דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המיינפריים - לאן? 

מאת    [ 28/05/2008 ]

מילים במאמר: 675   [ נצפה 3510 פעמים ]

תגיות: pCon, שרת, מיינפריים, מידע

המסר העיקרי הוא - כבר 40 שנים עומדים מחשבי המיינפריים במרכז המחשוב בארגונים ומוסדות רבים, ומציעים שלל יתרונות שקשה לעיתים למצוא להם חלופות בפתרונות אחרים בתחום. מה עושה את המיינפריים למיוחד כל כך? מדוע הוא נחשב משתלם כלכלית לארגונים גדולים? האם הגיע קץ העידן בו שלט המיינפריים ללא עוררין? מה צופן לו העתיד?

חבר ותיק

מחשבי המיינפריים נמצאים איתנו מעל ל-40 שנה, ומסיבה טובה. התפישה הטכנולוגית העומדת מאחורי המיינפריים פשוטה וחכמה: מחשב מרכזי אחד, המציע נפח אחסון בלתי מוגבל כמעט, ומאפשר שליפת מידע מהירה (מיידית ברוב המקרים), באופן המאפשר תגובות מהירות וקבלת החלטות בזמן-אמת, וזאת בנוסף לאפשרות להרחיב (או לצמצם) את המערכת בהתאם לצורך. במשך שנים ארוכות עמדו המיינפריימים בלב המחשוב הארגוני, וגם היום לא מעט ארגונים משתמשים במיינפריימים, לצד השרתים ומחשבי ה-PC.

מגמות בתחום

גל חדשנות וכן מגמות רבות וחשובות, משפיעים כעת על עולם המיינפריים, כולל ניסיון של ספקיות מיינפריים להציע פתרונות גם לארגונים בינוניים וקטנים, בעלויות נמוכות יותר מהרגיל. בנוסף, נעשה ניסיון להתאים ממשקים ולהפוך אותם לנגישים יותר למשתמשי הקצה, ובמקביל לפשט את הליך ניהול המיינפריים, על ידי שילוב כלים חדשים לניהולו. ה-SOA נכנסת כעת לארגונים בארץ ובעולם, ובחלק מהארגונים המיישמים זאת, עומד המיינפריים במרכז היישום. למרות ש-IBM עדיין נהנית משליטה מובהקת בשוק המיינפריים, הרי שמתחרים חדשים מנסים כעת לשנות את המצב, כולל השקעה בכך מצד מיקרוסופט.

עדיין חשוב לארגון

לפי תוצאות סקר המיינפריים השנתי של BMC, ארגונים עדיין רואים את המיינפריים כפלטפורמה חיונית ובריאה, המתאימה ביותר עבור יישומים קריטיים. יותר ממחצית מהמשיבים צופים גידול בצריכת עוצמת המחשוב (MIPS) הכוללת, וזאת בעקבות גידול ביישומי Legacy ושירותי ווב. עם זאת, לפי IDC, עד 2011 ייקטן היקף האחסון שינוהל בסביבת המיינפריים בשיעור של 15.7%. לפי סקר IBM, מספר הטרנזקציות שפועלות על מחשבי מיינפריים צפוי לגדול ליותר מפי שתיים, עד 2009.

בין היתרונות של המיינפריים נציין חלק:

? כדאיות כלכלית - על פי Butler Group, המיינפריים עדיין משתלם מאוד לארגונים גדולים, ביחס למערכות מתחרות. זאת, עקב שורת יתרונות. לדוגמא: המיינפריים דורש פחות עובדים, כאשר 80% מההוצאות על ניהול דאטה סנטר מופנות לכח אדם.

? מכונה אחת - ריכוז החומרה במקום אחד, מביא לחסכון בשטח, משאבי קירור וחשמל. זה גם אומר פחות שדרוגים, ופחות שינויים בחומרה ובתוכנה לאורך זמן.

? תעשיות תובעניות מבחינת דרישות מחשוב - המיינפריים מסוגל לעבד כמות גבוהה יחסית של תנועות בו-זמנית, וכך לאפשר לקבל ולהעביר עדכונים בזמן-אמת. יתרון זה מסייע במגוון תעשיות, כמו בנקאות, ביטוח וגבייה, מחקר ומוסדות אקדמאיים, בהם יש צורך בטיפול במספר רב של תנועות, לקוחות ומשתנים אחרים. המיינפריים הביא, למשל, לגידול בפעילות כרטיסי האשראי, שינה את מערכות הרפואה, הרשתות הקמעונאיות ומשרדי הנסיעות. גם כספומטים, מענים טלפוניים ושירותי תשלומי חשבונות נשענים על מיינפריימים והמחשבים המרכזיים מצטיינים גם בתקשורת עם מסופים רבים ומרוחקים, וביצוע פרוייקטים באופן מקוון.

יתרונות מעניינים נוספים מוזכרים גם הם בתחקיר שעשינו.

מוצרים על המדף

? EMC - מציעים את RecoverPoint, תוכנה להגנת נתונים במיינפריימים; מציעים גם פתרון קסטות וירטואלי, ה-VTL, עבור סדרה z של IBM.

? IBM - מציעים שרתי מיינפריים מסדרה z. מיינפריים מדגם z9 לעסקים קטנים ובינוניים. על פי החברה, מחשבי מיינפריים מדגם z10 מציעים עוצמת עיבוד השווה לזו של 1,500 שרתים מבוססי מעבדי x86, עם חסכון של 85% בצריכת אנרגיה. לניהול המיינפריים, מציעים את IBM Tivoli Service Management Center.

? Novell - מציעים את SUSE Linux Enterprise Server Starter System for System z, פתרון המפשט את התקנת SUSE Linux על גבי מיינפריימים מסדרה z.

? Unisys - מציעים משפחת שרתי מיינפריים ארגוניים תחת השם ClearPath, המבוססים על מעבד Xeon מרובה-ליבות; דגמי Dorado 400 ו-Libra 400 במשפחה תומכים במהדורות מתקדמות של סביבות הפעלה Unisys OS 220 ו-MCP, בהתאמה. ?

נדגיש כי הרשימה עוד ארוכה, כאשר מוצרים ושירותים חשובים נוספים מוזכרים גם הם בתחקיר שעשינו.

לסיכום

המיינפריים עדיין מציע יתרונות רבים לארגונים, וכן חלופות חדשות ומעניינות. לכן, כדאי להכיר אותו ומומלץ לכלול אותו בשיקוליך, כאפשרות ממשית ומעניינת להרחבות.

הערה חשובה - הסיפור על עתיד המיינפריים בארגון לקוח מתוך תחקיר pCon והוא רק חלק מהסיפור הענק על טכנולוגיות מרתקות ואיומים מסכנים במחשוב, שמשפיעים על כולנו. איך נחשפים לסיפור כולו וגם מרוויחים יותר זמן פנוי?


למאמרים מקצועיים ואובייקטיביים נוספים של קובי שפיבק, בתחומי מידע מחשבים ואינטרנט, באתר "מאמרים" ראה - http://www.articles.co.il/author/1944
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב