דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מינוף ה-IT ליתרון תחרותי 

מאת    [ 21/05/2008 ]

מילים במאמר: 1034   [ נצפה 3406 פעמים ]

תגיות: pCon, מידע, תחרות, ארגון, עסקים, IT

המסר העיקרי הוא - יתרון תחרותי, נמנה על המטרות העסקיות החשובות ביותר לשרידותו ולהצלחתו של כל ארגון. בו בזמן, לתחום המחשוב יש כיום פוטנציאל עצום, להיות בחזית היוזמות, של יצירת יתרון תחרותי עבור הארגון.

תפקידו המסורתי של המנמ"ר היה לסייע בייעול תהליכים קיימים על ידי מיחשובם ובייעול המחשוב, כך שההוצאות עליו יצומצמו. הצעת רעיונות חדשניים, שמובילים ליתרון תחרותי, לא הייתה מובנת מאליה. בנוסף, ללקוחות היו חששות רבים מטכנולוגיות חדשות ולא מוכרות. כיום המצב שונה ומדובר בדור שגדל על הטכנולוגיה - גם בארגון וגם מחוצה לו, בתור לקוחותיו. בני דור זה, בתוך הארגון (כולל המנמ"ר) רגילים לגישה של חדשנות טכנולוגית ויתרון תחרותי המבוסס עליה. מחוץ לארגון, לקוחותיו הצעירים מרגישים בנוח עם שרותים ממוחשבים חדשים שמוצעים להם, ובמצב זה קל יותר למנף את המחשוב ליצירת יתרון ישירות מול הלקוח, למשל בעזרת שימוש בכרטיסים חכמים.

כיום, המנכ"ל וההנהלה מצפים מהמנמ"ר שיציע פתרונות מעשיים לבעיות שמעניינות אותם ולא רק ייתמקד בפתרונות טכנולוגיים. אחד התחומים המשמעותיים ביותר בהם ה-IT יכול לקדם את הארגון, הוא היתרון התחרותי. מבחינת המנמ"ר, מדובר במידה מסויימת על הליכה "בכיוון ההפוך": להתחיל מבחינת הטכנולוגיות ולשקול איזו מהטכנולוגיות הקיימות או הזמינות, עשויה לקדם יתרון תחרותי.

בתחילת דרכו, סיפק המחשוב יתרון תחרותי בעצם קיומו. המחשוב עצמו היה אלמנט חדשני, שמי שניצל אותו זכה ביתרון. כעת, המחשוב עצמו כבר לא יוצא דופן בארגונים, אבל ניתן ליישם אותו בצורה יצירתית וחדשנית, כזו שתספק את היתרון באמצעות שימוש יוצא דופן בטכנולוגיות מוכרות (כמו ERP), שימוש בטכנולוגיות וגישות חדשניות שאין לאחרים (כמו SOA) ועוד גישות נוספות, שנפרט בהמשך.

מגמות המפתח של התאמת המחשוב למטרות העסקיות של הארגון וקידום המנמ"ר עצמו לתפקיד של מוביל עסקי וכלכלי, מובילים לכך שאין צידוק כלכלי למחשוב, אם איננו תורם כלכלית לארגון. אחת התרומות המשמעותיות ביותר מבחינה זו, היא היכולת ליזום ולקדם הזדמנויות, ליצירת יתרון תחרותי. ראיית המנמ"ר כמוביל עסקי ולכן גם כיוזם ומוביל ליתרון תחרותי, איננה דבר "טבעי" לארגון הממוצע. זאת, מאחר וגף המחשוב נתפס עדיין בעיקר כגף טכני, שרק מאפשר מימוש יוזמות של אחרים. מבחינה זו, המנמ"ר עצמו צריך לקדם ולהסביר גישה זו. אנקדוטה מעניינת בהקשר זה:AMD מינתה לאחרונה מנמ"ר חדש (בשם Ahmed Mahmoud). בהודעתה בנידון, התייחסה החברה לעברו כסגן נשיא למחשוב ב-Dell, והצהירה שהצלחתו להשתמש במחשוב לצרכי בידול תחרותי ב-Dell, תתרום לה מאוד.

על פי סקר אקסנצ'ר, במהלך 12-18 החודשים ממרס 2008 ואילך, יתמקדו כ-30% מה-CIOs בשני תחומים: הראשון הוא בינה עסקית ו-Data Warehousing והשני הוא ניהול מידע וארכיטקטורה. בעזרתם הם מתכוונים להשיג בידול תחרותי בארגונם. 57% מהמשיבים רואים בבינה עסקית מרכיב חיוני לבידול התחרותי שלהם בתוך שלוש השנים הקרובות. אקסנצ'ר מאמינה שארגונים המשתמשים באנליזה כדי להתחרות באופן יעיל, ישיגו את מתחריהם תוך בניית האסטרטגיות התחרותיות הטובות ביותר סביב האנליזה. זאת הסיבה לכך ששני שליש (67%) מה-CIOs שואפים לשלב אנליזה בתוך הארגון.

עוד מאקסנצ'ר, שורת גורמים ש"מתחברים" לנושא של יצירת יתרון תחרותי: 51% סבורים שחדשנות בפיתוח מוצרים ושרותים קריטית להצלחה העסקית. 67% רואים את היכולת להשיג את כח האדם הטוב ביותר, כקריטית לכך ו-62%, מתייחסים בהקשר זה למוניטין הארגון.

כך זה נראה

Competitive Advantage מוגדר בהגדרתו הרחבה ביותר, כיתרון עסקי מובהק על המתחרים. הגדרה נוספת, היא מצב בו בזכות היתרון התחרותי, הארגון רווחי יותר ממתחריו.Sustainable Competitive Advantage (SCA) הוא מצב בו ארגון משיג יתרון עסקי מתמשך, שמבוסס על יכולת שיש לו ושהמתחרים אינם מסוגלים לחקות.

התחרות היא אבן היסוד של העולם העיסקי. ככל שהעולם הופך גלובלי, כך התחרות מתרחבת. השוק אליו פונים ארגונים רבים הוא בינלאומי וזה הוא המצב גם מבחינת המתחרים, מולם הם עומדים. עולם העסקים המודרני, במידה רבה בזכות המחשוב, הוא גם דינאמי מתמיד ולכן מציב אתגר תחרותי משמעותי יותר. שינויים במאזן התחרותי סביב הארגון מתרחשים כיום במהירות רבה, מחייבים אותו להגיב מהר וכן ליישם יוזמות ליתרון עסקי בזריזות.

בספרו המפורסם "העולם שטוח", אומר טום פרידמן, שמגמת הגלובליזציה הופכת את העולם למגרש משחקים "שטוח" מבחינה תחרותית, בו לכל אחד הזדמנות שווה, בין אם הוא ממדינות מתקדמות מבחינה תעשייתית או ממדינות מתפתחות. מעניין לציין, ש-6 מעשר הסיבות שהוא מציין ל"השטחת העולם", הן טכנולוגיות במובהק: (נטסקייפ שפתחה את האינטרנט לכל אחד, תוכנות WorkFlow, קוד פתוח, מחשוב ניהול שרשרת האספקה, מהפכת המידע הזמין לכל ומהפכת הגדג'טים שמחזקים יכולות אישיות.

במצב זה, הטכנולוגיה מאפשרת לעשות אינסוף דברים מעניינים. חשיבה יצירתית ויישום מהיר וחכם של טכנולוגיה, עשויים לקדם כל ארגון בשורה הסופית. החדשנות במחשוב בולטת, כגורם שמניע את התחרות באופן שוטף.

המחשוב תורם לקידום יתרון תחרותי בארגונים, בכמה אופנים מרכזיים: השגת יתרון באמצעות "הפתעת" המתחרים, שימוש במודל עסקי חדשני מבוסס טכנולוגיה, התאמה אישית ללקוח, הנמכת עלויות התפעול ויתרון תחרותי, דרך מצויינות בפעילות שגרתית.

בנוסף, על פי Ventana Research, ה-Location intelligence יהיה תחום עיקרי של חדשנות במחשוב עד סוף העשור הנוכחי וביישום חכם, הוא עשוי לשמש ליצירת יתרון תחרותי.

פתרונות בולטים

גופי הדרכה שונים במחשוב, מתייחסים בחומר הלימוד שלהם לנושא היתרון התחרותי, כחלק מהכשרת מנהלי מחשוב. בג'ון ברייס לדוגמא, בקורס ניתוח מערכות DWH בסביבת e-Business, נלמדים גם מתודולוגיות מובנות לאיתור המוטיבציה העסקית, והדרישות ממשאבי הארגון ליצירת יתרון תחרותי. קורסים דומים ניתן למצוא אצל האוניברסיטה הפתוחה, הטכניון, BitPlus, ל.ה.ב וסלע יוניברסיטי.

ספרים מעניינים בנושא יצירת יתרון תחרותי באמצעות המחשוב, כוללים את: Does IT Matter? Information Technology and the Corrosion of Competitive Advantage מאת Nicholas G. Carr, IT Risk: Turning Business Threats into Competitive Advantage , The Japanese Advantage? בו המחבר חולק בנסיונו עם שיטותיהן של חברות ביפן, למנף את המחשוב ליצירת יתרון תחרותי. Information technology-competitive advantage or competitive necessity?.

הזהב שבפנים

עוד לפני ששוקלים חידושים שעדיין אין לארגון ושיטות שהוא עדיין לא מפעיל, חשוב לבדוק את מה שכבר יש לו, בו אולי מסתתר פוטנציאל ליצירת יתרונות, באופנים עליהם המנמ"ר עדיין לא חשב. לדוגמא: אם הארגון כבר השקיע בפלטפורמה כמו SAP Netweaver, אז כל ההרחבות עבורה (xApps) מהוות פוטנציאל לקשת אפשרויות רחבה. מבחינה כלכלית, מובן שחשוב ומשתלם, למצות קודם כל מאגר זה של אפשרויות טכנולוגיות, שבוודאי ניתן למנף בדרכים שונות, לשם יצירת יתרון תחרותי. דוגמא מעניינת להמחשה: חברות צרכניות יכולות להשתמש במצלמות הדיגיטאליות שהוכנסו לחנויות (במקור, כדי למנוע גניבה) גם בכדי לאסוף מידע על הרגלי קניה, שעות, מוצרים, פרופילים של לקוחות וכדומה.

סיכום

מנף את המחשוב ליצירת יתרון תחרותי לארגון, כגישה אסטרטגית קבועה ומרכזית. פעילות זו, תקדם את הארגון, את גף המחשוב ואת מעמדך.

הערה חשובה - הסיפור על מינוף ה-IT ליתרון תחרותי לקוח מתוך תחקיר pCon והוא רק חלק מהסיפור הענק על טכנולוגיות מרתקות ואיומים מסכנים במחשוב, שמשפיעים על כולנו. איך נחשפים לסיפור כולו וגם מרוויחים יותר זמן פנוי? - http://www.pcon.co.il/v5/DebriefSignup17.asp

למאמרים מקצועיים ואובייקטיביים נוספים של קובי שפיבק, בתחומי מידע מחשבים ואינטרנט, באתר "מאמרים" ראה - http://www.articles.co.il/author/1944
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב