דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפים לשמירה על מכחולים 

מאת    [ 30/05/2008 ]

מילים במאמר: 772   [ נצפה 4704 פעמים ]

כל צייר יודע שמכחול טוב "עושה את העבודה" ללא מאמץ ומנגד, שימוש במכחול מאיכות ירודה או כזה שאינו במצב תקין דורש השקעת אנרגיה מיותרת במלאכת הציור ע"מ להשיג את התוצאות המבוקשות, כאשר מלבד חוסר הנוחות שבעבודה עם מכחולים כאלה לעיתים גם בלתי אפשרי ליצור משיכות יפות, חדות ואחידות.

ההנחיות הבאות נכתבו במטרה להדריך אתכם, המציירים כיצד יש לשמור על תקינות המכחולים לתחזקם כהלכה. (*הערה: ההנחיות מתייחסות למכחולים המשמשים לצביעה וציור בצבע אקרילי או בכל צבע אחר על בסיס מים).

  כללי "עשה" ו"אל תעשה" במכחולים:

ברכישת מכחול חדש:

1. יש להשליך את כיסוי הפלסטיק המולבש על שיער המכחול. כל ניסיון להחזיר את הכיסוי למקומו עשוי להזיק למכחול ולגרום להתפצלות השיער. כיסוי זה נועד להגן על השיער מפני שבירה כשהמכחול נתון בתוך האריזה בלבד.

2. לפני השימוש הראשון - יש לטבול את שיער המכחול במים נקיים להסרת חומר מקשה שהיצרן מוסיף לשיער ע"מ לשמרו במצב יציב בתוך האריזה.

שמירת מכחולים ותחזוקה שוטפת:

1. לעולם אין להניח לצבע להתייבש על המכחול. חשוב לזכור: צבע אקרילי שמתייבש על המכחול יגרום נזק בלתי הפיך ויוציאו מכלל שימוש. תוך כדי עבודה רצוי לרענן את המכחולים מידי פעם במים כדי למנוע התגבשות צבע עליהם והכרחי לנקותם באופן יסודי בסיומה. מנערים את המכחול בעדינות בתוך מיכל מים עד לשחרור מלא של הצבע ושוטפים במים נקיים.

2. אין להשאיר מכחול במים או בכל נוזל אחר, אף לא לזמן קצר. פעולה זו לא רק תהרוס את מבנה השיער ותגרום להתעקמותו, אף עשויה להסיר עם הזמן את הדבק המצמיד את השיער לטבעת החיזוק, לרופפה ואף לנתקה כליל ממקומה. השארת מכחול במים עשויה לגרום להתנפחות ידית העץ, להיסדקות הציפוי ולהרס הידית כולה.

3. לעולם אין להניח מכחול כשהוא עומד על שערותיו. הלחץ יכופף את שיער המכחול ויגרום לשבירתו.

4. ניקוי מכחולים יתבצע במים קרים בלבד- לעולם לא במים חמים. שטיפת צבע אקרילי וחומרים אחרים על בסיס זה במים חמים תעשה את הפעולה ההפוכה ותגרום להיצמדות הצבע למכחול.

5. ניקוי המכחול כמו גם הטענתו בצבע יעשו תמיד עם כיוון השיער.

6. אין לנגב מכחול על ידי צביטת השיער או מעיכתו ואין לשפשף אותו בחוזקה כדי שלא לגרום לשבירת השיער. האמור מתייחס יותר מכול לגבי מכחולים העשויים משיער טבעי ששיערם רך, עדין ופגיע במיוחד ונוטה להישבר בקלות.

7. יש להימנע ככל האפשר מלצייר על משטח גס או מחוספס לרבות משטח עץ שלא שויף כהלכה. חיכוך המכחול על גבי משטח שאיננו חלק או מלוטש עשוי לשבור את השיער, לפגום בגמישותו ויגרום לבלאי מואץ.

8. ככלל, מברשות ומכחולים שטוחים למיניהם כגון מכחולי פילברט, angular (זוויתי) ודומיהם טובלים בצבע עד כדי מחצית מגובה השיער בלבד.

9. מיד עם סיום העבודה יש לנקות את המכחולים באופן יסודי בעזרת מים וסבון מתאים (נוזלי או מוצק) המיועד לניקוי מכחולים. חשוב להקפיד במיוחד על ניקוי קטע החיבור שבין המתכת לבסיס השיער ולוודא כי לא נותרו בנקודה זו כל שאריות צבע, שכן זהו המקום הרגיש בו נאסף ומצטבר עיקר הצבע. שרידי צבע שיישארו בבסיס המכחול יתקשו לאחר הייבוש ויגרמו לשיער להיפתח.

10. ניקוי מכחולים יתבצע באופן הבא: מזליפים מס' טיפות של סבון נוזלי לכלי שטוח או לתוך כף היד ומקציפים קלות, בשימוש בסבון מוצק מנקים את המכחול ישירות על הסבון. מסירים את הצבע בתנועות קדימה ואחורה ותמיד עם כיוון השיער ולסיום שוטפים במים נקיים. חשוב לחזור על הפעולה ככול שנדרש עד שהמכחול יהיה נקי לגמרי מכל שארית צבע. בסיום התהליך מנגבים את המכחול על מטלית כותנה רכה או נייר סופג, מחזירים לשיער את צורתו המקורית ומניחים לייבוש. בשלב זה ניתן להוסיף לשיער מעט סבון כלים רגיל כדי להקשותו ולשמור על צורתו עד לשימוש הבא. לפני שימוש חוזר לזכור לשטוף את המכחול במים נקיים להסרת שאריות הסבון. למקפידים - אפשר למרוח מידי פעם את השיער במעט מרכך שיער כדי לשמור על רכותו וגמישותו ולשטוף מיד במים נקיים.

11. מכחולים מאחסנים כאשר ששיערם פונה כלפי מעלה או כשהם מונחים במצב אופקי. הנחת או אחסון מכחולים על שיערם יגרמו לשיער נזק ללא תקנה. ניתן לאחסן מכחולים בנרתיק מיוחד המיועד לנשיאתם ובנוי במיוחד כך שלא יתגלגלו ויזוזו ממקומם.

להלן כמה טיפים שימושיים :

* מכחול ששיערו התעקם ועשוי משיער סינתטי טובלים למשך שנייה במים רותחים, פעולה זו תשיב לשיער את צורתו המקורית.

* מומלץ שלא להיפטר ממכחולים פגומים. אלה יכולים לשמש כמכחולים מצויינים לטכניקות ציור מסוימות.

יצירה מהנה,

ג'ודי

בסטודיו מעשה בעץ קורסים איכותיים לאומנות הציור הדקורטיבי. אצלנו תלמדו כיצד לשדרג בעצמכם כל חפץ מצוי ורהיט חיוור ליצירת אומנות ייחודית ומקורית מעשה ידיכם. תיצרו חפצים מרהיבים באמצעים פשוטים וזמינים ובדרך מהנה ומלאת סיפוק. תפיחו חיים חדשים בחפצים עליהם תטביעו את חותמכם. תשוו לביתכם מראה חינני, צבעוני, רענן ומעוצב עם נגיעה אישית. ומעל לכל, תיהנו מחוויית היצירה, מחסכון כספי ניכר ומתחביב מרתק. מיחס אישי, אווירה כייפית, חמה ותומכת ומחברת אנשים יוצרים. הצטרפו גם אתם למעגל המציירים ותגלו עולם קסום ומאתגר.

לא נדרש כל ידע קודם או ניסיון בציור - כל אחד יכול !!!

לפרטים נוספים נא לפנות למייל maasebeetz@gmail.com

ג`ודי, אומנית, ציירת ויוצרת, מומחית לאומנות הציור הדקורטיבי (ציור על עץ) ולצביעה אמנותית. בעלת למעלה מ-20 שנות ניסיון בהדרכה מקצועית של קורסים וסדנאות ועשייה מגוונת בתחום האומנות השימושית. מנהלת פורום אומנות שימושית באתר bwoman מנחה קורסים וסדנאות לאומנות הציור הדקורטיבי-ציור על עץ בסטודיו מעשה בעץ maasebeetz@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב