דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שינוי הפרדיגמה בהובלת תהליכי שינוי : Engagement 

מאת    [ 23/05/2008 ]

מילים במאמר: 793   [ נצפה 6100 פעמים ]

היכולת של ארגונים להתאים את הפרוטפוליו של הביזנס למגמות המשתנות של השוק מאפשרת שמירה על היתרון התחרותי של החברה והצלחתה הכלכלית בשוק .יכולת זו תלויה ביכולת של הארגון להוביל בהצלחה תהליכי שינוי מהותיים (כמו למשל: מיזוגים ורכישות , בנייה של ארגון ממוקד לקוח או שינוי כיוון עסקי). התפיסה המסורתית להובלת תהליכי שינוי גרסה שהמרכיבים ההכרחיים ליישום תוכנית לשינוי ( מיזוג , ברית ) הם:
תוכנית מפורטת של השינוי הרצוי
תמיכה של ההנהלה הבכירה
תקשורת בהירה ומובנת
כללים ותגמולים
כלי מדידה

האם האופן שבו ארגונים מנסים להוביל תהליכי שינוי עובדת?
מחקר של טימוטי קלרק מראה ששלוש מתוך ארבע יוזמות לשינוי מקיף ( כמו מיזוג ) נכשלות (TR Clark Association) המחקר ניתח 53 כישלונות וניסה לאפיין מהם הגורמים לכישלונות להוביל מהלכים של שינוי בקנה מידה גדול. נמצא ששלושה מרכיבים הכרחיים כדי להוביל מהלך של שינוי: בחירת אסטרטגיה נכונה, תפעול נכון של התהליך ויכולת ליצור מעורבות ומחויבות של האנשים לביצוע. כל יוזמה של שינוי אשר בה חסר אחד ממרכיבים אלא תכשל.

ניתוח מדגם הכישלונות מעלה:
10% מהכישלונות נבעו מאסטרטגיה לא נכונה כמו למשל ההנחה שהמוצר שלך יכול להימכר בשוק מסוים.
30% מהמקרים כשלו בגלל תפעול לקוי כמו בחירה של ערוצי שיווק , אסטרטגיית תמחור שגויה וכדומה.
70% מהמקרים כשלו בגלל חוסר יכולת ליצור מעורבות ומחויבות של האנשים למהלך.

כלומר 70% מהסיבות לכישלון להוביל מהלכי שינוי היו בגלל חוסר יכולת לרתום את העובדים לתוכנית השינוי .השינוי שאותו אנו מנסים להוביל אינו שינוי מכאני של תהליכים מבניים בחברה אנו מנסים לשנות את תוכן העבודה של האנשים ואת האופן שבו הם תופסים את עבודתם. השינוי הוא קודם כל שינוי עמדתי רגשי והתנהגותי של האנשים אשר מעורבים בתהליך . חשוב לציין שימוש באסטרטגיה לא נכונה ניתנת לתיקון כמו גם כשלים תפעוליים לעומת זאת המרכיב ההכרחי אשר בלעדיו כל תהליך שינוי יכשל הוא אי יכולת ליצור מחויבות של העובדים לתוכנית השינוי.

וכאן נשאלת השאלה כיצד הארגון יכול לעצב מחויבות של העובדים והמנהלים לתוכנית השינוי?
היכולת של הארגון ליצור בקרב העובדים והמנהלים מחויבות לתהליך אשר תביא להצלחתו היא באמצעות Engagement ( לא מצאתי מילה אחת למושג זה בעברית זה אולי מחויבות מעורבות ואכפתיות ביחד - אתם מוזמנים להציע) .השימוש ב פרדיגמה של Engagement מניחה שש הנחות עיקריות:

א.תפיסה והרגשה של העובדים שיש משקל לדעתם. זו תביא למעורבות ואכפתיות בתהליך ובמאמץ ליישום והשגת תוצאות וזאת לעומת תפיסה של העובדים בישום של המודל המסורתי שבה מנסים לשכנע אותם לקבל תוכנית שאושרה על ידי קבוצה קטנה של מנהלים בחברה. עצם קיומה של התוכנית משדרת - "אנחנו יודעים מה טוב בשבילכם ומכיוון שההחלטות כבר התקבלו אין מקום לדעתכם" .
ב. עבודה בצוות ושיתוף פעולה - שיתוף פעולה מבוסס על הכרות של האנשים זה את זה, לא רק בשם אלא הכרה של מי האנשים ומה חשוב להם, ועניין סביב מטרות משותפות .
ג. חזון ועתיד - יכולת לתאר עתיד אופטימי ומבטיח מעצב מעורבות ואכפתיות מאחר שאנשים מתחברים לחזון לדרך.
ד. עקרונות דמוקרטיים - יכולת לשתף במידע ובתהליכי קבלת החלטות קבוצתיים שבהם לכל אחד יש אפשרות לומר את דעתו ולהשפיע. תהליכים של שיתוף במידע ושיתוף בקבלת החלטות יוצרת אמינות ( credibility ) בתהליך ובדרך.
ה. בניית תוכנית פעולה שהיא תוצר של כלל העובדים ( ובעלי עניין אחרים כמו ספקים לקוחות ) ולא רק קבוצה קטנה של מנהלים.

בכל מהלך של שינוי עובדים שואלים מה המשמעות של השינוי הזה עבורי. השינוי אינו רק שינוי קוגניטיבי של הבנה מהי התוכנית ומהן המטרות עבור החברה אלא היא שינוי רגשי עמוק אשר כדי ליצור מחויבות של העובדים יש צורך בשינוי פסיכולוגי ( state of mind ) של כל אחד מהעובדים והמנהלים בחברה.

השיטה המסורתית להובלת תהליכי שינוי הייתה מבוססת על שינוי מלמעלה למטה כלומר קבלת ההחלטות והתוכנית האופרטיבית לשנוי התקבלה על ידי צוות ההנהלה כאשר בשלב שני המטרה הייתה להעביר את האינפורמציה או לשכנע ( שכנוע יוצר מייד התנגדות ) את יתר העובדים. זאת הסיבה שברוב המקרים מאמצי השכנוע לא עלו יפה והתוכנית נכשלה.

שימוש בעקרונות ה Engagement מחולל שינוי מלמטה למעלה כלומר קבלת ההחלטות והתכנית ליישום באים מכלל העובדים ( וגם בעלי עניין אחרים כמו לקוחות , ספקים ).שיתוף ומעורבות של קשת רחבה של בעלי עניין מעצבת מחויבות אשר מביאה לביצוע ולתוצאות. תהליכים של שינוי מלמטה ללמעלה לא דורשים שכנוע מאחר שכמתחילה ההחלטות והתוכנית הם פועל יוצא של החלטות משותפות ועל כן כולם מרגישים מחויבים להן. השתתפות של הרבה אנשים בתהליך מסייעת גם לאפקטיביות ויצירתיות רבה יותר של התוכנית האופרטיבית בגלל ריבוי נקודות המבט.

התפתחות טכנולוגיית ה web2.03.0 ( הבלוגים , וידאו קונפרנס , פורומים ) מספקת למנהלים כלים אשר יכולים לעזור להם בישום עקרונות ה Engagement לשיתוף ( של עובדים , ספקים קליינטים ) והשתתפות בזמן אמת של אנשים הנמצאים במקומות שונים בעולם וזאת בכדי להוביל בהצלחה תהליכי שינוי.

פיתוח של תהליכים אשר מבוססים על עקרונות ה Engagement צריכה להיעשות הרבה לפני שהחברה זקוקה לה מאחר שלא ניתן ליצור תהליכים אלה אד הוק ברגע שמחליטים על מהלך של שינוי .היכולת להובלת תהליכי שינוי תעצב יכולת טובה של החברה להתאים את הביזנס שלה למגמות השוק דבר שיביא לבנייה של יתרון תחרותי והצלחה כלכלית.
© נאוה שלו 2008 כל הזכויות שמורות.


נאוה שלו היא יועצת מאמנת וכותבת בעלת 16 שנות ניסיון בשוק הבינלאומי ותאר שני בהצטיינות בעבודה סוציאלית מהאוניברסיטה העברית.למאמרים נוספים בקרו באתר
http://www.nsg-consulting.com/

לתגובות nshalev@nsg-consulting.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב