דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדוע קשה לנו להיות מאושרים? 

מאת    [ 11/06/2008 ]

מילים במאמר: 899   [ נצפה 2212 פעמים ]

מדוע כל-כך קשה להיות מאושר?

מה יגרום לכם להיות מאושרים?
בית גדול יותר? מכונית פאר? בן-זוג מתחשב יותר? אולי תהיו מאושרים יותר אם תסיימו סוף סוף את כל מה שנמצא ברשימות שלכם?
שום דבר מאלה לא יגרום לכם להיות מאושרים לפי המחקרים הפסיכולוגים.
האם הכסף גורם לאושר? לפי המחקרים המתפרסמים מעת לעת, המדינות העשירות ביותר אינן בהכרח המאושרות ביותר. באופן כללי, היום מרוויחים טוב יותר מבעבר אך האנשים אינם מאושרים יותר.
הפסיכולוגיה החיובית נמצאת בהתפתחות והמחקרים הראו כי לא ניתן להשיג אושר באמצעות המזל. האנשים המאושרים ביותר הם אלה החיים בהווה ולא אלה הממוקדים במטרות עתידיות.

איך אפשר להיות מאושרים יותר?
כאשר הפסיכולוגים ההתפתחותיים שמים לב לתכונה אוניברסאלית בדרך שבה בני-אדם תופסים את העולם, הם מניחים שההיבט הזה של הטבע האנושי היה צריך להיות יתרון בשלב כלשהו. לאורך כל ההיסטוריה ההתפתחותית, מאפיינים מסויימים עברו מדור לדור כי לאנשים בעלי אותן התכונות היו סיכויים גדולים יותר לשרוד ולהוליד דור חדש. מאפיינים אחרים נעלמו מכיוון שלא הגדילו את סיכויי ההישרדות.
מה הקשר בין הברירה הטבעית לבין האושר? בני-אדם ירשו יכולת ראויה לציון להסתגל לדברים מסויימים. יכולת ההסתגלות היא ערך חשוב כאשר נתקלים במצבים קיצוניים או במצבים מזיקים. במשך הזמן, כבר לא שמים לב לנסיבות הלא נעימות הללו. למרבה הצער, התופעה הזאת נכונה גם להיבטים החיובים של החיים - לא משנה מה התענוג הנובע מחוויה חדשה, אם הוא נמשך זמן מסויים, מתרגלים אליו. מה שגורם לנו אושר ברגע מסויים לא יגרום לנו אושר ברגע אחר.
בנוסף, אנחנו שמים לב בקלות יותר לצד השלילי מאשר לצד החיובי. מבחינה התפתחותית, השינויים השליליים היו חשובים יותר להישרדות מכיוון שהיו כנראה מסמנים סכנה. המוח שלנו מכוון לשים לב לבעיות. לכן, אנחנו חושבים שחוויות חיוביות הן טבעיות ומתמקדים בצדדים השליליים של החיים.
כמו כן, קול קטן במוח שלנו מונע מאיתנו להיות מסופקים. הוא מזכיר לנו ללא הרף שחיינו היו הרבה יותר טובים לו רק היה לנו... ולו רק היינו עושים...
אנחנו מחפשים כל הזמן חיים טובים יותר. מדוע, אם כן, אנשים מסויימים מאושרים יותר מאחרים? אפשר היה לחשוב שאנשים מאושרים הם אלה שהשיגו חיים מאושרים יותר. אבל מסתבר שהאושר תלוי יותר באישיות מאשר בנסיבות החיים. האירועים באים והולכים, אבל המאפיינים האישיותיים ואופן ההתנהגות למצב נשארים זהים.
כשמדובר באושר, כל אירוע יכול לשנות את מצב החשיבה, לגרום לנו להיות שמחים, לפחות לזמן מסויים. עם זאת, אנחנו מתרגלים לדברים כפי שהם והסיפוק חוזר למצבו ההתחלתי. המצב ההתחלתי הזה - נקודה קבועה של אושר - הוא זה שמאפיין את האישיות. מדוע חלק מהאנשים נמצאים במצב התחלתי גבוה יותר? או במילים אחרות - מדוע הם מאושרים יותר בקלות?
הפסיכולוגים מצאו מאפיינים משותפים לאנשים עם נקודת אושר בסיסית גבוהה. אנשים הטוענים שהם מאושרים יותר הם מוחצנים, נחמדים יותר, בעלי ביטחון גבוה יותר והם יותר מסורים. כמו כן הם חושבים שהם שולטים טוב יותר בחייהם והם סובלים פחות מחרדות ומתנודות במצב הרוח.
התכונות האלה הקשורות לאושר הן גם המאפיינים הקשורים להצלחה ולהגשמה עצמית. אם כן, האם אנחנו יכולים להשיג אושר באמצעות עבודה קשה או באמצעות הרצון?
החיים היום מבוססים על ההשערה שאנחנו יכולים להשיג או לקנות את האושר, מה שמגדיל את התחרות והצריכה. עם זאת, מכיוון שאין קשר בין העושר לאושר, אפשר להטיל ספק בהשערה הזאת.
השוואה כלפי מעלה - מה הקשר בין הצלחה לבין האושר?
הנטייה שיש אצל בני-אדם להשוות את עצמם כלפי אנשים מצליחים יותר מהם נקראת "ההשוואה כלפי מעלה". ההשוואה הזו היא זו הגורמת לחוסר סיפוק. כאשר אנחנו מודעים לכך שאנשים אחרים מצליחים טוב יותר מאיתנו, הסיפוק שלנו יורד. לעומת זאת, כאשר אנחנו משווים את עצמנו לאנשים שמסתדרים פחות טוב מאיתנו, אנחנו מסופקים יותר. הבעייה היא שבאופן טבעי אנחנו משווים את עצמנו כלפי מעלה.
גם אם אנחנו בתחרות ישירה עם אנשים אחרים, אנחנו לא צריכים לקשר בין האושר לבין הגשמת מטרות - לאנשים שמתמקדים כל הזמן במטרות להשגה יש פחות סיכויים להיות מאושרים מאנשים שחיים יותר בהווה. אנשים מסויימים מחפשים באופן אובססיבי להשיג את היעדים והמטרות שמציבים לעצמם וחושבים שהאושר תלוי בהצלחתם. כך, הם לרוב דואגים, חרדים ולחוצים כל עוד לא השיגו את היעדים וחושבים שהם יהיו מאושרים רק בעתיד.
אבל מה קורה כאשר הם משיגים את היעדים?
אז ההרגל שוב מתגבר והם חוזרים כמו כולם לנקודת הבסיס של האושר. כשהם שמים לב שהאושר שלהם לא השתנה באופן קבוע, הם מסיקים מזה שהוא נמצא עוד מעבר ליעד נוסף.
הגישה הזו לא נכונה. אנחנו חושבים שהאפשרויות לאושר בעתיד גבוהות יותר מהמצב של האושר בהווה. הנטייה הזו מתחזקת על ידי אמצעי התקשורת והפרסומות המבטיחים לנו תמיד יותר סיפוק ואושר כאשר נשיג משהו נוסף. האנשים שמתמקדים במטרות להשגה נוטים לבחור תמיד מטרות חדשות, משוכנעים שהפעם הם מצאו את הדרך האמיתית המובילה לאושר.
עם זאת - האנשים שמצליחים נראים מאושרים יותר. האם בכל זאת כדאי להתעקש להצליח?
ב- 2005 נערך מחקר באוניברסיטת קליפורניה שבקד את הקשר בין אושר לבין הצלחה. התוצאה הייתה שהאושר ומצב רוח טוב הם גורמים חשובים להצלחה. האנשים המאושרים אינם בהכרח מאושרים יותר אחרי הצלחתם מאשר לפני הצלחתם, אבל הם יותר מאושרים מאנשים אחרים שמצליחים פחות.
לכן, קיים קשר בין הצלחה לבין אושר, אבל ההצלחה היא התוצאה של מצב רוח טוב ולא הגורם. לאנשים מאושרים יש תכונות אחרות שכנראה מקלות על ההצלחה. בנוסף, מצב רוח טוב הוא מקור למוטיבציה גדולה יותר ולשיתוף גדול יותר של הסביבה.
איך מגיעים לאושר כאשר הבסיס לא מאושר מטבעו?
מסתבר כי האנשים המאושרים ביותר הם אלה שחיים באופן מלא את החוויה האופטימלית - סך החוויות המעניינות והמעניקות מוטיבציה לאדם מסויים. אין זה אומר שהחוויות האופטימליות הן בהכרח נעימות, אבל הן לא יותר מדי משעממות ולא יותר מדי מתסכלות - הן מהוות מספיק אתגר כדי שהאדם יקדיש להן את כל תשומת הלב.
אם כן, חשוב לעבוד על איכות חיים גבוהה יותר בהווה כדי להצליח יותר בעתיד.
הכותבת הינה מאמנת אישית, מומחית באימון הורים, משפחה ונוער, מומחית לאימון דיאטה, ושפור איכות החיים. מאמנת בגישה הפסיכולוסופית ובגישת האינטליגנציה האינטואיטיבית ומעבירה סדנאות בנושאי שיפור איכות החיים, משפחה והורות ועוד. בעלת תואר שני בפסיכולוגיה ודוקטורנטית במדעי המוח. מלמדת מאמנים בביה''ס ICU קורסים רבים, ביניהם אימון הורים, נוער ומשפחה,ואימון לזוגיות, אסרטיביות ויחסים בינאישיים.

ליצירת קשר

יעל אריאן-דגון

dagonn@bezeqint.net 054-4652051




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב