דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הטעות של פרקליט המדינה 

מאת    [ 06/06/2008 ]

מילים במאמר: 619   [ נצפה 2417 פעמים ]

תגובתו, המעט היסטרית, של פרקליט המדינה לדרישה שהועלתה בכנסת להקים "ועדת חקירה ממשלתית" לבדיקת הכשלים שהיו בעבודת המשטרה והפרקליטות במשפט חיים רמון מטרידה – בלשון המעטה.

תמצית השתלשלות העניינים: ועדת החוקה של הכנסת הקימה וועדת משנה לבדיקת האירועים מסביב לביצוע האזנות הסתר, שערכה המשטרה במהלך חקירתה את התלונה כנגד חיים רמון. זאת לאחר שבשלב מאוחר במשפטו של השר גילו הסנגורים כי קטעים מהאזנות הסתר שבוצעו על ידי המשטרה לא נמסרו להם על ידי הפרקליטות, כפי שמחייב החוק. הם אמנם שאלו את הפרקליטות בנושא אולם זו השיבה כי לא קיימות הקלטות כאלה. רק "הדלפה" לחיים רמון, ממקור פנימי במשטרה, בדבר קיומן הביאה לשאלות חוזרת מצד פרקליטיו ואז  לפתע נמצאו ההקלטות ונמסרו להגנה. אבל, זה כבר היה מאוחר מידי משום שלא יכלו  לעשות שימוש בחומר במסגרת החקירה הנגדית של המתלוננת שכבר נסתיימה.

אין ספק כי היה כאן פגם חמור בהתנהלות המשטרה והפרקליטות. אך חרף הטענות לא היה בו כדי לשנות את הכרעת הדין. אבל בפסק הדין מתחו השופטים ביקורת חריפה על הפרקליטות והמשטרה בשל התנהגותן בפרשה. על רקע זה החליט יועץ המשפטי לממשלה להטיל על השופט המחוזי בדימוס שלום ברנר לבדוק את הפרשה. השופט בדק, שמע את נציגי המשטרה ,הפרקליטות ההגנה בדק מסמכים וקבע כי אכן הייתה "רשלנות רבתי" בפרשה מצד המשטרה והפרקליטות אולם לא הייתה בכך כוונת זדון. השופט ברנר לא בדק אם אי מסירת הראיות לפרקליטי רמון הייתה מכוונת משום שסבר כי לא הוסמך לכך.

 שר המשפטים ,שדעתו לא הייתה נוחה בכלל מעצם הגשת כתב האישום, ביקש מהשופט ןרדי זיילר, נשיא בדימוס של בית המשפט המחוזי בירושלים לחזור ולבדוק את הדוח שהכין השופט ברנר.. זיילר הגיש חוות דעת בה המליץ למנות ועדת חקירה ממשלתית שתחקור אם היה או לא הייה זדון מצד המשטרה/פרקליטות בנושא.ועדת המשנה של  ועדת החוקה בכנסת קיימה לפני מספר ימים  דיון בשאלה אם להמליץ בפני הממשלה בשם הכנסת להקים וועדת חקירה ממשלתית כהמלצת השופט זיילר. היועצת המשפטית של הכנסת הגישה חוות דעת בה צידדה בהקמת וועדת חקירה שתבדוק. שר המשפטים תמך, כמו גם היו"ר מיכאל איתן.

בשלב הזה ביקש פרקליט המדינה משה לדור שנכח בדיון את רשות הדיבור. הוא קרא לחברי הכנסת לא להמליץ על הקמת וועדה כזו. מדוע? מפני ש"כאשר המשנה לראש הממשלה הוא הדמות שהורשעה בפרשה הזו, לא תוכלו לומר שההחלטה להקים ועדת חקירה שתבדוק את התנהלות המשטרה והפרקליטות היא החלטה עניינית. ועדת חקירה זהו כלי רגיש ביותר, שצריך לעשות בו שימוש מושכל" –אמר הפרקליט.  לדור גם מתח ביקורת על החלטתו של פרידמן למנות את השופט בדימוס ורדי זיילר לבדוק את הסוגיה, במקום לפנות לגורמים פנימיים במשרד המשפטים.  לדור אמר גם כי ידוע שראש הממשלה תומך בהקמת וועדה כזו ואיך זה יראה כאשר החשוד תומך בהחלטה לחקור את חוקריו..." ועדת הכנסת לא קיבלה טיעוני לדור והמליצה על הקמת ועדת חקירה. אם אכן תוקם זו כבר שאלה נפרדת.

נימוקי לדור תמוהים בלשון המעטה. בית המשפט מתח ביקורת, שני שופטים מחוזיים מוצאים לקויים קשים, היועצת המשפטית של הכנסת מצביעה על הצורך  והפרקליטות מתנגדת? ומהם הנימוקים להתנגדות זו? נימוק אחד הוא משום שמדובר בבדיקת ליקויים והסקת מסקנות כנגד האחראים לתקלות במשפטו  של מי שכיהן כשר משפטים וזה לא משדר ענייניות. הנימוק השני : במקום למנות את השופט זיילר צריך היה לפנות לגורמים פנימיים בפרקליטות. הנימוק הנוסף – ראש הממשלה תומך במהלך ועכשיו הוא חשוד. אלה נימוקים רציניים? מסקנות שופט מחוזי שמצא "רשלנות רבתי" והמלצת נשיא בדימוס של בית משפט מחוזי להמשיך לחקור באמצעות ועדת חקירה ממשלתית כבר לא טוב? אז מה אם השופט זיילר שהיה יו"ר ועדת החקירה בנושא האחים פריניאן עשה חיים קשים למשטרה ולפרקליטות? מה יש להם עכשיו להסתיר שם - יותר נוח להם שעוד פרשיית "קונספירציה" תתהלך במדינה?

מיותר להמשיך ולשאול.

התנגדותן של הפרקליטות/משטרה לחקירה המתבקשת מטילה צל כבד על רשויות אלה. הן אינן יכולות להסתתר תחת הצעות לבצע בדיקה פנימית. אור השמש הוא הידיד הטוב ביותר של האמת. במקרה הזה הוא נמצא בחוץ ולא בחדרי הישיבות והחקירות, בתוככי המשטרה או הפרקליטות שאנשיהם מעורבים בכשל נקודתי או מערכתי.

מנחם רבוי
הנתונים: תפקידים בכירים בשירות הציבורי בעבר,כותב דעתן בהווה וסבא לשלשה
פורסם גם באתר המחבר:
http://www.notes.co.il/raboy/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב