דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הקץ לשרטוט בשיעורי מתימטיקה 

מאת    [ 30/04/2008 ]

מילים במאמר: 904   [ נצפה 4986 פעמים ]

הקץ לשרטוט בשיעורי מתימטיקה

היעד: לגרום לתלמידים בישראל לאהוב ולהצליח במתמטיקה
האמצעי: חסכון בתהליך השרטוט המייגע ופינוי זמן להקשבה, הבנה והצלחה

בכל פעם בה מדווחים באמצעי התקשורת נתונים על הישגי התלמידים במערכת החינוך בישראל במקצוע המתמטיקה, אנו, המורים למתמטיקה, חשים אכזבה מרה.

בהיותי מורה ממלאת מקום למתמטיקה לתלמידי חטיבת הביניים והחטיבה העליונה, ראיתי שליחות בעבודתי, ומטרתי הייתה לא רק ללמד את המקצוע המרתק הזה, אלא גם לחבב את המתמטיקה על תלמידי.

גם כשהתלמיד מבין ואולי אפילו גם מחבב את המקצוע, הוא מרבה להתלונן על השרטוטים האינסופיים, המהווים חלק מכריע מתהליך הלמידה. השרטוט הוא שלב חשוב מאד בבית הספר היסודי, הוא עוזר לתלמיד להבין טוב יותר את מהות הנושא הנלמד, בין אם זה נקרא הנדסה, גיאומטריה או בכל שם אחר. אין לי כל ספק שהשרטוט הוא הכרחי, אולם זוהי מיומנות המתאימה לבית הספר היסודי. כשתלמיד מגיע לבית הספר התיכון, ההבנה של התרגיל ושל דרך הפתרון היא הדבר החשוב, והשרטוט הופך משני. למעשה, השרטוט הוא אמצעי להגיע למטרה - פתרון הבעיה.

כל מורה תסכים/יסכים אתי, שהשרטוט הוא תהליך הגוזל הרבה זמן וקשב של התלמיד. להוציא את הסרגל, להניח אותו על הניר, ליצור צורות, לתקן את השרטוט וכל זאת תוך כדי שהמורה מדבר/ת ומתקדמ/ת עם החומר, או ממתינ/ה שהתלמידים יסיימו לשרטט.

כשמדובר בתלמיד עם קשיים ולקויי למידה (דיסלקציה) מסוגים שונים, כגון דיסגראפיה או דיסקלקוליה, השרטוט קשה שבעתיים. כשמדובר בתלמיד עם הפרעות קשב וריכוז, השרטוט מסיט את תשומת הלב מן המורה, ולהחזיר אותו לקשב זוהי משימה כמעט בלתי-אפשרית.

שרטוט ידני לא רק שגוזל את תשומת לבו של התלמיד, אלא גם מניב תוצאה שהיא לא מושלמת, וכשצריך לחשב יחסים בין זוויות, צלעות, היקפים וכו', התוצאות עלולות להיות לא מדויקות ואף שגויות.

בשנותי כמורה, חיפשתי כל הזמן דרכים לשפר את רמת הידע של התלמידים שלי ושיטות להקל ולייעל את תהליכי הלמידה שלהם. ניסיתי מדבקות, ניסיתי שבלונות, ניסיתי אפילו צורות של עוגיות. שום דבר לא נתן לתלמידים שלי את המענה שחיפשתי.

כשהתחלתי ללמוד באוניברסיטה כלכלה, סטטיסטיקה וניהול, גברה ההכרה שלי בצורך במציאת חלופה לשרטוט האינסופי והמייגע. מצאתי את עצמי מבלה שיעורים שלמים, כשאני משרטטת נוסחאות גנריות, גראפים, עקומות ומערכות צירים, פעם אחר פעם. משרטטת, מוחקת, מתקנת וחוזר חלילה.

ברור היה לי, שהעבודה החשובה בלימודים באוניברסיטה היא על גבי השרטוט, ולא השרטוט עצמו. אבל עדיין לא מצאתי את הפתרון האידיאלי.

בעידן בו הכל זמין, אפשרי וקל, הכל נעשה באמצעות טכנולוגיה מתקדמת, נראה היה לי אבסורד שתלמידים או סטודנטים ישבו וישרטטו כל הזמן.

מהרגע בו עלה במוחי הרעיון ליצור חותמות ועליהן צורות גנריות שכיחות, היה לי ברור שזה הפתרון אותו חיפשתי כל השנים.

שלוש ערכות של חותמות סילסט
לאחר תקופה ארוכה של ניסוי וטעייה, הגעתי לחותמותSealset - שלוש ערכות של חותמות, כל ערכה מכילה 6 חותמות. כל חותמת מכילה בתוכה דיו, הדיו מספיק לעד 1,000 החתמות לכל חותמת. כל שנדרש הוא לשלוף את החותמת מן הערכה, להניח אותה בעדינות על הנייר ולהרים מיד.

ערכת אלגברה לתלמיד היא התשובה לשרטוטים הנדרשים לפתרון בעיות מילוליות לכל סוגן, ללימוד מספרים מכוונים ולשימוש בנוסחאות. החותמות בערכה הן הצורות השכיחות והשימושיות ביותר בשיעורי האלגברה:
? טבלה 9 תאים
? טבלה 20 תאים
? פרבולה
? ציר המספרים
? נוסחאות הכפל המקוצר
? נוסחת השורש הריבועי

ערכת גיאומטריה לתלמיד היא הפתרון לשרטוטים החוזרים בלימודי הגיאומטריה מכיתה ח' ועד י"ב. החותמות בערכה הן הצורות השכיחות והשימושיות ביותר בשיעורי גיאומטריה:
? משולש שווה צלעות/שוקיים
? משולש ישר זווית
? מקבילית
? עיגול
? משולש חסום במעגל
? מעגל חסום במשולש

הערכה לסטודנט מציעה חלופה לשרטוטים החוזרים בקורסי החובה לתואר ראשון: מיקרו כלכלה, מקרו כלכלה, סטטיסטיקה א' וסטטיסטיקה ב'. החותמות בערכה הן הצורות השכיחות והשימושיות ביותר לסטודנט במקצועות אלה:
? מערכת צירים
? שוק התמורה (עם עקומת ביקוש והיצע)
? עקומות מבחני השערה בהסקה סטטיסטית
? עקומה גמישה/קשיחה לחלוטין
? התפלגות נורמלית
? עקומת הביקוש/היצע

מבדיקות שערכנו ל-Sealset עם תלמידי חטיבת הביניים והחטיבה העליונה, עלה כי שימוש בחותמות סילסט מפנה לתלמיד זמן במהלך שיעור, ומאפשר לו להיות קשוב יותר למורה ולנעשה בכיתה.

כיום, שליש מזמן השיעור מתבזבז על לוגיסטיקה ומשמעת. בעזרת החותמות של סילסט ניתן לקצר את הזמן המוקדש ללוגיסטיקה של השרטוט.

הבדיקות שנערכו הראו, שהחתמה מקצרת את זמן השרטוט ב-1/6: שרטוט של צורה או גרף אורך 30 שניות. החתמה אורכת 5 שניות. כשמחשבים כמה פעמים במהלך השיעור צריך התלמיד לשרטט צורה או גרף, מבינים מדוע התלמידים מקבלים את המוצר בכזו שמחה. התגובות שאנו מקבלים מהמורים והמרצים חיוביות מאד והציונים שמקבל Sealset בבדיקות בקרב תלמידים, סטודנטים, מורים ומרצים גבוהים ביותר. הסיבה לכך היא שהמוצר נותן מענה לצורך אמיתי.
רגע של היסטוריה
לפני שנים הייתה התלבטות של משרד החינוך אם לאפשר לתלמידים להכניס מחשבון לכיתות הלימוד. היו שטענו כי המחשבון ינוון את התלמידים ולא יצריך חשיבה כלל. הפשרה הייתה שבכיתות בית הספר היסודי לא יורשה השימוש במחשבון, כל עוד התלמידים רוכשים את הידע הבסיסי בחיבור, חיסור, לוח הכפל, חילוק ואחוזים.

בבית הספר התיכון, כשהתלמיד כבר יודע היטב את המיומנויות הללו, אושר השימוש במחשבון. התלמיד עוסק בדרך החישוב ובדיוק של התוצאה, ופחות בכמה זה 2 ועוד 2 או 5 כפול 8.

כך גם עם השרטוט. השרטוט הוא לא המטרה, אלא האמצעי להגיע אליה. מרגע שהשרטוט מופיע על הנייר, אז מתחילה העבודה האמיתית.

סילסט גאה להיות זו שמציעה לתלמידים ולסטודנטים את קיצור הדרך לקראת העבודה האמיתית.
סילסט גאה להיות זו שמביאה לתלמידים ולסטודנטים פתרון נוח וזמין, שחוסך להם זמן שרטוט יקר ומפנה להם זמן לקשב, כדי להבטיח הבנה טובה יותר והצלחה רבה יותר בלימודים.

מי שאוהב לשרטט, ימשיך לשרטט. מי שרוצה לחסוך מעצמו את השלב הארוך והמייגע הזה, החותמות של סילסט עומדות לרשותו.

ועדיין, אולי לא מצאנו את הנוסחה המופלאה לשיפור ציוני המתמטיקה של ילדי ישראל, אך כולם יסכימו שכל מה שיקדם אותנו לקראתה מבורך.

סילסט - אתה עדיין משרטט?
Sealset
050-313-2132
www.sealset.co.il
sealset@gmail.com
קרן אור לאלו היא מורה מ"מ למתימטיקה וסטודנטית לכלכלה וניהול.
את הצורך בפתרון לשרטוטים היא חשה כששמעה מהתלמידים שלה עד כמה קשה להם השרטוט. את 3 ערכות סילסט היא המציאה כשגילתה כמה זמן היא מבלה בשרטוט בלימודיה באוניברסיטה.
קרן אור לאלו משמשת מנכ"ל חברת Sealset



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב