגדיל את אוכלוסיית המתיישבים, כדי לאפשר המשך תפקודו של הישוב כיחידה קהילתית עצמאית. כמו-כן שיווק ההרחבות ייצר מקור כספי לאגודות שדרכו יכלו לגבות כספים עבור תשלום חובותיהם למינהלת ההסדרים.
מרגע שנוצרו במושב שני סוגי אוכלוסיות - האחת חברי אגודה בעלי נחלות והשנייה- התושבים בעלי הבתים במגרשי ההרחבה , החלו להתגלות ניגודי אינטרסים שלעיתים אף מובילים לעימותים לא רצויים במושבים.
ועד האגודה הינו הגוף המנהל את האגודה החקלאית השיתופית שבה חברים בעלי הנחלות והינו כפוף לרשם האגודות השיתופיות והינו פועל על פי המשפט הפרטי. הועד המקומי הינו אחראי לכלל התושבים החיים במושב והינו כפוף למועצה האזורית הכפופה למשרד הפנים, ופועל על פי המשפט הציבורי.
הנושאים שמעוררים ניגודי אינטרסים ומחלוקות הינם בנוגע לזכויות בקרקע בשטחי הציבור הכלולים בשטח המשבצת של האגודה, בנוגע למחירי המים בנוגע לפעילות לא חקלאית שמבצעים בעלי הנחלות בחלקת המגורים שלהם. גובה מיסי ועד מקומי, אחריות בנוגע לשימוש במבני הציבור וכו'.
מרבית המושבים אשר הקימו את ההרחבות טיפלו בנושא התשתיות, הבניה, הקליטה של התושבים ופחות היו ערים לנושא של ניהול המושב המורחב וכיצד עליהם לנהל יישוב עם ניגודי האינטרסים והמחלוקות בצורה שתביא לידי ביטוי הן את הצרכים של בעלי הנחלות והן את של תושבי ההרחבה.
לפיכך, נדרש מהמושבים לייצר מנגנון שתפקידו להסדיר את ניהול הנושאים הקהילתיים המשקיים, והכלכליים ולאפשר ניהול פנימי ועצמאי של הקהילה ולהקטין בכך את החיכוך בין התושבים לחברי האגודה עד למינימום האפשרי.
על כל מושב המתכנן הרחבה להתאים על פי הפרופיל האישי שלו את חלופת הניהול של המושב כאשר ישנן מס' חלופות שלכל אחת יתרונות וחסרונות ולא כולן מתאימות לכל מושב. החלופות הינן - זהות ועדים, צרוף תושבי ההרחבה אל האגודה החקלאית כחברי אגודה במעמד תושב, הקמת אגודה קהילתית שבה מאוגדים כלל התושבים בעלי הזכויות בקרקע ביישוב, הכנת מערכת חוזית אשר תסדיר את יחסי הגומלין בין הועד המקומי לוועד האגודה.
סוגיית דרך ניהולו של המושב חייבת להיות על סדר יומה של האגודה כאשר מתכננים הרחבה קהילתית במושב . תכנון מוקדם של הסדרת מערכת היחסים טרם ההרחבה תפחית למינימום את החיכוכים בין התושבניקים למושבניקים ותיצור מירקם יחסים בריא וניהול יעיל בתוך המושב שיתרום לאווירה ולאיכות חייהם של כלל החברים במושב המורחב.
__
מידע נוסף בנושאי קרקעות ואגודות שיתופיות באתר תנועת המושבים:
www.tmoshavim.org.il
עו"ד עמית יפרח - יו"ר אגף קרקעות ואגודות שיתופיות בתנועת המושבים



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב