דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מוכנות לכיתה א - היכולות הנדרשות מילדינו העומדים להיכנס לבית הספר 

מאת    [ 31/05/2008 ]

מילים במאמר: 570   [ נצפה 14449 פעמים ]

מוכנות או בשלות לכיתה א' שניהם כינויים לשלב התפתחותי המאופיין ביכולת של הילד לעבור ממסגרת חינוכית בה מתרחשת בעיקר פעילות משחקית (גן), למסגרת בה מתבצעות בעיקר פעילויות פורמאליות של למידה (בית ספר).

שלב התפתחותי זה חל בדרך כלל סביב גילאי 6-7. אולם, מדובר בתהליך רחב וממושך יותר, במהלכו מתפתחות ומבשילות יכולות מגוונות המאפשרות לילד ללמוד מיומנויות שונות. תהליך זה מתרחש בין גילאי חמש לשמונה שנים.

קיימות מגוון יכולות הנכללות תחת השם הכללי "מוכנות לכיתה א'", בהן מיומנויות מוטוריות-פיזיות, כישורים קוגניטיביים (חשיבתיים) ושפתיים, ויכולות רגשיות וחברתיות. להלן מספר דוגמאות לנדרש מן הילד העומד לעלות לכיתה א', בכל אחד מן התחומים החשובים הללו.

מיומנויות מוטוריות-פיזיות: בתחום זה נכללות יכולות מתחום המוטוריקה הגסה, כגון הליכה קדימה ואחורה בקו ישר, קפיצה על רגל אחת, דילוגים, תפיסה וכדרור של כדור גדול, ריצה, קואורדינציה, יכולת לשמור על תנוחת ישיבה. כן חשובות יכולות מתחום המוטוריקה העדינה, ביניהן: אחיזה נכונה של עיפרון, שליטה בתנועות ציור וכתיבה (מתיחת קו בין 2 נקודות, ציור צורות גיאומטריות, מילוי שטחים), גזירה, הדבקה. חשובה יכולת של תפיסה חזותית וקואורדינצית עין-יד - יכולת לזהות צורות קטנות, מורכבות ודומות והיכולת להעתיקן.

מן הבחינה הקוגניטיבית, ילד העולה לכיתה א' אמור להיות בעל ידע עובדתי על העולם, בעל יכולת לחשוב חשיבה לוגית ולהבין באופן מופשט והגיוני. חשובות יכולות של התמצאות במרחב, טווח תקין של ריכוז וקשב, הפרדה בין עיקר לטפל, זיכרון חזותי, זיכרון שמיעתי (חזרה על 6 פריטים, חזרה על משפט מורכב). כחלק מן הנדרש בכיתה, נדרשת יכולת כללית לשמירה על סדר וארגון או יכולת התארגנות טובה.

היכולות השפתיות הנדרשות בגיל בית ספר כוללות אוצר מילים רחב והיכרות עם מושגים (הפכים, כמו: עמוק-רדוד, רצפה-תקרה, מעניין-משעמם, צבעים מגוונים, צורות לא שכיחות כמו אליפסה ומעוין, שמות של קטגוריות כמו "חיות בית", "כלי שיט"), יכולת להגדיר הגדרה פשוטה ("מזלג זה כלי אוכל עם שיניים שאוכלים איתו שניצל"), יכולת לתאר תמונה במספר משפטים. יכולת של הבחנה שמיעתית (לזהות שמילים דומות, כמו: דג-דק, קוף-תוף, הן שונות זו מזו). התחום הקרוי "ניצני אוריינות" עוסק בבשלות לרכישת קריאה וכתיבה, וכולל יכולת של מודעות פונולוגית (זיהוי של הצליל הפותח או הסוגר במילה, חריזה, חלוקת מילים להברות), הכרת אותיות הא"ב (אם כי לא מחויב לדעת לקרוא לפני כניסה לבית הספר), כתיבת השם, הבנת הקשר בין צלילי השפה לבין הייצוג הגראפי של האותיות בכתיבה, מיומנויות "התנהגות" עם ספרים (החזקה נכונה, ניבוי התוכן מן הכתוב והמצויר על הכריכה, דפדוף נכון מימין לשמאל, איתור הכותרת ושם המחבר).

התחום של בשלות רגשית וחברתית חשוב אף הוא. הילד אמור להיות בעל יכולת הסתגלות למערכת החדשה ולדרישותיה, בעל מיומנויות חברתיות, יכולת התמודדות עם שינויים, יכולת לפתרון בעיות.

יכולת משמעותית נוספת הנדרשת לפני כניסה לכיתה א' היא יכולת חשבונית (תחום הקרוי "מוכנות לחשבון"). למשל, חשוב שהילד ידע לספור קדימה ואחורה (גם מעבר ל-10), למנות פריטים קדימה ואחורה (עד 10), לזהות ספרות (שיום וכתיבה), יהיה בעל תפיסה שמיעתית (איזה מספר בא אחרי 5? איזה מספר בא לפני 8?), יכולת התאמת כמות, יכולת לפתרון בעיות פשוטות ("סיפורים חשבוניים") בעזרת ציור ואמצעי המחשה (כמה גלגלים יש למכונית? וכמה גלגלים יש לשתי מכוניות?).

סקירה של רשימה ארוכה זו של יכולות חושפת את המורכבות של תחום המוכנות ל-א'. מובן שכל ילד שונה מחברו, לכל אחד תכונות משלו, נקודות חוזק ונקודות חולשה. כאשר קיים חשש שילד בגן חובה אינו בשל לעלות לכיתה א', נהוג לערוך לו איבחון בשלות, הכולל הערכה מקיפה של כל אחד מן התחומים הללו. גם אם הבשלות של הילד אינה מושלמת, וקיימים תחומים חלשים מעט, ניתן לעזור לו ולקדם אותו (למשל על ידי מתן טיפול של קלינאית תקשורת לשיפור יכולות השפה, מרפאה בעיסוק לשיפור החלק המוטורי ויכולת הארגון, או מורה להוראה מתקנת להקניית אסטרטגיות למידה).
קלינאית תקשורת PhD, עוסקת באבחון ובטיפול במגוון רחב של הפרעות שפה, דיבור, תקשורת, קול וגמגום, בקרב ילדים ומבוגרים. מרצה בכירה בחוג להפרעות בתקשורת במרכז האוניברסיטאי אריאל. מרצה ומנחה סדנאות במגוון תחומים.
http://www.michal-icht.ask4.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב