דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משכיר לעצמאי ? המדריך למעבר 

מאת    [ 04/05/2008 ]

מילים במאמר: 1642   [ נצפה 2494 פעמים ]

מאת שי באטון, רו"ח *


העבודה שלך משעממת והיא כבר לא "מה שהיה פעם"? הבוס שלך שולט בסדרי העדיפויות שלך ובזמנך, ואתה לא מצליח למצוא כר פורה להתלהבות והיצירתיות המפעמים בך - אתה משתוקק לצרוח "אני שונא את העבודה שלי!!!"? ובכן, אולי הגיע הזמן שתכיר בעובדה: אתה מתנודד על סולם הקריירה שלך, ואתה רוצה לקפוץ ממנו!

הדרך להחלטה
כבר מזמן הבנת שהדבר הזה שאתה קורה לו "משרה" אינו דבר בטוח. עולם התעסוקה התאגידי של ימינו מלא במוקשים, ואתה מנסה לדלג עליהם כמו כל עובד אחר. אלפי עובדי צווארון-כחול מקבלים מכתבי פיטורין כדבר שבשגרה. אם אתה נמצא במשרה טכנית, אתה בוודאי מודע לכך שהינך נמצא בסיכון גובר והולך שהמשרה שלך תופרט למוכרי גולגלות למיניהם הנקראים "חברות outsourcing". ואם אתה בתפקיד ניהולי, ייתכן ואתה מרגיש כאילו ישנה מעליך מעין "תקרת זכוכית" המונעת מבעדך לבצע את הקפיצה הגדולה.

עוד דבר אחד נוסף שלא נעלם מעיניך: התגמול הכספי על ההתמדה בקיפאון התעסוקתי בו הינך שרוי מצטמצם מדי יום. משכורות במשק וביניהן גם שלך נשחקות באופן איטי אבל בטוח, עקב אי-התאמתן לשינויים ברמות המחירים במשק. במילים אחרות, אם אינך מתקדם ברמת השכר שלך באופן המדביק את העליה ביוקר המחיה, למעשה השכר שלך נשחק ונשחק וכך גם מצבך הכלכלי. גם הטבות מקובלות כגון פנסיה וביטוח מנהלים נשחקות. ובמציאות של המאה ה-21 כבר ברור למדי כי המושג של נאמנות החברה לעובדיה נעשה מיושן כמו מכשירי הוידאו.

כל זה מוביל אותך למסקנה אחת: אתה רוצה להקים עסק משלך ולהפסיק לעבוד עבור אותו בוס שאתה מתעב! אם כך, בוודאי תשמח לשמוע, כי לפי מחקר שנערך בארה"ב, יותר מ-80% מהאנשים שיקימו עסק בחודש הקרוב, הבא אחריו ובעוד חודשיים, הם אנשים המחפשים לעזוב את מקום העבודה שלהם - בדיוק כמוך!

תהליך הגמילה מהתלוש
אכן, למרות שישנו סיכון ברור בלהשאיר מאחור משכורת קבועה ומשימות שגרתיות, ישנו גם סיכון בלהישאר היכן שהינך נמצא כעת. ההבדל הינו בכך, שבמקום עבודה - מישהו אחר קובע את העתיד שלך, מישהו שבקלות יכול גם להשאיר אותך ללא עבודה, או להעמיד מכשולים בהתקדמותך ולגמד את עשייתך, רק כדי שמקומו שלו לא יימצא בסיכון. אך כשהינך מקים עסק - אתה מקטין את חשיפתך לסיכון זה, והאחריות הישירה להצלחתך או כשלונך תלויה בעיקר בך (לטוב או לרע).

כעת, בנקודה זו, ניתן ממש לשמוע את ההתנגדויות המתרוצצות במוחך. אתה פשוט לא יכול להפסיק לחשוב על אותו תלוש משכורת שכל-כך התרגלת (התמכרת?!) אליו. גם קשה לך לוותר פתאום על החברים (?!) והאווירה במשרד, אתה כל-כך רגיל אליהם! פתאום הקוביה בה אתה יושב נראית לך כמו לשכה מפוארת... והעבודה כבר לא נראית שגרתית כ"כ... רק עוד שלוש שנים ולפחות תצבור עוד קצת פנסיה... ועוד כהנה וכהנה יצירות פאר שדמיוננו הקודח ייצור במוחנו רק כדי להניא אותנו מהוויתור על התלוש הנשגב.

רק אל תידבק לרעיונות הללו מכיוון שהינך רוצה תחושה של שייכות, או שתדבוק בעבודה שלך השנה רק כיוון שעשית זאת שנה שעברה. האווירה התאגידית אכן יכולה להיות מפתה, אך מנגד זוהי גם מלכודת (בחברות היי-טק זו אף מכונה "מלכודת דבש"). החיים אינם חזרה גנרלית, והם קצרים. האם היית רוצה לבלות אותם באווירה של עשייה עצמית, אווירה שהינה חיובית, יוצרת ומאתגרת? או במקום העבודה התאגידי במשרה שבה הינך יושב באותה עמדה, מול אותו מחשב ועושה אותם דברים באותה צורה שגרתית ומקהת חושים, ו"בטוחה" רק למראית עין?

קח בחשבון שאם תצלול למים העמוקים ותחליט להקים עסק או למעשה להפוך ליזם, תמצא את עצמך עושה עבודה שאתה אוהב, אתה תפרח מיצירתיות באווירה של אינסוף אפשרויות, במקום לגווע בשקט! תצא מהשינה העמוקה (והמסויטת) של הנסיעה היומיומית למקום העבודה, העברת הזמן בציפיה לסוף היום וחזרה הביתה.

תהליך המעבר לקריירה עצמאית
? הכשר את עצמך לקראת מעבר עתידי: דרך אפשרית לביצוע מעבר מדורג לעצמאות הינה "אופטימיזציה" של התפקידים והמשימות שהינך מבצע בעבודה לקראת הגשמת רצונך לפתוח עסק משלך. למשל, תתברג במחלקת המכירות או בתפקידי שיווק שיכינו אותך לקראת שיווק ומכירת המוצרים בעסק שלך. כמו-כן, נצל כל הזדמנות לקבל הכשרה במסגרת ההכשרות שכל חברה עושה היום לעובדיה, כגון אימונים עסקיים, הכשרות ניהוליות וכו'. גם אם אתה מרגיש שאתה מתקרב לדרך ללא מוצא ביחסים שלך עם מעבידך, אולי כדאי שתשקול להיאחז במשרה לתקופה מסוימת רק כדי שתוכל לקבל חבילת פיצויים (או בחברת היי-טק שהמניות או האופציות שקיבלת ישתחררו מהחסימה) שתקל עליך את המעבר לעולם העסקי.

? עבור בהדרגה מ-"יזמות במשרה חלקית" ליזמות מלאה: אם הינך מעוניין להכניס אבצע ולבחון את מימיה של היזמות בטרם קפצת, ולא רוצה או יכול לסכן את משרתך, תקים את העסק שלך במשרה חלקית בתור התחלה. אזהרה: ערבים וסופי-שבוע כבר לא יהיו מה שהיו פעם...! ואם תקדיש את עצמך לעסק שהקמת, במוקדם כנראה מאשר במאוחר, תתבהר התמונה האם באמת הינך צריך להקדיש את שארית חייך למשרה במקום העבודה שלך.

? פשוט צעד קדימה וקפוץ למים: מזה זמן שתכננת, זממת, והתכוננת לדילוג אל העולם הבלתי-נודע של היזמות - אז קדימה, קפוץ למים! בניתוח לאחר מעשה, בוודאי תסיק שהיית אמור לעשות את זה כבר לפני שנה או שנתיים. זה בדיוק מה שקרה לי לפני שלוש שנים בזמן שהתלבטתי האם לעזוב את העבודה שלי ולהקים את המרכז המדהים הזה שנקרא Cash Flow Israel. אחרי שעשיתי זאת, לא הבנתי מדוע לא העזתי כבר שנה קודם. רבים הם האנשים המקוננים על מצבם הנוכחי וחולמים לצאת החוצה לעסק משלהם, אולם מעטים מהם בלבד מגיעים לנקודה שבה הם דופקים על דלתות ומתחילים לחפש לקוחות, לוקחים הלוואות או מגייסים משקיעים כדי להקים את המיזם, וכותבים צ'קים לעלויות ההקמה. רובם פשוט אינם מעזים לקפוץ.

ההכנה המנטאלית
? תתחיל לפנות זמן ביומן שלך: הוצא ממנו את כל הפעילויות הבלתי-נחוצות כרגע בחייך, בעבודה שלך ומחוצה לה. בעבודה, תתחיל באופן דיפלומטי להוציא את עצמך מצוותי משימה או ועדות למיניהן הגוזלים זמן רב ואינם תורמים משמעותית לקריירה העתידית שלך.
בבית, בצע בחינה ארוכה וממוקדת של כל ההתחייבויות הדורשות את זמנך כגון התנדבויות למיניהן, חברות בועד הבית וחוגים ופעילויות העשרה למיניהן שאינן תורמות לפיתוח העסק העתידי.
זה אולי נשמע מעט קיצוני, אבל תחשוב על כך: ישבת ותכננת את העתיד שלך, בנית את יעדיך ומה אתה באמת רוצה מעצמך, וקבעת מה נמצא כרגע בראש סדר העדיפויות שלך. כיזם עליך לנהל את זמנך במשנה זהירות כיוון שזהו המשאב היקר ביותר שלך. ואם כרגע אותה פעילות אינה תורמת לפיתוח המיזם שלך, היא פשוט עומדת בדרכך להגשמת חלומך העסקי!

? דבר עם משפחתך על השינוי הצפוי באורח חייכם: שתף את בת-זוגך בתהליך החשיבה בדרך להחלטה על השינוי בחייכם. גם אם הינך רווק, שתף מישהו קרוב לך. השינוי בקריירה שלך עשוי (או עלול) בהחלט להשפיע על יחסיך עם משפחתך וחבריך. אתה צריך להסביר להם שבזמן הקרוב תהיה פחות פנוי אליהם (ויותר זקוק לתמיכתם), כיון שמרבית האנרגיות שלך יופנו להקמת העסק החדש שלך.
אבל, מילת אזהרה: ייתכן כי משפחתך וחבריך ולא יראו בעין יפה את העובדה שתהיה פחות זמין להם. ולכן, אמנם חשוב שתכלול אותם בתהליך התכנון של המעבר ככל שניתן, אבל לא פחות חשוב מכך - אל תיתן להם להרתיע אותך מהגשמת חלומך! אם הם יצליחו בכך, זה אומר שאתה תמשיך להיות במשך חודשים או אפילו שנים במשרה שאתה לא אוהב (או אף מתעב). הידבק לתוכניותיך וליעדים שקבעת לעצמך, הגן עליהם באומץ אפילו אם אחרים בסביבתך הקרובה ינסו להניא אותך לכיוונים אחרים.
אם יש לך ילדים, חייהם יושפעו גם כן מהמעבר, לכן עליך לחזק את אמונם בך ובדרך שבחרת, ולדבר עימם על הנושאים הבאים:
-השפעת יישום השינוי התעסוקתי בו בחרת, על אורח חיי המשפחה הנוכחי.
-הרגשתם לגבי השינויים הצפויים.
-כיצד תוכל לעזור להם להתרגל לשינויים.

? צור לעצמך כרית ביטחון פיננסית: אחד מהדברים שעצמאים מתחילים לא מודעים להם כשהם מחליטים לצאת החוצה לעצמאות עסקית הינה שרבים מהם נוחתים על קרקע לא יציבה מבחינה פיננסית, לתקופה מסוימת. החלק הכואב בתקופה הזו שנמשכת בדר"כ שנתיים הינו שעלולים להיות לך קשיים בהשגת מימון לעסק שלך או אפילו למחייתך. בנקים לא ששים לקחת סיכוני אשראי עליך אם אתה עצמאי שאינו מראה היסטוריה של הכנסות ורווחים מעסקך (שהרי ידוע שבנקים אוהבים לתת אשראי למי שמוכיח להם שהוא לא ממש צריך אותו...). לכן עסקים מתחילים בשנתיים הראשונות לחייהם מתקשים בהשגת מימון בנקאי או אפילו הלוואות פרטיות.
לכן, עוד בשלב התכנון של המעבר, קח זאת בחשבון ובדוק האם תזדקק למימון חיצוני כלשהו במשך השנתיים הראשונות. אם כן, כדאי שתכין לעצמך כרית ביטחון פיננסית, כזו שתאפשר לך לישון יותר בשקט בלילה כאשר הינך נכנס לעולם העסקי. הבטח לעצמך אשראי או מימון מתאימים עוד בטרם תהפוך לעצמאי - בזמן שהינך עדיין שכיר ויכול להראות תלושי שכר והכנסה קבועים. אבל חשוב שתהיה ממושמע ותשתמש באשראי זה למטרה עבורה לקחת אותו מלכתחילה, ולמטרה זו בלבד. אל תבזבז אותו על חופשות, מותרות, או הוצאות מחיה למיניהן. השתמש בו ככרית ביטחון לשנתיים הראשונות שלך.

אל תצא לדרך בלי...
? הכשרה מתאימה: עוד לפני שביצעת את הצעד הראשון בעולם העסקי, עבור כמה קורסים או הכשרות בתחום היזמות העסקית. מלבד לתת לך ידע מקצועי על הדרך לתכנון והקמת העסק שלך, גם ייתנו לך מושג כלשהו על הדברים בפניהם תצטרך להתמודד באופן יומיומי כבעל עסק. אה, ונקודה חשובה: ייתכן שבעקבות קורס או הכשרה שתעבור תגיע למסקנה שאולי אינך מוכן עדיין לדלג לעולם העסקי, לפחות לא בשלב זה בחייך. וכדאי שזה יקרה עוד בטרם ביצעת את המעבר.

? חונך עסקי: דרכו של היזם ומקים העסק לא קלה ולעתים גם הבדידות מציקה. בדרך ישנם מכשולים רבים, שמישהו שבא כבר מהעולם העסקי יכול ללוות אותך בהתגברות נכונה ומהירה יותר עליהם. נאמר כבר "אין חכם כבעל ניסיון" - הפנם היטב את משמעות המשפט הזה והיעזר בניסיונם של אחרים. והכי חשוב: זכור שאתה הבחור החדש בשכונה - אף פעם אל תחשוב שאתה יודע הכל.

? צור לעצמך רשת קשרים חדשה: מן הידועות היא בישראל שלעתים הקשרים חשובים לא פחות מכישורים. בנוסף לעובדה זו, הרי שקשרים עסקיים נכונים ועם אנשים אחרים שהינם יזמים או אנשי עסקים, יקלו עליך להתחבר מהר יותר לעולם החדש והמאתגר אליו הינך נכנס, ללמוד את השפה ודרך החשיבה העסקית ואת הדרכים בהן מתבצעים עסקים.

אני מאמין כי תקיעות בעבודה הינה רק שלב בדרך להגשמה אמיתית שהינך עשוי למצוא בדרך להקמה של עסק עצמאי משלך. אז אם הינך מתחיל להישמע כמו תקליט שבור שחוזר ואומר "אני שונא את העבודה שלי!", תתחיל למשוך את עצמך מהבור, ולהתכונן לצאת לחיים עצמאיים! המעבר לעצמאות הינו צעד חשוב ביותר בחייך, ודורש את תשומת ליבך המירבית עוד הרבה לפני שאתה שם את השלט "פתוח" על העסק. אנחנו כאן כדי לעזור לך לעשות את המעבר.

* הכותב הינו רואה-חשבון, בוגר כלכלה וחשבונאות מאונ' בן-גוריון. מנכ"ל ומייסד משותף של Cash Flow Israel, ומשמש כיו"ר של חברת השקעות. מאמריו התפרסמו בעיתונים ואתרים כלכליים רבים.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב