דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תיאטרון ורטוריקה 

מאת    [ 30/04/2008 ]

מילים במאמר: 678   [ נצפה 3023 פעמים ]

תיאטרון ורטוריקה


מאז ימיהם של פריקלס ודמוסטנס, גדולי נואמי יוון בעת העתיקה וקיקרו גדול נואמי רומא, דרך וינסטון צ'רצ'יל הבריטי, מרתין לותר קינג האמריקני ואפילו מנחם בגין הישראלי במאה העשרים, השתמשו טובי הנואמים בכישורי משחק. השחקן העומד ערב ערב על הבמה משתמש בקולו גופו ואישיותו לשכנע את קהל שומעיו וצופיו שהוא איננו הוא עצמו אלא הדמות המגולמת באמצעותו. למשך שעה קלה, באמצעות כישרון משחק, טכניקה נלמדת ואמצעים בימתיים נוספים, בסיוע של מוסכמות תיאטרוניות, יכול השחקן המוכשר לגרום לקהלו לצחוק או לדמוע, להתרגש או להתרגז, לשמוח או להתעצב, אך החשוב מכל הוא יכול לגרום לקהל להיסחף אחריו אל עבר המציאות הבדיונית. כמו השחקן, כך גם הנואם המוצלח, יכול לסחוף אחריו את שומעיו תוך שימוש באמצעים דומים לאלו בהם משתמש השחקן.
מה הם, אם כך, אותם כלים המסייעים לו לשחקן לשכנע את הקהל? מה הם אותם כלים שאילו יכול היה כל אחד מאיתנו לסגל אותם לעצמו שהרי יכול היה באמצעותם להיות דובר רהוט יותר, משכנע יותר ומעניין יותר?

להיכנס לדמות - מושג זה המוכר היטב לכל אדם שלמד אי פעם משחק, הוא מושג ערטילאי משהו, אך יש מאחוריו לא מעט. אפשר לסכם את משמעותו בקצרה אם נאמר שכשהשחקן מצליח לשכנע את עצמו שהוא הדמות. כשהוא מתחיל באמת ובתמים להאמין בכך שרצונותיה של הדמות הן רצונותיו, מכשוליה של הדמות הן מכשוליו, פעולותיה של הדמות הן פעולותיו, הרי שאז יש סיכוי גבוה שגם קהל הצופים יזדהה עימו. אדם, כל אדם, שידבר מול קהל (ולצורך העניין גם קהל של איש אחד הוא קהל) ויאמין אמונה שלמה בצדקת דבריו, יש להניח שיצליח לשכנע את שומעיו או לפחות לגרום אצל שומעיו אמפתיה רבה לדבריו. העצה הראשונה שלי, אם כך, היא להאמין בדברים שאתה בוחר להגיד, אמונה שלמה ככל שניתן או לפחות לשכנע את עצמך שאלו דברים בהם הנך מאמין באמונה שלמה, כי אז סיכוייך להיות דובר משכנע גדלים.

פחד קהל - אין אדם שלא חווה ולו פעם בחייו את החוויה המפוקפקת של פחד קהל. זהו פחד שעלול לשתק, לגרום להזעה בלתי רצונית, לגמגום ואף לעוויתות בלתי נשלטות. כיצד ניתן, לשלוט בפחד זה? כיצד ניתן לצמצם אותו עד למינימום? כיצד ניתן לתעל אותו לטובת העומד מול הקהל כך שיהפוך כלי עזר לדובר במקום כלי מכשיל? גם כאן כלים של השחקן יכולים לשמש כל דובר מול קהל באשר הוא. תרגילי נשימות, הירגעות ודמיון מודרך שהם כלי עבודה בסיסי בעבודתו של השחקן מומלצים לשימוש לכל אדם שבכוונתו לעמוד מול קהל ולהציג עמדות. רצוי לזכור ש 'הדפקט יוצר את האפקט'. אין להתעלם מהפחד, אם הנך חש בו אלא להפך להשתמש בו, לחשוף אותו ואפילו ללגלג על עצמך ועל פחדנותך שכן גם הקהל שמולך הוא פחדן קהל סידרתי טיפוסי כמו כולם ועל כן סביר שיבין אותך ויגלה כלפיך אמפתיה כפולה ומכופלת על שלא ניסית להסתיר את היותך דומה לו.

טקסט, אינטונציה, פאוזה וג'סטה - לכולנו ברור שקול אנושי רועם ומתגלגל עלול להישמע מאיים, כפי שקול אנושי רך ושקט עשוי להישמע מזמין או מפתה או חסר ביטחון... תלוי באיזה הקשר ומי הוא הדובר. אנו יודעים גם כי הפסקות (פאוזות) בדיבור, למשל, במקומות מסוימים במשפט, תפקידן להעצים את הדברים הנאמרים אחריהן. כך גם ג'סטות, תנועות גופו, ידיו או ראשו של הדובר, יכולים להעביר מסרים ברורים למתבונן, להעצים רעיון או לשלול אותו, עוד בטרם השמיע הדובר את קולו. היכולת לשלוט בתנועות אלו, כמו היכולת לשלוט בגווני הקול, באינטונציות ובהדגשים המילוליים, יכולות שהן חלק מכלי עבודתו של השחקן, עשויות לסייע לאדם בעת שעליו לדבר בפני ציבור מאזינים. יכולות אלה הנן יכולות נרכשות ולא בהכרח מולדות.

מיזנסצנה - זהו מושג הלקוח מהשפה הצרפתית ופירושו 'לשים על הסצנה', כלומר כל מה שקשור בתנועה על הבמה, כניסות ויציאות אל הבמה וממנה ושימוש במימד הגובה על הבמה. שימוש נכון במיזנסצנה הכולל עמידה נכונה ותנועה נכונה על הבמה יכול להעצים את אמינות הדובר. גם כאן יכולה לסייע הטכניקה המשחקית לכל נואם או דובר באשר הוא.
טכניקות אלו ונוספות, בהן משתמש השחקן כחלק מכלי עבודתו היומיומית יכולות לשמש אנשים מן השורה כשמטרתם לדבר אל קהל, לשכנע, לשווק את עצמם או את מרכולתם. התיאטרון, אם כך, עשוי לשמש כלי עבודה מעולה לכל מי שמעוניין לדבר אל מול קהל. זהו כלי זמין, כלי שניתן ללמידה על ידי תרגול ואינו מנת חלקם הבלעדית של בעלי הכישרון מבטן ומלידה. כדאי, אם כך להשתמש בכלי זה כי אחרי הכול "כל העולם במה וכולנו שחקנים"


נחום ישראלי, בוגר בית הספר הגבוה לתיאטרון, 'בית צבי', שיחק בעבר בתיאטרון ובטלוויזיה. במשך שנים רבות, מדריך ומכין תלמידים רבים לאודישנים, כותב טקסטים ומביים הצגות עבור גופים רבים, ומעביר סדנאות מגוונות לסוגי אוכלוסייה שונים. סיים לימודי תואר ראשון בהוראת תיאטרון ובימוי
ב 'סמינר הקיבוצים' ותואר שני M.A בתיאטרון במסלול עיוני ב 'אוניברסיטת ת"א'. משמש כרכז מגמת אומנויות הבמה בתיכון למדעים ואומנויות, שותף לפעילות בחברת R.O.C - מומחים לפיתוח ארגוני תוצאתי, והחל משנת 2007 משמש גם כמרצה בבית הספר למשחק של 'סמינר הקיבוצים'.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב