דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אנונה ? הלבן שבקצפת 

מאת    [ 01/05/2008 ]

מילים במאמר: 814   [ נצפה 4180 פעמים ]

אנונה - הלבן שבקצפת - (Annona/Custard Apple)

ברוכים הבאים לעונת הסתיו שמורגשת בעוצמתה בימים אלו.
הלילות הקרירים, והרוחות הנושבות ומלטפות ברכותן כל תא ותא בגופנו.
אל עונה זו- מצטרפת האנונה- אחד הפירות האהובים עלי ביותר ועל אנשים רבים אחרים-
פרי מתוק במיוחד- בעל מרקם נעים מאוד למאכל. פרי אקזוטי-טרופי בעל מראה מפתה ומסקרן במיוחד. החלק האכיל היא הציפה הלבנה הפנימית, שיש להפריד ולהוציא מתוכה את הזרעים השחורים.
מלבד לטעם הנפלא- כמו לכל שאר הפירות- ערכה התזונתי גבוה במיוחד- ובעיקר בויטמינים מסוג B, C , אשלגן סידן ומגנזיום. בפרי קטן שמשקלו כ-100 גרם יש כ- 94 קלוריות, 1 גרם חלבון, ו- 0.5 גרם שומן. להזכירכם- אין לחשב קלוריות בפירות-ירקות- ומזון חי בכלל- כי התפרקותם היעילה וספיגת מרכיביהם התזונתיים בגוף עולה פי כמה מאשר מזון מבושל ומעובד- שהוא הגורם העיקרי לבעיות השמנה והפרעות עיכול מסוגים שונים. ניתן לצרוך מהאנונה על-פי הצורך, הפרי הוא טעים במיוחד ואין לדאוג לגבי תופעות לוואי כאלו ואחרות. במיוחד לאנשים שאוהבים מתוק ומרקם המזכיר מעט פודינג- אפשרי להשתמש באנונה כתחליף יוצא מהכלל לסוגי השוקולד השונים ושאר המתוקים-המעובדים- המועשרים בחומרים זרים שאינם ראויים למאכל.

עץ האנונה ממשפחת האנוניים שעל-פי האמונה מקום מולדתו הוא בהודו המערבית, ומשם הגיע ליבשת אמריקה, תחילה למרכז אמריקה ולאחר מכן לדרום מקסיקו. היום ניתן למצוא את האנונה באזורי רבים בעולם- כמו פרו, ברזיל, איי הבהאמה, ברמודה, אפריקה, הודו, דרום פלורידה, וכמובן גם בישראל. העץ מסוג טרופי נשיר, ועומד עירום בעונת החורף. - גובהו נע בין 3-6 מ'. ניתן למצוא ברחבי העולם כ-100 זנים שונים של פרי האנונה. תנאי הגידול הטובים ביותר לעץ האנונה הם באקלים טרופי חמים ולח. - העץ מסוגל לעמוד בתנאי בצורת- אך ייפגע באופן משמעותי בתנאים של קרה. ניתן להנביט בקלות רבה עץ אנונה לצורכי גידול עצמי באמצעות הזרעים שנמצאים בתוך הפרי- תוך כחודש ימים יהיה ניתן להתבונן בנבט הצעיר שהתעורר לחיים. מומלץ לשתול את האנונה לקראת האביב. לאחר מכן בתהליך הגידול של העץ- מומלץ מאוד לגזום את ענפיו ב-3 שנים הראשונות לחייו- בכדי לתמוך בהתפתחותו וחוסנו. לאחר ה-3 שנים הראשונות- כדאי להמשיך לבצע גיזום פעם בשנה בזמן האביב.
עץ האנונה- מתחיל לפרוח בחודשי יוני-יולי- ועד לספטמבר-אוקטובר מתפתחים במלואם הפירות ומתחילים להיקטף.

בישראל מגדלים אנונה מהזן ששמו- אנונת הכלאיים- ושמה ניתן לה בעקבות התהליך שנעשה בכדי ליצור את הסוג המסוים של העץ והפרי. - באמצעות תהליך של הכלאה בין זן האנונה מסוג האנונה הקשקשית לבין הזן מסוג האנונה החלקה. מעניין מאוד שבאופן ראשוני- תהליך ההכלאה בין הזנים השונים של האנונה התרחש באופן לא מכוון - על-ידי גידולים של שני הזנים במטעים הסמוכים זה לזה בשנות ה-30-40. בעבר היה ניתן למצוא עצי אנונה מסוג האנונה הקשקשית, בגינות בתים רבות בארץ. רוב המטעי האנונה בארץ כיום נמצאים במישור החוף- שם תנאי הגידול (והלחות) הם הנוחים ביותר. ניתן לגדל את עץ האנונה באזורים נוספים בארץ- ורגישותה העיקרית היא לתנאים של קרה. שמות הזנים שהתפתחו מאנונת הכלאיים הגדלים בארץ- הם "מלמוד" - "כספי" - "גפנר". ניתן למצוא בזמן פריחת האנונה- נערים רבים שעוסקים בהאבקה מלאכותית של פרחי האנונה- במטרה לפצות על ההפרייה הלא מוצלחת של העץ, ובכך להגדיל באופן משמעותי את כמות היבול.

אנונת הכלאיים- היא הזן שגדל בארץ לצרכי שיווק ומסחר- ולעומת רוב הסוגים השונים של האנונה- העץ ירוק-עד, מלבד תקופה קצרה במיוחד של נשירת עלים בסוף עונת האביב. נשירת העלים היא המנגנון הטבעי של העץ לשחרר את ניצני הצמיחה החדשים (הענפים החדשים) הכלואים בתוך פטוטרות העלים של השנה החולפת. הפריחה ביוני-יולי בצבע חום-צהבהב ובבסיסה סגולה.
בסוג האנונה שגדל בארץ- ישנה תופעה ייחודית לאותו זן- שבו מתרחשת חניטה מאוחרת לקראת סוף הקיץ- וגורמת לכך שפירות רבים נשארים על העצים במהלך החורף, ולקראת האביב נקטפים כשהם תפוחים במיוחד ובשלים במלואם. - כך קורה שפעמים רבות קורה שאנו מוצאים אנונה גם בחודש אפריל-מאי בגדלים מרשימים במיוחד.

לאחר קטיפתו של הפרי- ניתן לשמור אותו מחוץ למקרר למשך יומיים-שלושה עד להתרככותו והבשלתו המלאה. - אז הוא נמצא בשלב העסיסי ביותר למאכל. מומלץ לא לחכות להשחרת הפרי שמתרחשת במהרה- וגורמת לתסיסתו ולרקבון. פרי הבוסר לפני התרככותו עשיר מאוד בטאנינים ואינו ראוי כלל לשימוש ולמאכל. - אם קונים כמות גדולה יותר- מומלץ לאחסן את חלקה במקרר עד לשבועיים, ולהוציא מדי פעם את הכמות הרצויה להבשלה.

מעליו הצעירים של העץ- ניתן לזקק שמן- בעל ניחוח נהדר ששימושו העיקרי בתעשיית הבשמים.
ובזרעי האנונה השחורים- ניתן להשתמש לאחר ייבוש וטחינתם- כתחליף למשחת שיניים. את הזרעים לא מומלץ ללעוס ולאכול- הם מכילים כמות גדולה של חומר רעיל מסוג אנוניין.

ולסיום רעיון יצירתי נהדר למתכון פשוט שניתן ליצור מפרי האנונה:
3 - אנונות
2 - בננות
1 - מנגופפאיה
ריסוק תוכן הפירות בבלנדר- ייצור מרקם מאוד מעניין הדומה לגלידה. כמובן שהטעם- והניחוחות יקחו אתכם לבילוי ממושך בגן-עדן עלי אדמות.
הצעה לייעול: הוספת 3 חופנים של כף-אווז (צמח-בר) יהפכו את המרקם-הצבע- והטעם למשובח בהרבה. אם לא ניתן ללקט באזורכם מכף האווז- ניתן להשתמש בנבטי חמניות טריים או ב-3 חופנים של תרד.

על-פי עניות דעתי- אין צורך אמיתי ואין סיבה ליצור מתכונים כאלו או אחרים- טובים ככל שיהיו לפרי המדהים הזה- מהסיבה הפשוטה- שטעמו כל-כך משובח ונעים למאכל- שאכילתו כפי שהוא בכל זמן יגרום להנאה צרופה ותענוג ממושך.

אאחל לכל אחד מכם- שיהיו לכם ימים ולילות לבנים מלאי-אור וניחוחות אנוניים מלאי בריאות.
מייסד הבית לבריאות והתכנסות הראשון מסוגו בישראל, מסגרת ארוכת טווח ללימוד והתנסות באורחות חיים מעודדי החלמה ובריאות. https://www.demayo.co.il

כתיבה והוראה של התכנית למדעי הרפואה, התזונה והסביבה למטפלים והחברה בישראל.

מרכז צוותים לתכנון, הכשרה, הדרכה ונטיעות של בוסתנים וגני-ירק אורגניים.

מנחה סדנאות בשטח לזיהוי, ליקוט ושימוש בצמחי-בר למאכל.

מחבר הספר 'צמחי-בר למאכל ולרפואה בישראל'.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב