דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על חרדה חברתית והנחיה באמצעות N.L.P 

מאת    [ 22/05/2008 ]

מילים במאמר: 1219   [ נצפה 2859 פעמים ]

חרדה חברתית והנחייה באמצעות N.L.P

מהי חרדה?
חרדה הינה תגובת חרום טבעית של הגוף ומופיעה כדי להתגונן מפני סכנה. במצבים מסוימים החרדה הופכת לתופעה מעיקה וקיצונית שפוגעת באיכות החיים. אפשר להרגיש חרדה לגבי העתיד, לגבי בטחון ובטיחות, לגבי מצבים של אי ודאות. ניתן לחוש חרדה מאובדן שליטה, או אפילו מפני אתגר והצלחה.
חרדה היא התנהגות פיסיולוגית ותגובה פסיכולוגית גם יחד. ברמה הפיסיולוגית החרדה מעוררת תגובות גופניות כמו דפיקות לב מואצות, מתח שרירים, יובש בפה, הזעה. ברמה הפסיכולוגית החרדה מעוררת שיתוק, ניתוק מהעצמי ואף תחושה או חשש למות או להשתגע.
חרדה פוגעת במגוון רב של אוכלוסיות, כולל אוכלוסיות בריאות ונורמטיביות, זו אולי הבעיה הנפשית הנפוצה יותר בקרב אוכלוסיה בריאה ומתפקדת. על פי הערכות פסיכולוגים כ- 13% מהאוכלוסייה סובלים מהבעיה.
הפרעות חרדה עלולות להתפתח ממספר גורמים ולא תמיד ניתן לזהות את הסיבה הבלעדית לבעיה. מקובל לחשוב שחרדה מושפעת מגורמים פסיכולוגיים כמו אישיות, אירועי חיים וסגנון חיים, כמו גם גורמים פיזיולוגיים כגון: תורשה, תהליכים כימיים במוח וכדומה.
מצבי חרדה שכיחים מאוד כיום בחברה המודרנית, הרבה יותר מאשר בעבר.
מומחים סבורים כי הפרעות חרדה הן תולדה של שילוב של גורמים פסיכולוגיים, סביבתיים וביולוגיים, ומבחינה זו דומות להפרעות פיזיולוגיות רבות אחרות, כדוגמת מחלות לב וסוכרת.
וניתן לסייע למרבית האנשים.
מצבי חרדה מתגלים בצורות ובעוצמות שונות. ממצב של חוסר נוחות ועד דפיקות לב מואצות, רעד, הזעה, סחרחורת. ישנן תגובות למצב מסוים נתון וממשי המעורר תגובות מוגזמות ולפעמים החרדה גורמות להימנעות מכניסה לסיטואציות המאיימות.
קיימים סוגים שונים של חרדה:
הפרעת חרדה מוכללת GAD
הפרעה טורדנית כפייתית (OCD -Obsessive Compulsive Disorder
הפרעת פאניקה (בעתה) (Panic Disorder)
פוביה פשוטה/ספציפית (Specific phobia)
חרדה חברתית (Social Anxiety Disorder)


מהי חרדה חברתית?
חרדה חברתית היא פחד ממצבים חברתיים בהם אדם נחשף לעיני אחרים. חרדה חברתית הינה הפרעה ממשית ומשמעותית של תחושות חרדה ושל אי-נוחות רבה, במצבים המחייבים קשר עם הזולת. החרדה מתגברת בזמן יצירת קשר עם אנשים זרים, כאשר הסובל מן ההפרעה נמצא במרכז תשומת הלב. כאשר האדם חש כי כל העיניים מופנות אליו, החרדה עלולה להביא להתקפים דמויי פאניקה, הכוללים תסמינים כגון: דפיקות לב, עילפון, קוצר נשימה, הזעה, סחרחורת, בחילות, רעד ועוד.
המרכיב העיקרי בחרדה חברתית, הינו חרדה חדה כי הזולת ישפוט את האדם ויבקר אותו כיוון שהתנהגותו עלולה לגרום לו למבוכה ולגיחוך.


האדם הסובל מההפרעה חושש ממגוון מצבים חברתיים או מביצוע פעילות כלשהי בפני אנשים. המצבים הללו גורמים לחרדה ולסבל ולכן הוא משתדל להימנע ממצבים אלו כדי לא לחוות את החרדה הצפויה. המצבים השכיחים : לדבר בפני אנשים, להביע דעה בפומבי, לבצע פעולות כגון אכילה, כתיבה כשצופים בך, לדבר עם אנשים שנתפסים כבעלי סמכות או "מכובדים", ליזום פגישה רומנטית וכד.
הסובל מחרדה חברתית נמנע ממצבים בהם הוא עלול לבלוט, או להימצא במרכז תשומת הלב. ולכן הוא ימנע מלבקש עזרה או לקנות בחנויות קטנות. הוא ירגיש ביטחון במקומות גדולים בה הוא אנונימי.


לפוביה החברתית- פחד מפני הערכה שלילית מצד הזול, יש שני סוגים:
1. חרדה חברתית ממוקדת: פחדים מגבילים במצב חברתי מוגדר כמו: אכילה בציבור. פחד לדבר בפני קהל ,
2. חרדה חברתית כללית: פחד משמעותי מפני רוב המצבים החברתיים כגון: לא ללכת לשירותים ציבוריים פן ישמעו אותם, או לא לדבר בטלפון הנייד ליד אנשים זרים.
כמעט לכל אחד יש משהו חברתי שהוא לא אוהב. אולם כשזה הופך להיות בעוצמה רחבה, כמעט על כל סיטואציה חברתית, זו בעיה. ככל שיש יותר תחומי חיים שנפגעים, התפקוד של האדם נפגע יותר.
זהו מעגל מסוכן של הימנעות, הצטמצמות ואי מיצוי יכולות - למרות פוטנציאל ולמרות הרצון.
עקב החרדה, הדימוי העצמי ירוד וקיימות תחושות של כעס עצמי, של חוסר ביטחון וחוסר הערכה עצמית.

לטיפול בחרדות יש מגוון טכניקות החל בטיפולים פסיכולוגיים מכל מיני סוגים ואסכולות וכלה בטיפול תרופתי.

תאור מקרה

רווית (שם בדוי) אישה בת 32 חוותה פוביה, פעם ראשונה , בגיל מאוחר יחסית בגיל 20. רמת המודעות שלה גבוהה. היא מבינה כי האנרגיה שהיא משקיעה בהימנעות מאינטראקציה חברתית , גורמת לה לאיכות חיים ירודה.
רווית מתקשה להיפגש עם המשפחה המורחבת שלה באירועים, היא אינה הולכת לסרטים או למפגשים חברתיים. החרדה פוגעת בקשרים הרומנטיים שלה ובקשרים החברתיים. המקום שהיא מרגישה בטוחה בו הוא פאב אפל, מקומות שאינם מוארים, או כל מקום, שהיא אינה צריכה להסתכל לאנשים בעיניים ולהתמודד איתם. רווית אינה יוצאת מהבית למעט למקום עבודתה או למקומות בהם אינה צריכה להתמודד עם התקפי החרדה שלה.
היא מרגישה ביטחון והגנה כשהיא שולטת במצב ולכן היא דואגת שתמיד יהיו לה גיבויים. כלומר: כאשר היא תיתקל במשהו שמפחיד אותה היא תוכל לברוח. לברוח ממה? לברוח משיחה עם הבוס ומאנשים חדשים,הנתפסים אצלה כבוחנים אותה. כשרווית מרגישה שהיא נמצאת במבחן היא מרגישה שהיא צריכה להציג עצמה כטובה ביותר. השאלות האישיות ששואלים אותה מלחיצות אותה ואז היא נכנסת לפאניקה כאילו מישהו יגלה משהו נורא עליה.


מהלך ההנחיה

בשלב הראשון היה חשוב לתת לרווית תחושה של ביטחון וקרבה.
באמצעות ראיון קצר, שהתייחס לחרדות שלה ולמטרה המוגדרת, שהיא רוצה להשיג וכן שילוב של דמיון מודרך, יצרנו בסיס בטוח ונעים להמשך העבודה .

בשלב השני ניסינו לבדוק מה קרה בילדות.
"הילדה הפנימי" היא הדמיה בדיבור שמטרתה לבדוק דפוסי התנהגות בילדות וכן אירועים שהשפיעו על המונחה.
רווית הבינה שהיא מרגישה חוסר שייכות ואין לה אמון באנשים. היא לא מרגישה שווה ובורחת מעצמה. עם זאת היא גלתה שיש לה יכולת ומשאבים של אדם לוחם שיכול להשיג את מה שהוא רוצה. הגילוי הזה היה משמעותי עבורה. הוא חיזק את הביטחון והאמון במשאבים הפנימיים שלה וכן את היכולת שלה להשיג את מטרתה.
השלב הבא היה שימוש בטכניקה של עיגון כדי לחזק את רווית חשוב היה מאוד להדגיש בפניה את היכולת שלה לזהות את המשאבים הפנימיים שלה ואכן בטכניקה זו של "העיגון" היא השתמשה במשאבים הללו בתוספת משאבים של ביטחון עצמי ואמון בעצמה.
רווית העלתה אירועים נוספים חשובים שגרמו לה לחרדות שהיא חשה . היא הבינה מאין התחושה שלה של חוסר השייכות והרצון שלה שיאהבו אותה היא הבינה מאין התחושה שלה והאמונה שלה שאם היא תהיה מכוערת לא יאהבו אותה או האמונה שיש לה כי חולשה זה רע וכוח זו עוצמה.
כשרווית מתחזקת ממפגש למפגש יכולנו לעסוק בטכניקה של "טיפול בפוביות" .

לאחר המפגש ניכר היה שרווית מרגישה מחוזק , מאמינה בעצמה וביכולות שלה. היא הבינה שהפחד שלה הוא סתם פחד והיא יכלה לדמיין את עצמה עומדת במרכז תשומת הלב ואפילו מרגישה נפלא. היא ציינה שהתחושה מדהימה . חשוב לציין כי רווית הבינה שהדבר אפשרי וכי ניתן לשנות את הרגשת הפחד. היא נתבקשה , במהלך השבוע, לעקוב אחרי תחושות החרדה ולדרג אותן .
במפגש שלאחר מכן היא דווחה כי בסיטואציות מסוימות ירד מפלס החרדה.

חרדה ותרפיית גלגולים

נמצא כי טכניקה של שחזור גלגולים היא דרך יעילה חשובה ומהירה יחסית לטפל בחרדות. אני מוצאת כי כדאי לשלב אותה עם יתר הטכניקות .
בהנחיה בגלגול נשמות חשוב לחוות את הטראומות ולתקן אותן. בטיפול זה המונחה פורק רגשות כך שלא יחווה אותן כבעייתיות, וכן הוא מגיע לתובנות לגבי הקשר בין העבר לבעיה בהווה ואז מנוטרלות ההנחות המגבילות העומדות בבסיס הבעיה.
רווית חשה כי ייתכן שמקור החרדה שלה אולי נמצא בגלגולים קודמים. היא הביעה רצון לבדוק זאת באמצעות טכניקה זו.
לבסוף אסיים בקטע שנכתב ע"י גולשת באינטרנט בנושא החרדות:
"החרדה הינה מנגנון הגנה נפלא ומתוחכם אשר בא לספר לנו על פחד עצום של הנשמה להתרחב ולחוות שמחה, אהבה, עשייה ומימוש.
הכול משרת את הסיבה האמיתית - פחד מהתרחבות, צמיחה וגדילה.
אך בחושך הגדול נכנסת קרן אור ומזכירה לנו את מה שאנו יודעים היטב בתוככי נשמתנו, שחרדה היא דפוס ולכן היא תמיד בחירה וניתנת לשחרור.
כלומר, אם בחרנו להיכנס לתוכה ולחוות אותה, נוכל לבחור לצאת מתוכה.
הדרך לא תהיה קלה, אך התהליך יחבר אותנו לכלים יעילים שנוכל להפעילם בכל עת שנרגיש מאוימים על ידה.
אדם חרד אינו חווה צמיחה, אהבה ושמחה ולכן הוא מתקיים אך אינו חי!!
והנשמה הרי באה במטרה לחיות, להתרחב ולממש את יעודה, לכן אל לו לאדם לוותר. ממקום ההבנה עליו לצאת לחפש עזרה, לבחור בחיים!"


ורדית גולד מוזס
מאמנת אישית (coaching), מתמחה בטיפול באמצעות N.L.P ודמיון מודרך,
מלווה אנשים המעוניינים להגיע למטרה בה הם בחרו.
בניית סדנאות העצמה ותקשורת בינאישית
סדנאות העצמה לנשים, זוגות,נוער
סדנה למטפלים.
הנחיה אישית לכתיבת סדנאות
ליווי והנחיה ליצירת שינוי
העולם הוא כמו מראה אם תביט בו בחיוך הוא יחייך אליך (ניקול א.פוקס)

054-4650142
varditgoldm@gmail.com

http://www.im-4u.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב