דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


היעלמות הדבורים = חשש לעתיד הצמחים בטבע ובחקלאות 

מאת    [ 01/05/2008 ]

מילים במאמר: 918   [ נצפה 4965 פעמים ]

מה בעצם מתרחש - לאן הרוח נושבת והדבורים ביחד איתה ?
פשוט ברגע אחד- החליטו מליוני דבורים להתעופף ולעבור לעולם אחר, ללא התראה מוקדמת, ללא השארת פתק שבו הם מסבירות לאן מועדות כנפיהם, ומהי סיבת נטישתם.
הנושא מעסיק ללא הפסקה כל חקלאי ברחבי העולם- הנושא מדאיג כל אדם שהמערכת האקולוגית מעט קרובה לליבו- ולמען האמת- עניין זה אמור לעורר דאגה אצל כל אחד מאיתנו- כל אדם החי על-פני האדמה.
אלברט איינשטין התבטא לפני שנים רבות באמירתו:
"אם הדבורים ייעלמו, יוותרו למין האנושי רק 4 שנות קיום" -
"אין דבורים - אין האבקה - אין צמחים - אין בעלי-חיים - אין קיום לאנושות"

Colony Collapse Disorder - הפרעת התמוטטות המושבה -
כך מכנים בעולם את התופעה - היעלמותן של הדבורים וחיסולן של הכוורות -
תופעה שהחלה להתגלות בסתיו 2007 בממדים מדאיגים:

כוורנים בכל רחבי ארצות הברית- פתחו את כוורותיהם בוקר אחד- וגילו שמליוני דברים פשוט נעלמו. מחצית מהדבורים בכוורות ואפילו יותר מכך פשוט החליטו לפרוס כנפיים וללכת למקום אחר. אחד הכוורנים הגדולים ביותר בארצות הברית שנמצא בקליפורניה מתבטא כך: "מימיי לא ראיתי משהו כזה", "הכוורות שלי מתרוקנות בזו אחר זו".
התופעה המפתיעה- אינה אמורה לגרום לדאגה מהסיבה הישירה של מחסור בדבש- אלא בחשיבותם העליונה של הדבורים בתפקידם המשמעותי בהמשך קיום שרשרת המזון, שבאמצעותה בלבד אנו יכולים להמשיך ולצרוך ירקות ופירות באופן מתמשך לאורך השנים.
הדאגה העיקרית של מגדלי הדבורים היא שלא יוכלו להמשיך ולעמוד בביקוש החקלאים לפריסת הכוורות בשטחים חקלאיים לצורך האבקת הגידולים החקלאיים הרבים שתלויים בהם. גידולים כמו: שקדים, אבוקדו, קיווי, דובדבן, משמש, שזיף, תפוח, אגס ומנגו. ללא האבקת הגידולים החקלאיים על-ידי הדבורים אנו עשויים להתעורר בוקר אחד למחסור אדיר בכל אותם גידולים שתלויים בהם- והנזק לענף החקלאות ואספקת המזון בכל העולם הוא בלתי נתפס.

דבר מעניין במיוחד שהתפרסם לאחרונה- היא הגעתה של התופעה גם לארצנו הקטנטונת. ואין היא ייחודית לנו ולארצות הברית- אלא משותפת לארצות רבות בעולם כמו: ברזיל, מרכז אמריקה, גרמניה, איטליה, פולין, ספרד ופורטוגל. בארץ החלה פחיתה משמעותית ביותר ביבולי הדבש ומספר כוורנים כבר יצאו לארצות הברית לשיחות נפש עם מגדלי הדבורים שמתמודדים מול אותה תופעה.
אלפי השערות- תיאוריות וסיבות שונות הוזכרו לגבי סיבת התופעה- אך אין הוכחה אחד שיכולה להסביר אותה. מספר השערות אפשריות הועלו כמו: שינויים באקלים ופגיעה במערכת האקולוגית, תת תזונה, פתוגנים בלתי מוכרים, חומרי הדברה מסוגים שונים, זיהום של קרינה סלולרית, ומזון מהונדס גנטית. מאפיינים דומים שאובחנו בכוורות שבהם התרחשה התופעה מפריכים מספר השערות ובין המאפיינים: היעלמות הדבורים בשדות פתוחים ללא מציאת ערימות של דבורים מתות בפתח הכוורת, באותם כוורות ניתן למצוא מלאי של דבש ואבקת פרחים - מזון שאינו נשדד על-ידי דבורים אחרות. את ההשערות הנוספות אפשר לייחס יותר למדע בדיוני מאשר למציאות הקיימת, וביניהן אפילו הטלת האשמה על אוסאמה בין לאדן או אפילו מזימה סודית של רוסיה.
תופעה חדשה: החלה להתגלות תופעה של פגיעה גם ב-דבורת-העץ (Bumble Bee). דבורה מבוקשת במיוחד מאז גילוי התופעה של היעלמות דבורי-הדבש. אך בימים אלו לאחר גילוי התופעה של פגיעה גם ב-דבורי-העץ, החשש והדאגה לעתיד הצמחים הפורחים וגידולי חקלאות רק מתחזקת.

אותה דבורה שמשמשת כיום להאבקה ולהפרייה של גידולי חקלאות רבים שבהם הפרחים גדולים ועמידים יותר. אותם פרחים אשר חיונית להם האבקה שמרעידה את הפרחים בעוצמה גדולה יותר. ככל שהתדר גבוה יותר, כך האבקה יעילה הרבה יותר. דבורת-העץ מסוגלת להאביק ולהרעיד את הפרחים בתדירות גבוהה ומתמשכת הרבה יותר מאשר דבורת-הדבש. כיום- דבורת-העץ אחראית להאבקת יותר מ-15% מגידולי החקלאות השונים, שעיקרם בבתי גידול סגורים כמו חממות ומנהרות פלסטיק.
שלושה סוגי מינים של דבורת-העץ נפגעו מהתופעה- ומין אחד כבר הוכחד לחלוטין.
לאחר חשיבה מעמיקה בנושא- אפשר להסיק מסקנה אחת פשוטה- שאין זה משנה מהי הסיבה הבלעדית להיעלמותן של אותם דבורים- אלא כיצד אנו יכולים לעשות מאמץ באופן מתמשך לשמור על האיזון האקולוגי בטבע מבלי לפגוע ולהסב לו נזקים. - ההתעללות המתמשכת של האדם בטבע, כבר היום יוצרת תופעות רבות של פגיעה חזרה באנושות, ואין ספק שכך גם לתופעה המתוארת יש קשר ישיר לפגיעתנו באיזון הכוחות בטבע.
חומרי הדברה היא אחת מהסיבות העיקריות שמשערים שקשורה לתופעה- ואם כך יתברר- האם זה הזמן להתעורר ולהפסיק את השימוש בהם - האם לא היה כדאי לעשות זאת עשרות שנים קודם לכן, או להימנע מהשימוש בהם מלכתחילה, שכבר אז היו שהזהירו על הנזק שהם עלולים לגרום.
כך לגבי ההנדסה הגנטית- שחקלאים ואנשים רבים בעולם מודאגים מההתפתחות והשימוש הגובר בה, אך אם תתגלה שהיא קשורה להיעלמות הדבורים, האם אז נבין שבחירתנו לנסות ולשלוט בחוקי הטבע עלולה להסב לנו נזקים שלא העלינו כלל על דעתנו ?
כל אחד מאיתנו יכול להתעורר ולעשות את השינוי בחייו- בכדי לעשות ככל יכולתו לשמור על האיזון העדין סביבו- ואולי הדבר העיקרי שעל כל אחד מאיתנו לזכור ולהיזכר מפעם לפעם- היא העובדה הפשוטה שכולנו- בני האדם- בסך הכל אורחים כאן - כמו כל אחד מהיצורים החיים - באותה מידה כמו החרקים ושאר בעלי-החיים.
וברגע שנבין זאת - אולי אז- נעשה מאמץ יתר לשמור ככל האפשר על האיזון בטבע הקרוב והחשוב כל-כך לקיומנו- ויותר מכך- אולי אנחנו עוד נשרוד עד זקנה ונזכה לחיים מלאים בכל טוב- אבל מה יהיה על הדורות הבאים שיצטרכו להתמודד מול הנזקים והתופעות הבלתי מוסברות שהשארנו להם ?

כל-כך פשוט לחיות בהתאם לחוקי הטבע- וכל-כך מרענן ומאיר לחיות חיים כאלו. אין בכך שום הגבלה ומניעה- להיפך יש בחיבור לטבע את כל היופי והעוצמה שניתן לספוג ולקבל. עלינו לפתוח את הראש, אבל יותר מכך עלינו לפתוח את הלב ולפקוח עיניים לרווחה- ובאמת לראות ולחוות את האפשרויות והכוחות שמציעים לנו החיים- ורק על-ידי התנסות וחוויתם יהיה באפשרותנו להוקיר ולהודות להם- ולהעריך אותם מספיק בכדי שנהיה מסוגלים לשתף עמם פעולה ולא ללכת נגדם.
אני מאחל לכל רוח חיה שפוגשת מלים אלו- להתעורר ברגע זה לחיים חדשים- ולאהבה חדשה- לחיים- לטבע- ולכל יצור חי על-פני האדמה- ולחוות את האחדות הבלתי ניתנת לתיאור במלים- אלא אך ורק באופן חוויתי במציאות היומיומית בחיים הפשוטים כפי שהם. שאו ברכה. תודה. אלירן.
מייסד הבית לבריאות והתכנסות הראשון מסוגו בישראל, מסגרת ארוכת טווח ללימוד והתנסות באורחות חיים מעודדי החלמה ובריאות. https://www.demayo.co.il

כתיבה והוראה של התכנית למדעי הרפואה, התזונה והסביבה למטפלים והחברה בישראל.

מרכז צוותים לתכנון, הכשרה, הדרכה ונטיעות של בוסתנים וגני-ירק אורגניים.

מנחה סדנאות בשטח לזיהוי, ליקוט ושימוש בצמחי-בר למאכל.

מחבר הספר 'צמחי-בר למאכל ולרפואה בישראל'.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב