הסימפטום הברור ביותר לכך שמשהו לא בסדר בעסק הוא שלעסק יש בעיות פיננסיות.
העסק שלך אמור להיות רווחי. זהו לפחות הרעיון המרכזי בעסק, לא?
אמורים להיות לך לא רק רווחים במאזן, אלא גם יתרות של תזרים בחשבון הבנק שלך.
ולא, אתה לא אמור להתמודד עם מנהל הבנק שלך כל הזמן.
העובדים שלך אמורים לקבל את המשכורות שלהם בזמן ואתה לא אמור למצוא את עצמך רץ לחפש מקורות מימון כדי לשמור על העסק שלך בחיים.
לא אמורה להיות לך בעיה מיוחדת עם גביה ואתה לא אמור להיות ממורמר ביחס ללקוחות שלך וכמה שהם "בעייתיים".
להיות לראש ולא לזנב
כסף, הכנסות, תזרים, למרות שאי אפשר להמעיט בחשיבותם - הם רק סוף התהליך העסקי.
לרוב אתה מקבל את הכסף הרבה אחרי שהתחלת את התהליך, אי שם בעבר לאחר פעולת שיווק כזו או אחרת שביצעת.
לעיתים בין תחילת השיווק ועד כניסת הכסף לחשבון שלך עוברים חודשים ארוכים שכוללים מו"מ, סגירת עסקה, הכנות לבצוע, ביצוע, דרישות כספים, שוטף + אינסוף, גביה....
הכסף הוא הזנב. הפעולות הניהוליות שלך והתהליכים העסקיים בעסק שלך הם הראש.
הנה העיקרון הניהולי שאנחנו רוצים שתזכור:
כל תקלה, גדולה כקטנה, בשלבי הביצוע תבוא תמיד לידי ביטוי בבעיות כספיות של העסק. כל התקלות הכספיות נובעות מתוך העסק ולא מגורמים חיצוניים.
לדוגמה: יש הכנסות גבוהות והרבה עבודה. השיווק מאט. בעוד כחצי שנה לא תהיה עבודה.
עוד דוגמה: מחלקת הייצור גורמת לתקלות ללקוחות. בעוד חצי שנה לקוחות לא מוכנים לשלם ויבצעו קיזוזים חד צדדיים על סכומים שתכננת לשלם איתם משכורות. בעיית תזרים מזומנים תיווצר.
בלמעלה מ- 80% מהמקרים, בעיות פיננסיות לא נפתרות על ידי כלים פיננסיים. הן נעלמות לאחר שהמנהלים משתמשים בכלים ניהוליים כדי לתקן אזורים שכשלו בעסק מוקדם יותר.
במילים אחרות, הבעיה היא בפנים, לא בחוץ.
מה עליך לבצע כאשר אתה עומד מול בעיה פיננסית?
בשעה שמאוד קשה לתת טיפ שיסייע לך לפתור דבר כל כך מורכב בעסק, יש כמה טיפים שאפשר לתת ושיהוו התחלה של תוכנית פעולה על מנת לטפל בסיטואציה כספית בעסק.
כדי שיקל עליך לזכור את השלבים, ראשי התיבות שלהם הוא שת"פ.
1) שיווק: הפעולה הראשונה שעליך לבצע היא שיווק. ישנם בעלי עסקים שמנסים לחסוך בתקציב השיווק. זוהי טעות. פעמים רבות מצבים כספיים בעייתיים מגיעים אחרי תקופה ארוכה שבה השיווק היה גרוע.
הפתרון: להגביר את מאמצי השיווק.
טיפ: נסה למצוא את הקמפיין האחרון שהניב לקוחות ובצע אותו שוב או גרסה שלו. אל תנסה להמציא משהו חדש, הוא עלול שלא לעבוד.
2) תפעול ויעילות: בכל פעם שיש בעיות כספיות בעסק עליך לחשוד שמשהו לא תקין ברמת העבודה המתבצעת. חוסר יעילות מביא איתו חוסר רווחיות. עבודה גרועה שמתבצעת מביאה איתה החזרים, תיקונים, עבודות חוזרות, ביקורים חוזרים.
מייד לאחר השקת קמפיין שיווק, גש והצץ באזור התפעול: משהו לא בסדר שם, באחריות.
מצא אותו ותקן אותו.
3) פיננסים: מה לעשות, נכנסנו לצרה. אם אתה זקוק לאשראי, השג אותו ממקורות האשראי שלך. היה בקשר עם הבנקאי שלך ועדכן אותו לגבי המצב. בנקאים לא אוהבים הפתעות. אם תתאם את החריגה שלך מראש, הסיכויים הם שהם יסייעו לך. אם אתה צריך ללוות כסף ממשפחה או חברים, כדאי לטפל בכך מראש.
זכור: דברים קטנים לא מטופלים נוטים להפוך לדברים גדולים לא מטופלים. לאחר שיצאת מהמצב הבעייתי, זכור להקטין את המינוף (שימוש בהלוואות) שלך חזרה לרמות סבירות.
זכור שכל טעות קטנה במינוף גבוה הופכת להיות טעות אדירה שיכולה למוטט את העסק שלך.
המפתח, כאמור, הוא לזהות מה בדיוק לא בסדר בעסק במהירות ולהגדיר תוכנית עבודה שתטפל בכך.
בהצלחה!
חנן זוגלובק,
http://www.powerbusiness.co.il
איסוף חומרים: דפנה זוגלובק.
העסק שלך אמור להיות רווחי. זהו לפחות הרעיון המרכזי בעסק, לא?
אמורים להיות לך לא רק רווחים במאזן, אלא גם יתרות של תזרים בחשבון הבנק שלך.
ולא, אתה לא אמור להתמודד עם מנהל הבנק שלך כל הזמן.
העובדים שלך אמורים לקבל את המשכורות שלהם בזמן ואתה לא אמור למצוא את עצמך רץ לחפש מקורות מימון כדי לשמור על העסק שלך בחיים.
לא אמורה להיות לך בעיה מיוחדת עם גביה ואתה לא אמור להיות ממורמר ביחס ללקוחות שלך וכמה שהם "בעייתיים".
להיות לראש ולא לזנב
כסף, הכנסות, תזרים, למרות שאי אפשר להמעיט בחשיבותם - הם רק סוף התהליך העסקי.
לרוב אתה מקבל את הכסף הרבה אחרי שהתחלת את התהליך, אי שם בעבר לאחר פעולת שיווק כזו או אחרת שביצעת.
לעיתים בין תחילת השיווק ועד כניסת הכסף לחשבון שלך עוברים חודשים ארוכים שכוללים מו"מ, סגירת עסקה, הכנות לבצוע, ביצוע, דרישות כספים, שוטף + אינסוף, גביה....
הכסף הוא הזנב. הפעולות הניהוליות שלך והתהליכים העסקיים בעסק שלך הם הראש.
הנה העיקרון הניהולי שאנחנו רוצים שתזכור:
כל תקלה, גדולה כקטנה, בשלבי הביצוע תבוא תמיד לידי ביטוי בבעיות כספיות של העסק. כל התקלות הכספיות נובעות מתוך העסק ולא מגורמים חיצוניים.
לדוגמה: יש הכנסות גבוהות והרבה עבודה. השיווק מאט. בעוד כחצי שנה לא תהיה עבודה.
עוד דוגמה: מחלקת הייצור גורמת לתקלות ללקוחות. בעוד חצי שנה לקוחות לא מוכנים לשלם ויבצעו קיזוזים חד צדדיים על סכומים שתכננת לשלם איתם משכורות. בעיית תזרים מזומנים תיווצר.
בלמעלה מ- 80% מהמקרים, בעיות פיננסיות לא נפתרות על ידי כלים פיננסיים. הן נעלמות לאחר שהמנהלים משתמשים בכלים ניהוליים כדי לתקן אזורים שכשלו בעסק מוקדם יותר.
במילים אחרות, הבעיה היא בפנים, לא בחוץ.
מה עליך לבצע כאשר אתה עומד מול בעיה פיננסית?
בשעה שמאוד קשה לתת טיפ שיסייע לך לפתור דבר כל כך מורכב בעסק, יש כמה טיפים שאפשר לתת ושיהוו התחלה של תוכנית פעולה על מנת לטפל בסיטואציה כספית בעסק.
כדי שיקל עליך לזכור את השלבים, ראשי התיבות שלהם הוא שת"פ.
1) שיווק: הפעולה הראשונה שעליך לבצע היא שיווק. ישנם בעלי עסקים שמנסים לחסוך בתקציב השיווק. זוהי טעות. פעמים רבות מצבים כספיים בעייתיים מגיעים אחרי תקופה ארוכה שבה השיווק היה גרוע.
הפתרון: להגביר את מאמצי השיווק.
טיפ: נסה למצוא את הקמפיין האחרון שהניב לקוחות ובצע אותו שוב או גרסה שלו. אל תנסה להמציא משהו חדש, הוא עלול שלא לעבוד.
2) תפעול ויעילות: בכל פעם שיש בעיות כספיות בעסק עליך לחשוד שמשהו לא תקין ברמת העבודה המתבצעת. חוסר יעילות מביא איתו חוסר רווחיות. עבודה גרועה שמתבצעת מביאה איתה החזרים, תיקונים, עבודות חוזרות, ביקורים חוזרים.
מייד לאחר השקת קמפיין שיווק, גש והצץ באזור התפעול: משהו לא בסדר שם, באחריות.
מצא אותו ותקן אותו.
3) פיננסים: מה לעשות, נכנסנו לצרה. אם אתה זקוק לאשראי, השג אותו ממקורות האשראי שלך. היה בקשר עם הבנקאי שלך ועדכן אותו לגבי המצב. בנקאים לא אוהבים הפתעות. אם תתאם את החריגה שלך מראש, הסיכויים הם שהם יסייעו לך. אם אתה צריך ללוות כסף ממשפחה או חברים, כדאי לטפל בכך מראש.
זכור: דברים קטנים לא מטופלים נוטים להפוך לדברים גדולים לא מטופלים. לאחר שיצאת מהמצב הבעייתי, זכור להקטין את המינוף (שימוש בהלוואות) שלך חזרה לרמות סבירות.
זכור שכל טעות קטנה במינוף גבוה הופכת להיות טעות אדירה שיכולה למוטט את העסק שלך.
המפתח, כאמור, הוא לזהות מה בדיוק לא בסדר בעסק במהירות ולהגדיר תוכנית עבודה שתטפל בכך.
בהצלחה!
חנן זוגלובק,
http://www.powerbusiness.co.il
איסוף חומרים: דפנה זוגלובק.
חנן זוגלובק, בעל ניסיון מצטבר של למעלה מ 47 שנים בהכשרת מנהלים, איש תעשיה רב פעלים, בעל ידע מקיף בניהול, יועץ בכיר ומבעלי עוצמה עסקית יועצים בע"מ
http://www.powerbusiness.co.il/subpage.asp?page=success
http://www.powerbusiness.co.il/subpage.asp?page=success