הכוח להאמין בעצמי
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

הכוח להאמין בעצמי 

מאת    [ 01/06/2021 ]
מילים במאמר: 413   [ נצפה 166 פעמים ]

 
 

בישראל יש לחברה השפעה על אמון האדם בעצמו יותר מאשר בחברות מערביות אחרות. למצב זה יתרונות וחסרונות. דוגמה ליתרונות: מי שאינו חזק בתחומים האינטלקטואליים יכול למצוא את ביטויו בתחומים החברתיים, דוגמה לחסרונות: קשה לחוש ביטחון עצמי כאשר אדם או נער חזק מבחינה אינטלקטואלית אך כישוריו בתחומים חברתיים אינם טובים. זאת משום שהתמודדויות חברתיות נמצאות בסביבה ללא הרף וקשה לא לפגוש אותן הן ברמה המשפחתית והן ברמה החברתית. התאור של נער במצב כזה דומה למחלף שהירידה ממנו היא למסלול אחד במקום לשניים, ההכרה החברתית של הסביבה ביכולת האינטלקטואלית היא מצומצמת, אדם או נער/ה שאינם חלק מקבוצת שווים שמכירה ביכולותיהם ונותנת להם מעמד עלולים לפתח חוסר אמון ביכולותיהם, כולל יכולת לתקשורת אינטימית וליכולת ביטוי.

כוחות שמחזקים אמון עצמי או ביטחון עצמי צומחים דרך התנסות, הנער/ה בעלי היכולות החברתיות המפותחות המודעים למגבלותיהם בתחומים האינטלקטואלים צפויים  למצוא לעצמם קבוצת שוים שבה לא יחוו חריגים בהשגיהם. ההכרה החברתית באדם תלויה רק בקבוצות מסוימות בודאות לגבי העתיד.  

בין אם חווית החולשה היא בתחום האינטלקטואלי או בתחום החברתי האיזון בין יכולות לחולשות יכול להתרחש אם יימצא מבוגר שיסייע לאמון של הנער בעצמו בדרכים חדשות עבור הנער. דבר זה יכול להעשות ביתר הצלחה כשהחולשה היחסית היא בעולם החברתי בעזרת פיתוח יכולות אמנותיות, פיתוח יצירתיות מחשבתית או הכוונה של יכולת חברתית באופן שמשתלב בארגונים למטרות אוכלוסיות חלשות וכד. לעומת זאת מיעוט אמון אינטלקטואלי מוכר יותר למסגרות כמו בתי ספר והמודעות לעזרה של מורים פרטיים, אבחונים שנותנים יותר זמן וסגנון בחינה מותאם ועוד רבה מזו שיש לדרכים לעזור בפיתוח יכולות חברתיות.

אין פרוש הדבר שהנער שמאמין בעצמו בתחום האינטלקטואלי אינו זקוק לחיזוק האמון שלו בעצמו, לתמיכה או להכונה שיהיו שדה התנסות שיאפשר לאמון עצמי להתבטא בתחומים נוספים. אם מדובר בטיפוס ביקורתי יהיה קשה יותר לכוונו או שיהיה צורך לשתף אותו בארגון תנאים חברתיים המתאימים לו כמו קבוצת עמיתים העוסקת בפיתוח חשיבה על נושא חדש. כל זה בהנחה שמבוגר שמלווה נערים כמו שני הטיפוסים המתוארים אינו מזדהה כפי שנוטה הורה להזדהות עם נערים כאלו.

תפקידם של הורים בתהליך חיזוק האמון העצמי מתחיל בינקות. אנשים המרבים לשבח את ילדיהם מעלים את סיכוייהם של הילדים להיות בטוחים בעצמם ולהתפתח באופן מיטבי ברוב התחומים. יחד עם זאת הורים שאין להם קבוצת שייכות בסביבת הקהילה שהם גרים בה יתקשו לתת דוגמה וביטחון הדרושים לילדים כחלק מפיתוח האמון העצמי. משפחות מורחבות מחליפות פעמים רבות צורך זה. במיוחד אם המרוחים בין הילדים כמו בני דודים אינם מעוררים תחרות ויחד עם זאת מאפשרים עניין.

מובן שכל זה קשה לפיתוח באופן מלאכותי אך ניתן לארגון אם ההורה מודע לחשיבות הסביבה בתהליך הצמיחה של ילדיו ומשפחתו.

משפחות שומרות על תפקידים קבועים של בני המשפחה. מפגשי ההנחיה מיועדים לגלות את הסמוי מבני המשפחה. הבנת העמדות והתפקידים מזמנת שינוי אפשרי.


סמדר נבו


http://mishpahot.blogspot.co.il/2014/12/blog-post_31.html


0544893772

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב