דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


RFIgo - מרכז המידע לענף המיחשוב: בינה עיסקית: אמנות הקריאה בין השורות 

מאת    [ 02/05/2008 ]

מילים במאמר: 1669   [ נצפה 3257 פעמים ]

פורסם לראשונה בגליון מרץ 2008 של PC-Magazine

תופעת הפקיד המתעד את הפעילויות העיסקיות הייתה שלב מתבקש בהתפתחות חברות בכלל ומסחר בפרט. אם נניח לרגע בצד את "האינטואיציה העיסקית", הסוחרים שהצליחו יותר היו מן הסתם אלה שידעו לקרא בין השורות שנכתבו על-ידי אותם פקידים. זו בעצם בינה עיסקית. ככל שהארגון גדול ומגוון יותר בפעילותו עם יותר מערכות המכילות את המידע - ישנן הרבה מאד 'שורות' לקרא בינהן. המידע, בדרך כלל – קיים. השאלה הפשוטה היא האם אנו מפיקים כל מה שניתן ממידע זה. האם אנו מנצלים את כל הערך המוסף הנמצא במשמעויות המיידיות והמשתמעות של נתונים אלה.
מערכות הבינה העיסקית באות לממש ניצול מקסימלי של מידע קיים, הפקת לקחים לשיפור הריווחיות והתהליכים, ולשמש כלי עזר יעיל בקבלת החלטות אופרטיביות ותיכנוניות, כולל חיזוי.

ללא קשר לגדלו של הארגון, עצם ריבוי מערכות כ-ERP, CRM, BPM, EKM* וכד' או מערכות פחות גלובליות המצויות בארגונים קטנים יותר - מחייב ניהול מידע ארגוני (EIM*) ברמה כזו או אחרת. מדוע? היות והמערכות התפעוליות של הארגון יכולות לספק את המידע התפעולי אך אינן בהכרח מספקות תמונה אחת כוללת ומקפת.
כל מערכת מספקת את הפן שלה בתמונה התפעולית אך כדי שנוכל היום לקרא נכון בין השורות, מה שנדרש הוא לראות תמונה אחת שלמה ומלאה, עדכנית ומדוייקת.
יש לנו הכרות כזו או אחרת עם המצב בו מערכת תפעולית שניה המוכנסת לארגון מוגדרת בשונה ממערכת תפעולית קיימת. השוני יכול להתחיל בפורמט של נתונים, דרך מבנה קבצים, חלוקת ופריסת הנתונים וכמובן דרכי הטיפול בנתונים והפיכתם למידע. זו בעצם המכשלה העיקרית בנסיון לקבל את תמונה שלמה ואמינה שתוכל לשמש אותנו בבואנו להפיק את הערך המוסף המקסימלי.

*** השלב הראשון: מחסן הנתונים
השלב הראשון בדרך ליישום מערכת בינה עיסקית (או בשמה האחר: תובנה עיסקית) היא הקמת מקור מידע אשר יוכל לשמש כבסיס, תשתית לקבלת אותה תמונה אחודה. מחסן הנתונים (Data Warehouse) הוא אותה ישות אשר בתכנון, ארגון ותפעול נכון יוכל לשמש מקור אמין לקבלת התמונה הכוללת. מדובר בעצם במסד נתונים יעודי (על-פי רוב גם על-גבי שרת נפרד) האוגד  נתונים ממספר מערכות ליצירת ישות אחת של נתונים, בפורמט אחד, עם כל ההסטוריה התפעולית הנדרשת. אלא שלא די בכך. המיוחד והשונה באותו database המשמש כמחסן הנתונים (בהשוואה מול המערכות התפעוליות) היא התפיסה לפיה הוא מוקם ויתופעל: בעוד מערכת תפעולית מוגדרת ומוקמת מנקודת מבט תפעולית/תהליכית הרי שמחסן הנתונים מוגדר, נבנה ומתופעל מנקודת מבט של מיטוב וייעול איחזור נתונים למידע.
קיום מחסן הנתונים מספק למעשה את התשתית לקבלת המידע החסר לנו, אלא שאין די בו. אנו זקוקים לכלים אשר יאחזרו עבורנו את הנתונים הקיימים במחסן זה ויציגו לנו את התמונה עצמה באמצעות מענה מהיר ויעיל לשאילתות, מענה טקסטואלי ו/או גרפי.
בגדול, כלים אלה מתקבצים בעקרון לכדי שתי קבוצות עיקריות: כלי איחזור וכלים לכריית נתונים.

*** הקריאה בין השורות: איחזור מידע ממחסן הנתונים
המשתמשים, בבואם לנצל את הנתונים במחסן, מגדירים את סוגי התשובות אשר ברצונם לקבל. מחסן הנתונים ערוך מטבעו כך שיוכל לענות ביעילות לשאילתות מורכבות. עם זאת, רחבה ככל שתהייה כמות המידע ההיסטורי הצבורה במחסן הנתונים, על-פי רוב איננו זקוקים לו ככזה. לשם קבלת החלטות נשתמש בתוצאות סיכומיות בחתכים שונים של המידע. לקבלת התשובות לשאילתות הנדרשות נבנים חתכים מורכבים המגדירים את המדדים הנדרשים לתשובות, וצרופיהם, בתוך קוביה וירטואלית, OLAP*. קוביה זו מאפשרת לנו לקבל במהירות וביעילות תמונה רבת מימדים של המידע הנדרש, מעיין גליון נתונים אלקטרוני עם יותר מאשר שני מימדים של עמודות ושורות בלבד.

*** כלי כריית מידע
להבדיל מכלי האיחזור המספקים למשתמש תצוגה גרפית למידע מיידי הנדרש בשאילתות למחסן הנתונים, נדרשים כלים מסוג אחר לגמרי לקבלת תשובות הנוגעות למשמעויות עמוקות יותר הנובעות מהנתונים הקיימים. תשובות הנוגעות לקשרים מורכבים ומשתמעים בין נתונים הנמצאים במחסן. לדוגמא, הדרישות הנפוצות ביותר בפעילויות כריית מידע (או כריית נתונים) נמצאות בתחומי הניתוחים האנליטיים והחיזוי שהם קריטיים עיסקית: סיכוני אשראי; ביקוש ודרישה למוצרים; התנהגות, שימור ונטישת לקוחות וכדומה.

בסקירה הפעם בחרנו להתמקד בחברה המספקת פתרונות בינה עסקית לארגונים מכל הגדלים, כולל ובמיוחד לחברות בגודל בינוני וקטן (SMB*). בהמשך, מוזכרות בקצרה חברות נוספות הפעילות ב-BI*.
מידע נוסף אודות חברות אלה ואחרות בתחום זה באתר RFIgo – מרכז המידע לענף המיחשוב.


>>>>> חב' Point Of View – בינה עיסקית – לא לגדולים בלבד <<<<<
Point of View Software מפתחת ומיישמת מגוון רחב של פתרונות BI בארגונים במגזרים התעשייתי, טלקום, פיננסים, ממשלתי, טכנולוגי ועוד.

•  פורטל הדוחות וה-BI הארגוני PointOfViewTM
החברה מפתחת את פורטל הדוחות וה- BIהארגוני PointOfView TM אשר מוטמע אצל לקוחות מכל תחומי התעשיה בארץ ובעולם. הפורטל הינו מוצר מדף המיועד בעיקר ללקוחות בשוק ה-SMB ומאפשר לארגון הקמה של פרויקט BI בזמן קצר ובעלות נמוכה.
הפורטל מהווה נקודת גישה מרכזית לעובדי הארגון כפורטל אירגוני למסמכים ודוחות, כלים תומכי החלטה וכלי BI כ-קוביות OLAP ודשבורדים וכל מידע אירגוני אחר.
הפורטל מותאם למערכות ERP בשוק ה-*SMB כ- Movex, ONE1-ERP, Priority, SAP Business-One, QAD ועוד,
והוטמע אצל לקוחות מובילים במשק הישראלי כ-כנסת-ישראל, אגד, דור-אלון, דפוס-בארי, כרומגן, תפרון, אירוקה, ערוץ-10, קיבוץ מעגן-מיכאל ועוד.

הערך המוסף של המוצר על פני מוצרים אחרים בתחום ה-BI בא לידי ביטוי בכמה מישורים:
- זמן הטמעה קצר – פשטות המוצר ופיתוחו בטכנולגית WEB מתבטאת בזמן התקנה, הדרכה ויישום קצרים;
- עלות נמוכה – עלות רישוי נמוכה יחסית למוצרים מתחרים, הן בקנייה הראשונית והן ברכישת רישיונות נוספים;
- *ROI מהיר – השימוש של ה-BI בכל דרגי הארגון ותרומתו הרבה בארגון, הטמעתו בפרק זמן קצר ובעלות נמוכה, מספק החזר מהיר על ההשקעה בכלי ה-BI;
- התאמה ללקוח הישראלי - המוצר פותח בישראל וכולל ממשק עברי ורב-לשוני, טיפול בבעיות בעברית במערכות המידע השונות וכן מועדים וחגים עבריים, המותאמים מטיבעם ללקוחות בישראל;
- תמיכה טכנית מקומית – תמיכה מקומית ע"י של יצרן התוכנה בישראל הכוללת תמיכה שוטפת בגרסאות המוצר וכן באנשים העוסקים בהטמעתו באירגון.

ביצוע פרויקטי BI
ל-Point of View מחלקת פרויקטים, אינטגרציה ומיקור-חוץ הכוללת צוות מקצועי של אנשי BI בעל ניסיון רב הכולל מנהלי פרויקטים, מנתחי מערכות, מפתחים, מטמיעים ומדריכים מקצועיים.
Point of View מספקת שירותי פיתוח ואינטגרציה של מגוון פתרונות BI כגון: דוחות תפעוליים וניהוליים, דשבורדים, מחסני-נתונים (Data-Warehouse) , מדדים ויעדים, קוביות OLAP, פורטל BI ועוד, במגוון סביבת מחשוב (.NET,Java ועוד).
לחברה ניסיון טכנולוגי עשיר בישום של טכנולוגיות ה-BI הנפוצות בישראל וכן שירותי מיקור-חוץ לטכנולגיות: Business-Objects, Crystal-Reports, Microsoft BI, Oracle BI, Informatica, Data-Stage, SAP-BW ועוד.

הערך המוסף של החברה בא לידי ביטוי בכמה מישורים:
- BI Help-Desk עבור אנשי הפרויקטים ומיקור-החוץ – תמיכה טכנית שוטפת עבור מומחי ה-BI הנמצאים באתרי הלקוחות על מנת לסייע להם לפתור בזמן קצר יחסית בעיות טכנולוגיות מורכבות ומניעת עיכובים בביצוע משימות שוטפות;
- גיבוי ממחלקת R&D בנושאי אינטגרציה – מחלקת הפיתוח של החברה מבצעת משימות פיתוח מורכבות על מנת לסייע לעובדי החברה הנמצאים באתרי הלקוחות בביצוע הטמעות ויישום של פרויקטי אינטגרציה בארגונים מבוזרים תוך שילוב כלי ה-BI ביחד עם מגוון מערכות מידע (כגון: ERP, CRM ועוד) ובמגוון סביבות מחשוב;
- גיור ולוקליזציה – פיתוח והתאמה של פתרונות ה-BI ללקוח הישראלי, כגון: ממשק עברי ורב-לשוני, מועדים וחגים עבריים ועוד;
- התמחות בטכנולוגיות Business-Objects ו-Crystal-Reports – לחברה ניסיון רב ביישום, גיור ואינטגרציה של טכנולוגיות ה-BI הנפוצות הללו והתאמתם לארגונים בישראל.
למידע נוסף הכנסו ל: POVW.rfigo.co.il


>>>>> חב' בייקוניקס – בינה עיסקית בזמן אמת <<<<<
כבר למעלה מ-13 שנה מייצגת בייקוניקס את TM1 - פלטפורמה יחידה מסוגה לתכנון, ניבוי וחיזוי של דוחות פיננסים וניתוחים אנליטיים. יכולתה של המערכת לתמוך בדרישות הנוקבות של יישומים פיננסים דינמיים הביא את קוגנוס ואת יבמ לרכוש את TM1 ולהפוך אותה לעמוד השדרה של ישומי ה- Financial Performance Management שלהן.
מדוע הן עשו זאת?

מהירות ועוצמה. העוצמה של TM1 טמונה במנוע הרב מימדי מבוסס ה-RAM בטכנולוגיה 64 ביט המבצע חישוביו בזמן אמת. מהירות החישוב מאפשרת למשתמש בכל הרמות לעבוד בצורה איטראקטיבית (לעדכן נתונים, לבצע סימולציות על נתונים, מבחני רגישות ועוד) ולקבל תגובה מידית. המערכת אינה מחשבת את כל הקוביה מראש ורק אז מאפשרת קריאה, אלא מחשבת בזמן אמת את הנדרש ע"ס הנתונים העדכניים ביותר. בכך ניתן להגיע לישומים אנליטיים שמתעדכנים אפילו על בסיס יומי, שעות או אפילו דקות או שניות (לדוגמת חדרי מסחר). 
טכנולוגיית ה-64 ביט מאפשרת תמיכה בישומים המטפלים בכמות גדולה מאד של נתונים ומאפשרת את אותן יכולות ללא תלות בכמות הנתונים. ההתבססות על ה-RAM מאפשרת למנוע לנצל את עוצמת ה-64 ביט ואת הזיכרון המותקן בלי מגבלה.

חוקים. ל- TM1 שפת חוקים עשירה המאפשרת לתמוך ולממש כל מודל עיסקי.

פשטות וידידותיות. המערכת פשוטה לתפעול, והאינטגרציה עם הגליון האלקטרוני (בנוסף לממשק גרפי ו-web) הפכו את TM1 לפלטפורמה מובילה ומועדפת בקרב כלכללנים ואנליסטים כבסיס לישומיי תיכנון חיזוי ודיווח.

דוחות למנהלים. IBM Cognos TM1 Executive Viewer  - מחולל הדוחות מהמובילים בעולים, הכלי המספק את האופציה להפקת דוחות / גרפים / דשבורדים וטבלאות - בפשטות, מהירות ויעילות. כל זאת ללא צורך בהתקנה: באמצעות הדפדפן של האינטרנט, מכל מקור מידע, מקבלים מידע מדויק, אמין ועדכני במגוון תצוגות וגרפים.

בייקוניקס מתמחה במתן פתרונות ניהוליים לתכנון, חיזוי וניתוח מידע עסקי, בביצוע סימולציות ובהפקת דוחות וניתוחים על מערכות ארגוניות בכלל ומערכות פיננסיות בפרט. לבייקוניקס מוניטין בינלאומי כפורצת דרך טכנולוגית והיא החברה המובילה בישראל ביישומי זמן אמת.
אנשי החברה מעניקים ללקוחות הכוונה צמודה, תוך זיהוי ואפיון מעמיק של צרכיהם העסקיים, במטרה להבטיח את שמירת האינטרסים שלהם ולהתאים להם פתרונות מיטביים, המשתלבים ביעילות בתהליכי העבודה הקיימים ומובילים להתייעלות ארגונית משמעותית.
למידע נוסף הכנסו ל: BCNX.rfigo.co.il


>> י. א. מיטווך נציגת Microstrategy - פלטפורמת BI איטגרטיבית ברמת הארכיטקטורה הכוללת באמצעות ממשק web פשוט ... למידע נוסף: NCR.rfigo.co.il

>> מטריקס נציגת  business objects, פלטפורמה ארגונית מלאה: תשתיתEIM , ניהול תהליכי ETL, מודול מבוסס מחולל הדוחות  Crystal reports...
למידע נוסף: MTRX.rfigo.co.il

>> נס טכנולוגיות נציגת Information Builders ומשווקת את מערכת הבינה העסקית הפופולרית WebFOCUS מתוצרתה ...
למידע נוסף: NESS.rfigo.co.il

>> קבוצת הלפרין יועצים (HMS) נציגת Hyperion - מגוון פתרונות BI מתקדמים ...
למידע נוסף: HMS.rfigo.co.il

>> פנורמה - פתרון BI רחב ומקיף המציע שלל יכולות מבית אחד הכוללות דוחות, כלי ניתוח, מערכות למדידת ביצועים ופתרון מקיף ל-Balanced scorecard משולב ...
למידע נוסף: PNRM.rfigo.co.il

>> אמן מחשבים מייצגת בישראל את אינפורמטיקה וה- PowerCenter  שלה: פלטפורמה לאינטגרציית נתונים המספקת מבט הוליסטי של המידע הפזור במערכות הארגוניות השונות ...
למידע נוסף: AMAN.rfigo.co.il

>> מיה מחשבים מייצגת בישראל את SAS – מערכת BI כוללת.

חברות נוספות:
---------------------------------------------------------------
SoftCubes-One1  ==  למידע נוסף: SCUB.rfigo.co.il
אופיסופט  ==  למידע נוסף: OPSW.rfigo.co.il
אפריקון  ==  למידע נוסף: APCN.rfigo.co.il
ג'ניוס מערכות  ==  למידע נוסף: SPSS.rfigo.co.il
גילון תובנה עסקית  ==  למידע נוסף: GILN.rfigo.co.il
היפתיה  ==  למידע נוסף: HYPT.rfigo.co.il
ליבי טכנו' תוכנה  ==  למידע נוסף: LIBI.rfigo.co.il
נט-אינטנט  ==  למידע נוסף: NTIN.rfigo.co.il
קונסיסט  ==  למידע נוסף: CNST.rfigo.co.il


* קיצורים
---------------------------------------------------------------------
BI – Business Intelligence
BPM – Business Process Management
CRM – Customers Relations Management
EIM – Enterprise Information Management
EKM – Enterprise Knowledge Management
ERP – Enterprise Resource Planning
OLAP – On-line Analytical Processing
ROI – Return On Investment
SMB – Small-Medium Businesses

קלי ו-צלי כ"א עם למעלה מ-20 שנות נסיון בתחומי המיחשוב הארגוני - תוכנה, ייעוץ וניהול. הקימו את RFIgo - מרכז המידע לענף המיחשוב. מספקים מידע מקצועי מקיף, מפורט, מעמיק ועדכני אודות כלל החברות בתחומי המיחשוב, המוצרים והשרותים.
אתר: www.RFIgo.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב