האם קורקינט חשמלי הפך להיות אופנוע?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

האם קורקינט חשמלי הפך להיות אופנוע? 

מאת    [ 12/07/2021 ]
מילים במאמר: 862   [ נצפה 206 פעמים ]

 
 

לאחרונה, מקבלים יבואנים של קורקינטים חשמליים וחלקיהם, הודעות חיוב מרשות המכס, במסגרתן, הם מתבקשים לשלם, באופן רטרואקטיבי, תשלומי מכס ומס קניה בגין החלקים. למען הגילוי הנאות, נציין שגם משרדנו מייצג יבואן קורקינטים בסוגיה המתוארת במאמר, והליכי הערעור מול המכס, תלויים ועומדים.

רשות המכס קובעת כי חלקים של קורקינטים חשמליים יסווגו בפרט 87.14-1000 שכן לצורך הסיווג, הם חלקים של אופנועים, ולכן חייבים במס קניה.

אז, האם עמדה זו של רשות המכס, נכונה ומבוססת על הדין?

האם צודקת רשות המכס, או שמא צודקים היבואנים?

כפי שאציג בסקירה זו, בקצרה, אני סבור, בכל הכבוד, כי עמדת רשות המכס טעונה מחשבה נוספת.


    • ·      כיצד מסווגים קורקינטים חשמליים לצרכי מכס ומס קניה?

בטרם נצלול לסוגית סיווג החלקים, ראשית יש להבין, היכן מסווג הקורקינט החשמלי השלם.

פרט מכס 87.11 לצו תעריף המכס ומס קניה, בישראל וגם בעולם, מתייחס ל:

"אופנועים (לרבות מופדים) ואופניים מצויידים במנוע עזר, עם סירת צד לאופנוע או בלעדיה; סירות צד (side cars)".

מופדים = הכוונה לאופנועים קטנים, "טוסטוסים", בלשון העם.

אופניים מצויידים במנוע עזר = אופניים חשמליים, בלשון העם.

אם כן, כבר ממבט ראשון, נראה כי פרט 87.11, לפי לשונו, מתייחס לאופנועים, אופניים חשמליים, אך אינו מתייחס לקורקינט חשמלי.

פרט מכס 87.11-6000, מתייחס לאופנועים/אופניים מצוידים במנוע עזר..: "המונעים ע"י מנוע חשמלי".

בפרט 87.11-6000, על סעיפי המשנה שבו, מסווגים, להבנתי, אופניים חשמליים וגם קורקינט חשמלי.


    • ·      כיצד מסווגים החלקים של אופנועים, אופניים חשמליים וקורקינט חשמלי?

פרט מכס 87.14, בישראל וגם בעולם, מתייחס ל: "חלקים ואבזרים של כלי רכב שבפרטים 87.11 עד 87.13".

פרט מכס 87.12 מתייחס לאופניים ללא מנוע, ופרט 87.13 מתייחס לעגלות נכים – נושאים שהם מחוץ לסקירה נוכחית זו. בסקירה זו נתרכז בפרט 87.14 המתייחס לחלקים של כלי הרכב שבפרט 87.11, כלומר- חלקים של אופנועים, טוסטוסים, אופניים חשמליים וקורקינט חשמלי.

פרט 87.14 מתחלק, בישראל וגם בעולם, לסיווגי המשנה הבאים ברמה של 6 ספרות:

87.14-1000- (חלקים..) "של אופנועים (לרבות מופדים)".

87.14-2000- (חלקים..) "של עגלות נכים". – לא אעסוק בסיווג זה, שכן הוא חורג מנושא הסקירה הנוכחית.

87.14-9000- (חלקים..) "אחרים".

רשות המכס טוענת כי חלקים של קורקינטים חשמליים יסווגו בפרט 87.14-1000 שכן לצורך הסיווג, הם חלקים של אופנועים, ואילו היבואנים טוענים, בין היתר באמצעות משרדנו, כי חלקים של קורקינטים חשמליים הם חלקים אחרים שסיווגם בפרט 87.14-9000, שכן קורקינט חשמלי, גם לצורך הסיווג, אינו אופנוע.

 

 

 

 

תחת סיווגים אלה, קיימת חלוקה לסיווגי משנה ברמה של 8 ספרות – שהיא פרי יצירת המחוקק הישראלי, ואולם המחלוקת מול רשות המכס המתוארת בסקירה, היא ברמה של 6 ספרות, על כן אין צורך לדון בסקירה זו בסיווג ברמה של 8 ספרות.


    • ·      כעת הגענו ללב הדיון: כיצד יש לסווג חלקים של קורקינטים חשמליים?

סקירה זו אינה מתיימרת למצות את הדיון ולפרט את כל הטענות האפשריות בעניין זה, בעיקר כאשר הנושא עדיין תלוי ועומד במחלוקת מול רשות המכס, ואולם בשלב זה, אני כותב את דעתי בלבד, בקצרה:

בלשונו של פרט 87.11, קיימת התייחסות לאופנועים כולל טוסטוסים, אופניים חשמליים, וסירות צד. אין התייחסות לקורקינטים חשמליים.

בלשונו של פרט 87.14-1000, קיימת התייחסות לחלקים של אופנועים וטוסטוסים. אין התייחסות במלל לא לחלקים של אופניים חשמליים ולא לחלקים של קורקינטים.

בעיניי, קורקינט חשמלי, הוא כלי הדומה במהותו הרבה יותר לאופניים חשמליים, מאשר לאופנוע. קורקינט חשמלי הוא חלק טבעי מהתפתחות הטכנולוגיה, הקידמה, והרצון לאפשר לבני אדם להתנייד בקלות ממקום למקום שלא באמצעות תחבורה ציבורית. נהיגה על קורקינט חשמלי ואופניים חשמליים, למיטב ידיעתי, אינה מחייבת רישום במשרד התחבורה, לקורקינט ואופניים אין מספר רישוי, אין טסט (מבחן כשירות), ואין ביטוח חובה. בשנים האחרונות התפתחה גם פרקטיקה של השכרת אופניים חשמליים או קורקינטים ברחבי העיר. כל זאת, כמובן, בשונה מאופנוע שנוסע בכבישי ישראל, מגיע למהירויות גבוהות פי כמה, חלה עליו חובת רישום ורישוי, הצגת רישיון נהיגה, מבחן כשירות, חובת ביטוח, ועוד ועוד.

הטובין השלמים, כלומר, אופניים חשמליים וקורקינט חשמלי, לפי סיווגם, פטורים ממס קניה. לעומת זאת, אופנוע, חייב במס קניה. מס קניה מוטל, בין היתר, כדי להפחית צריכה של מוצרים שהמדינה סבורה שעשויים לגרום לנזקים לציבור. זו אחת הסיבות שבגינן מוטל מס קניה על כלי רכב הנוסעים בכבישים, על חלקי החילוף שלהם, על אופנועים, על אלכוהול, סיגריות, ועוד.

למיטב ידיעתי, חלקים של אופניים חשמליים מסווגים בפרט 87.14-9000 כחלקים "אחרים" ולא כחלקים של אופנועים, ולא מוכרת לי מחלוקת בעניין זה מול רשות המכס.

אם קורקינטים חשמליים פטורים ממס קניה, אופניים חשמליים וחלקיהם פטורים ממס קניה, איזו סיבה בעולם יש להטיל מס קניה על חלקי החילוף של הקורקינטים?

אני סבור שמדובר, שוב, במקרה בו המחוקק רודף אחרי הטכנולוגיה. קורקינט חשמלי, בדומה לאופניים חשמליים, הוא כלי יחסית חדש, אבל צו תעריף המכס אינו מתייחס אליו (ברמת הניסוח בעברית), שכן המחוקק, בין אם מדובר בישראלי, ובין אם מדובר במחוקק של ארגון המכס העולמי, טרם הספיק לעדכן את הצו בהתאם.

מסיבה זו, עשויה להתעורר המחלוקת, כיצד יש לסווג את הקורקינט, ולאחר מכן, כיצד יש לסווג את החלקים, וכל אלה היו יכולים להיפתר, אילו המחוקק היה מתייחס במפורש לחלקים של קורקינטים, ואז לא הייתה עולה השאלה, האם אלה חלקים של אופנועים, של אופניים חשמליים, או של טובין אחרים.

בסופו של דבר, אם תישמע דעתי, מהסיבות שפורטו בסקירה זו וסיבות נוספות, יש מקום לבחון מחדש את עמדת רשות המכס, לפיה חלקים של קורקינטים חשמליים, הם חלקים של אופנועים, לצרכי סיווג.

 

עו"ד עומר וגנר, מתמחה בדיני מכס, יבוא יצוא וסחר בינלאומי

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב