דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פטור מתשלום אגרה שנתית לרשם החברות ? הליך פירוק חברה מרצון 

מאת    [ 19/05/2008 ]

מילים במאמר: 703   [ נצפה 3087 פעמים ]

אנשים רבים אשר פעלו להקמת חברה במהלך העניינים הרגיל של חייהם נוטים להזניח את עניין חיסולה של החברה בפנקסי רשם החברות. הזנחתם זו, גוררת כדבר שבשגרה את חיוב החברה בתשלום האגרה השנתית לרשם החברות וחברות אשר נמנעות מתשלום אגרה שנתית זו, מסתכנות בהטלת עיצומים כספיים מצד רשם החברות. המקור לסמכות הרשם להטיל עיצום כספי מצוי בסעיף 354(א)(1א) לחוק החברות, כאשר סכום העיצום הכספי עומד על סך של אלפי שקלים (נכון ליום 1.1.2005, סכום של 6,435 ש"ח). לתשומת לב הדירקטורים בחברה, יש לציין, כי לרשם החברות עומדת האפשרות לפעול לגביית העיצום הכספי בגין אי תשלום אגרה שנתית, אף מנושאי המשרה המכהנים בחברה או מי שהיו רשומים ככאלו.

על אף האמור לעיל, ניתנת האפשרות לחברה המצויה בהליכי פירוק, לקבל פטור מתשלום האגרה השנתית באמצעות השגת אישורים והמצאתם לרשם החברות, וזאת אף בטרם חיסולה הסופי. על מנת להשיג את המטרה המיוחלת, יש לעמוד בהוראות תקנה 5א' לתקנות החברות (אגרות)(תיקון), התשס"ד- 2004 המונה את צבר המסמכים והאישורים שאותו יש להציג בפני הרשם. אישורים אלו, יש להמציא לרשם החברות לאחר שהחברה הגישה לרשם החברות דו"ח והודעה לפי סעיף 338 לפקודת החברות, בדבר הפסקת פעילותה. הפטור האמור יוענק לחברה בגין פרק הזמן שלאחר המועד בו חדלה החברה מפעילותה, בכפוף להמצאת האישורים המפורטים לעיל.

ברמה העקרונית, חשוב לציין, כי כל עוד לא החלו הליכי פירוק חברה עד לסוף השנה הקלנדרית, היינו, 31 לחודש דצמבר, תחויב החברה בתשלום אגרה שנתית אף בשנה העוקבת. לכן, נודעה חשיבות רבה למועד פעולת הפירוק, אשר יכולה להתבצע באחת משלוש דרכים:

1. פירוק מרצון - אם באמצעות בעלי המניות ואם באמצעות נושי החברה.
2. פירוק בידי בית המשפט.
3. פירוק בפיקוח בית המשפט.

באשר להליך הפירוק מרצון, תחילתו תהא עם קבלת החלטת הפירוק ומשהתחיל הפירוק תחדל החברה לנהל עסקיה, חוץ ממה שדרוש לפירוק מועיל. ממועד זה והלאה, במידה והחברה אכן הציגה את האישורים המפורטים לעיל, לא תחויב עוד החברה בתשלום האגרה השנתית לרשם החברות.

סדר הפעולות בהליך פירוק מרצון ע"י בעלי המניות


להלן תמצית סדר הפעולות העיקריות בהליך :

1. ההליך נפתח עם הגשת תצהיר כושר פירעון על ידי הדירקטורים או רובם. במקרה שלחברה שני דירקטורים בלבד, יש צורך בתצהיר מטעם שניהם.

2. נוסח התצהיר הכרחי שיהיה ללא כל תנאי ושיהיה הצהרה ע"י הדירקטורים המצהירים כי החברה יכולה לשלם כל חובותיה תוך 12 חודשים מתאריך החלטת החברה להיכנס לפירוק.

3. עם קבלת התצהיר במשרדי רשם החברות ירשום הרשם את החברה בסטאטוס של "לקראת פירוק" מתאריך ש"נתקבל" התצהיר במשרדי הרשם.

4. עם קבלת אישור מרשם החברות בדבר רישום התצהיר במרשמיו, רשאית החברה לשלוח את ההזמנות לאסיפה הכללית שבה יוחלט על הפירוק.

5. א. כינוס אסיפת החברה - בתום עשרים ואחד ימים מיום משלוח ההודעה על האסיפה הכללית, אלא אם קבלה החברה החלטת ויתור על הודעה של 21 יום מראש - התואמת את תקנון החברה וקבלת החלטת פירוק ומינוי מפרק.

ב. יש להמציא לרשם החברות: פרוטוקול של האסיפה שבו יצוין תאריך ההחלטה לפרק את החברה, שם, כתובת ומספר תעודת הזהות של המפרק.

ג. יש להמציא בשלב זה: אישור המפרק על קבלת מינויו. הודעת המפרק על מינויו תוגש לרשם החברות בכתב תוך פרק הזמן הקבוע לכך.

6. החלטת החברה על כניסתה להליכי פירוק ועל מינוי מפרק לחברה תפורסם ב"רשומות" בתוך פרק הזמן הקבוע לכך.

7. עם רישום מינוי המפרק במרשם רשם החברות, יפעל המפרק לכינוס נכסיה ולסילוק חובותיה של החברה טרם חיסולה הסופי.

8. עם סיום פעולות הפירוק יפעל המפרק על פי סעיף 338-339 לפקודת החברות.

9. קיבל הרשם את דו"ח המפרק ואת ההודעות לפי סעיף 338, ירשום אותם הרשם מיד וכתום שלושה חודשים לאחר רישום הדו"ח, תיחשב החברה כמחוסלת "סופית".

בנוסף, מצינו אף את הליך פירוק החברה באמצעות נושים, אך מאחר ומאמר זה נועד בעיקרו ל"שיבור אוזני" הקוראים המעוניינים בפירוק חברות באמצעות בעלי המניות (אם בשל סיבת היעדר חובות לנושים ואם בשל, סיבת חוסר פעילות החברות), נציין בקצרה כי קיימת האפשרות לנקוט בהליך פירוק מרצון באמצעות נושי החברה, אשר מצריכה מס' שלבים בטרם תינתן הגושפנקא הרשמית לחיסולה של החברה.

לשם ייעול וזירוז ההליכים, מומלץ להיוועץ בעורך דין הבקי ברזי הבירוקרטיה הרבה המאפיינת את ההליכים.

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים כאלה או אחרים או להימנעות מהם. על הקורא לפנות ולהתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום הספציפי בטרם נקיטת כל פעולה משפטית כזו או אחרת. כל המסתמך על האמור בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול על המשתמש בלבד
http://www.belaw.co.il
האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים כאלה או אחרים או להימנעות מהם. על הקורא לפנות ולהתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום הספציפי בטרם נקיטת כל פעולה משפטית כזו או אחרת. כל המסתמך על האמור בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול על המשתמש בלבד.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב