דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


6 מיתוסים נפוצים על כסף 

מאת    [ 04/05/2008 ]

מילים במאמר: 770   [ נצפה 2605 פעמים ]

מאת שי באטון, רו"ח *


כבר מהגיל הרך, אנחנו נחשפים למיתוסים על כסף ועל עושר. אם זה מההורים, מהאחים, מקרובי משפחה או החברים. המיתוסים שיש לנו הם אלו שיקבעו את רווחתנו הכלכלית בחיינו הבוגרים.

אני קורא להם מיתוסים כיוון שהם אינם נכונים. או, לפחות, הם אינם נותנים לך את כל התמונה.

איננו יכולים להאשים את הורינו במיתוסים שיש לנו. הם כבר נתנו לנו ככל שיכלו. ובל נשכח כי הזמנים משתנים. דברים שהיו נכונים אז אינם בהכרח תופסים היום.

אם ברצונך להתקדם כלכלית - עליך להיות מודע למיתוסים שיש לך בקשר לכסף ועושר. אל לך לתת למיתוסים הללו למנוע ממך חיי עושר ורווחה כלכלית.

מיתוס מס' 1: תעבוד קשה ותהיה עשיר
רבים מאיתנו סבורים כי העובדה שיש להם משרה בחברה גדולה מבטיחה להם כי הם על המסלול הנכון בדרך לרווחה כלכלית. עם כל כך הרבה הודעות פיטורין וצמצומים, כל אחד עלול למצוא את עצמו חסר עבודה בכל רגע נתון. אינני אומר כי תהיה אחד מהם אך העובדה היבשה הינה שאין כיום משרה "בטוחה".

להחזיק במשרה מסתכם בדרך כלל בלספק לך הכנסה לכיסוי הוצאות היום-יום, כגון דיור, ביגוד ומזון. אל תחיה באשליה כי מעסיקך יהפוך אותך יום אחד לאיש עשיר. לאף אחד לא אכפת יותר מעושרך מאשר לך עצמך...

מיתוס מס' 2: חיסכון זה טוב
משחר ילדותנו, חונכנו כי לחסוך זה דבר חשוב. אנשים רבים סבורים, כי אם יחסכו מספיק כסף, אזי ביום בהיר אחד הם פתאום יהיו עשירים. אך האם יש בחסכונות לבדם בכדי לגרום לך להתעשר?

הגעתי למסקנה שאם אהיה תלוי רק בחסכונותיי בכדי להתעשר, איאלץ להמתין זמן רב (מאוד). זו הבעיה עם חסכונות, זה פשוט לוקח המון זמן בכדי להתעשר מהם. חיסכון בפני עצמו אינו מספיק. עליך ללמוד להשקיע את כספך באפיקי השקעה אחרים כדי לגרום לו לצמוח מהר יותר.

מיתוס מס' 3: חובות זה רע
מיתוס נוסף שהורגלנו אליו הינו כי חובות הם דבר רע. האם הוריך אי פעם אמרו לך שללוות כסף זה דבר רע? הוריי שלי כן. למעשה, לא כל חוב הינו דבר רע. זה תלוי מה אתה עושה עם הכסף שאתה לווה. אם אתה לוקח הלוואה בכרטיס האשראי כדי לקנות טלוויזית מסך פלזמה, זהו חוב רע. מצד שני, אם אתה לוקח הלוואה בכדי להקים עסק או להשקיע בנדל"ן, זה בהחלט עשוי להיות חוב טוב.

אם חובות הינם דבר רע, האם אתה מסוגל לתאר לעצמך מה היה קורה אם היו אוסרים על כל החברות במשק לקחת אשראי מהבנקים?

ככלל אצבע, אם הינך נוטל חוב בכדי לקנות דבר שערכו משביח עם הזמן, אזי זהו חוב טוב. לפני שאתה נוטל חוב חשוב שתבחן האם החוב הוא טוב או רע.

מיתוס מס' 4: אתה צריך כסף בכדי לעשות כסף
כשאני שואל את החברים שלי מה עוצר מבעדם להקים עסק משלהם, התשובה הנפוצה שאני מקבל הינה "אין לי כסף כדי להקים עסק. וצריך כסף בכדי לעשות כסף". אני מסכים שנדרש כסף בכדי לעשות כסף, אך האם זה מוכרח להיות הכסף שלך?

לכל אחד יש משאבים מוגבלים ברגע שזה מגיע להשגת יעדינו הפיננסיים. איש אינו מצפה ממך שיהיה לך הכל ברגע שתחליט להקים את העסק שלך. כנראה שתצטרך גיבוי פיננסי, מומחיות, כח אדם ואף מאמן שידריך אותך. אם חסרים לך משאבים בתחום מסוים, אתר אותם. למישהו אחר מלבדך בוודאי יש אותם. אכן נדרש כסף בכדי לעשות כסף, אבל תוכל להשתמש בכש"א - כספם של אחרים (OPM).

מיתוס מס' 5: השקעות הינן דבר מסוכן
רבים סבורים כי השקעות הן דבר מסוכן כיוון שחסרה להם ההשכלה בתחום ההשקעות. השקעות בעצמן אינו מסוכנות אם אתה יודע כיצד לנהל את הסיכונים. רבים מאיתנו משקיעים על סמך עצה מחבר או מברוקר ואיננו מבצעים מחקר משל עצמנו. כאשר הינך מפסיד כסף, אתה טוען שהשקעה הינה דבר מסוכן. ואתה אומר לעצמך כי לעולם לא תשקיע יותר...

הרי למעשה, בכל דבר אשר אנו עושים טמון סיכון מסוים. לכן, למד לנהל סיכונים בכך שתרחיב את השכלתך. הירשם לקורסים, לך לסמינרים וימי עיון, תקרא ספרים ואפילו שוטט באינטרנט.

מיתוס מס' 6: עושר נמדד בנכסים חומריים
לעתים אנו שופטים בטעות וקובעים כי למשל אדם הנוהג בפורשה מפוארת הוא עשיר. אל תולכו שולל בידי נכסים מפוארים ומנקרי עיניים - יכול להיות שהם נושאים חוב גבוה ולא בהכרח טוב.

עושר אינו משתקף במכונית מפוארת. עושר הינו מצב שבתודעה. עושר נמדד למשל בכמה זמן הינך יכול להתעשר אם כרגע אתה חסר כל. כפי שהנרי פורד ענה פעם כשנשאל מה הוא יעשה אם יפסיד את כל הונו - "אני אהיה מיליונר שוב תוך 5 שנים".

כל אחד מאיתנו מחזיק באחד או יותר מהמיתוסים שתוארו לעיל, בין אם במודע ובין אם לאו. אך מה שיותר חשוב הוא להיות מודע למיתוסים הללו, ולהחליפם בעובדות. אם תאמן עצמך לעשות כן, במהרה תמצא עצמך על המסלול הנכון לשינוי ושיפור משמעותי במצבך הכלכלי.

* הכותב הינו רואה-חשבון, בוגר כלכלה וחשבונאות מאונ' בן-גוריון. מנכ"ל ומייסד משותף של Cash Flow Israel, ומשמש כיו"ר של חברת השקעות. מאמריו התפרסמו בעיתונים ואתרים כלכליים רבים.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב