דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מנוחה אחרי החזרת עוברים 

מאת    [ 01/07/2021 ]

מילים במאמר: 514   [ נצפה 1349 פעמים ]

החזרת עוברים, הוא אחד השלבים החשובים ביותר בתהליך של הפריה חוץ גופית. אלא שבעקבות שלב זה, מתרחשת "פליטת עוברים" זמן קצר לאחר ההחזרה, ב-6%-16% מהנשים. האם מנוחה לאחר החזרת העוברים מצמצמת את הסיכון לכך?

הליך וותיק ואמין


הפריה חוץ גופית, ידועה גם בשמות IVR (In Vitro Fertilization) ובעברית הפריה מלאכותית וכן "הפריית מבחנה". זה הוא הליך שקיים כבר שנים לא מעטות והוא מורכב למדי. שלביו העיקריים הם גירוי שחלות, מניעת ביוץ ספונטאני, גרימת ביוץ בזמן המתוכנן, שאיבת ביציות, "הפריית מבחנה" וגידול העוברים. לאחר מכן, מגיעים לשלב של החזרת העוברים לרחם וכאן כאמור, ישנו סיכון שזה לא יעבוד וגם שאלה מעוררת מחלוקת, עליה נרחיב כאן בהמשך. ההחזרה מבוצעת יומיים עד שישה ימים לאחר ההפריה באמצעות קטטר, אשר מוכנס אל חלל הרחם דרך תעלת צוואר הרחם. בכדי לדייק בתהליך ובמיקום העוברים, נעזרים גם באולטרסאונד.

לנוח או לא לנוח?


בעבר סברו, שפעילות גופנית עלולה להגביר את הסיכון של פליטת העוברים מהגוף. לכן, ההמלצה המקובלת הייתה להימנע ככל הניתן מפעילות מיותרת. מצד שני, מחקרים שונים שנעשו במשך השנים, לא הצליחו להוכיח כי מנוחה אחרי החזרת עוברים מועילה לצמצום היקף מקרים של פליטת עוברים. למרות זאת, ישנה עדיין המלצה נפוצה, כן לנוח לזמן מה לאחר החזרת העוברים. המלצה כזו ניתנת על ידי צוותים רפואיים כנראה "ליתר בטחון", מתוך גישה שאם זה לא יועיל, זה לפחות לא יזיק. היא מתמקדת בפועל לא בהכרח במנוחה בשכיבה, אלא בעיקר בהנחיות של הימנעות ממאמצים מיוחדים. חשוב לציין, שהמלצה זו מתייחסת לשיפור הסיכוי בכלל להצלחת התהליך - לא רק ספציפית לתופעת פליטת העוברים.

מדוע מתרחשת פליטת עוברים?


יש לגבי תופעה זו שילוב של מידע מסוים, עם השערות שונות שעדיין לא בוססו. ידוע כי התופעה עשויה להתרחש עקב החזרת עוברים למיקום שגוי ברחם (נמוך מדי). ישנן גם השערות, שהדבר עשוי להיגרם עקב מגע מכאיב של הצנתר בחלל הרחם או התכווצויות של דופן הרחם.

שווה לנסות


ניסויים שלא הוכיחו תועלת ממנוחה, הם עדיין לא הוכחה חד משמעית שאין תועלת כזו. הניסויים עצמם עשויים להיות פגומים באופנים שונים וייתכן שישנם משתנים נוספים אשר משפיעים על התוצאות. כך שבין "כן עוזר" ל"לא עוזר", מה שבטוח זה "אולי". החזרת עוברים מהווה שלב קריטי בתהליך שהושקע בו רבות ושהוא חשוב ביותר לזוג שעובר את הטיפול. אז מדוע שלא לנסות את רעיון המנוחה? מה גם, שמדובר בצעד קל ופשוט לביצוע. זאת, הן לגבי מנוחה בשכיבה אחרי הטיפול והן לגבי הימנעות ממאמצים מיוחדים בתקופה שלאחר מכן.

לצאת מהמתח


לעתים קרובות, תהליך הפריה חוץ גופית גורם בעצמו לעומס רגשי. תוצאות התהליך ומשכו עד להצלחה, אינם ידועים מראש. למעשה, גם פליטת עוברים לא ניתן להרגיש או לראות (אין בהכרח התכווצויות וגודל העוברים מיקרוסקופי בשלב זה). התהליך גם עשוי להיות מאתגר מבחינה כספית - דבר נוסף שעלול להוסיף מתח. כעת נשאלת שאלה מעניינת נוספת - האם מתח משפיע על סיכויי הצלחת החזרת עוברים? גם כאן התשובה לא חד משמעית. מחד, ישנן השערות הגיוניות למדי, שמראות כיצד שינויים פיזיולוגיים שהמתח גורם (להורמונים למשל) בהחלט משפיעים באופנים רלוונטיים. מאידך, מחקרים שניסו לבדוק זאת, לא הצליחו להוכיח קשר ישיר בין מתח לסיכוי מוגבר לפליטת עוברים. כך שמבחינה מעשית, ניתן גם כאן לסכם, שכדאי בכל מקרה לנסות להפחית מתחים. הדרכים לממש זאת רבות ולא מסובכות, דוגמת פעילות גופנית מתונה בטבע (כהליכה).

מתקשה להיכנס להריון?
מרגישה שהיחס בקופה"ח לא מספיק קשוב לצרכיך?
אולי כדאי שתנסי מרפאת פוריות פרטית
שם תקבלי יחס אישי מבין ומכיל




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב