דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פילופסיכה - גישה לשיפור מיומנויות תקשורת בינאישית, ככלי להשגת מטרות. 

מאת    [ 12/05/2021 ]

מילים במאמר: 1174   [ נצפה 1867 פעמים ]

"פילופסיכה" – מה זה?

פילופסיכה – מושג שמחבר בתוכו שני מושגים מיוונית העתיקה. "Φιλο" – אהבה ו""ψυχ?-נפש, יחד " "Φιλοψυχ?- אהבת נפש.

פילופסיכה, היא חקר נקודות ייסוד בהכרה והבנה של אופי אנושי והתנהגויות. גישתה של פילופסיכה לתחומים אלו מבוססת על התבוננות הלא ביקורתית ולא שיפוטית ומסתמכת על ייסוד האהבה.

פילופסיכה בנויה על שילובם של תחומים העוסקים בחקר האדם: פסיכולוגיה, שיקום, פסיכיאטריה, מדעי התנהגות, אימון אישי, דתות, איזוטריקה ועוד. מחקר שיטטתי של מקצועות הללו, אפשר לגבש ולהבנות כלים פראקטיים, במטרה לשפר ולייעל תהיכים הבין אישיים ולפתוח מבט חדש על קטגוריזציה של אינדיבידואלים בחברה. אדם הוא נפשו, ולכל נפש זכות קיום וזכות לשוני – בדיוק כמו שאנו שואפים למיטון ההפליה על בסיס צבע, דת, מין, גובה או אורך השער, כך בגישתה של פילופסיכה, אין לאפלות אנשים על בסיס שוני בביטוי הנפשי שלהם ומהותם. אין בכך לראות קריאה ל"כל מותר", אלה יש כאן הצעה לביטול חלוקת האנושות לפי "מה נורמלי ומה משוגע".

מה מיוחד בגישה "פילופסיכה"?

פילופסיכה לא עוד דת חדשה או תפיסת אולם אוטופיסטית, פילופסיכה - זו מדע.

מדע מבוסס על נתונים ממקורות ומקצועות מגוונים, מחקר והשוואה של ממצעים מדעים וסטטיסטיים, על חיבור בין גישות ועקרנות של דתות ואמונות. מדע שמעמיד את ה''נפש'' ואהבתה במרכז. בשונה מפסיכולוגיה- מדע שחוקר את הפנש במטרה לשלוט בה, ובשנה מפסיכיאטריה, מדע שנועד לטיפול וריפוי הנפש, פילופסיכה קוראת לאהוב את נפש האדם באשר היא, ללמוד עליה ולחקור ללא שיפוטיות או ביקורתיות ובלי להכניסה בתוך גבולות ונורמות קיימות ומקובלות בחברה.

נפש- הינו ייצר על של בן אדם, חומר דק ועדין, ולא פשוט להבנה.

בדומה לידע אבסולוטי, ובדומה למקובל בפילוסופיה, אני מציעה להסתכל על נפש אדם לא דרך פריזמה של נורמות, אלא דרך עניין מחקרי, אהבה, למידה ולוגיקה.

אין כאן המצאת "גלגל מחדש", אלה להפך, הזמנה לרכז תחת קוראת גג אחת, תחת "פילופסיכה"  את העוסקים במדעי החברה, תקשורת, אימון אישי, שיח שיקומי וכד.

כלים ויישום הגישה בעסקים 

יישום עקרונות פילופסיכה בעסקים

העולם של היום בנוי על תקשורת ואינטראקציה. אי לכך הוכחות בשינוים שקוראים בענף השיווק – פעם: כשתעשייה הייתה פחות מפותחת ומרחקי הנסיעה היו גורם משמעותי, לא היו כלים טכנולוגיים שהתפתחו , תחום השיווק בכלל לא היה מפותח. כולם היו רוכשים מוצר זה או אחר על בסיס יכולת כלכלית והיצע בשוק. השליטה הייתה לגמרי בידי היצרנים, והם היו מכתיבים ללקוח על איזה כיסא הם ישבו ואיזה שמלה כדי ללבוש. תוך כדי התפתחות טכנולוגית ונגישות תחבורתית, צרכן קיבל אפשרות בחירה. אם לא היה אוהב את ההיצע בשוק לוקלי, הוא היה פונה ומביא מיצרן אחר. התופעה תרמה להתפתחות התחרות בין יצרנים, ספקי שירותים וכתוצאה מכך גדל הצורך בשיווק ופרסום. ככל שנכנסו יותר שחקנים לתחום, כך עלתה הרמה ומורכבות המסרים וצורות העברתם. קופירייטרים, מעצבים, פסיכולוגים ואנשי מקצוע אחרים, עמלו רבות כדי לצור פרסומת יותר בולטת, יותר מרגשת ויותר מפעילה ונחרטת בזיכרון הצרכן.  בעשור אחרון, התפתחות נוספת בענף התקשורת וסלולר, נגישות של אינטרנט ומדיה חברתית, הקפיצו את עולם השיווק ופרסום למדרגה חדשה – צרכנים קיבלו אפשרות לשוחח אחד עם השני ולהמליץ או לא להמליץ על עסקים. כל אחד קיבל אפשרות לבדוק האם בית העסק שרציתי לרכוש ממנו, עומד בהשקפות העולם שלי, האם שימוש במוצרים של ייצרן זה או אחר, ממתגים אותי בצורה חיובית בעיני החברה? כל אלו, גרמו להתפתחות של תחום חדש ושולט היום בענף השיווק – "סטורי טלינג" – הסיפור שבית העסק מספר הוא זה שמוכר. אנחנו כצרכנים לרוב בוחרים ממי לרכוש, על בסיס תחושות וערכים אישים שבית העסק מפגין, ולאיו דווקא על בסיס איכות המוצר או מחירו, או לא על בסיס זה בלבד. במיוחד כאשר אנו מדברים על מוצרים או שירותים שנכנסים תחת קטגוריה של מעורבות גבוהה.

התהליכים של הגברת מודעות לערכים והשקפות עולם, התאמתם בין צרכן לבית עסק, מעלים את הסוגיה של "מצפן הנפשי" למרכז הדיונים, והיא זו שמשפיע על קבלת החלטות רכישה וסגירת עסקאות.

 

כלים של פילופסיכה להצלחה במכירות           

באמצעות כלים ועל בסיס גישת "פילופסיכה" אנו יכולים לבנות תהליכי עבודה עם לקוחות, קולגות ושותפים עסקיים בצורה יעילה יותר ומותאמת לרוחות השוק ושינויים בהתנהגות האנשים בני זמנינו.

כל מוצר או שרות שדורש מצרכן מעורבות רגשית או שכלית גבוהה, עובר את הסינון של המשפך השיווקי ומגיע לשלב סינון נוסף "נטייה נפשית". בשפה פשוטה, ברגע שצרכן נמשך והתעניין במוצר מסוים, בעקבות מסרים שיווקיים ופרסום, הוא המשיך את הדרך ועבר מסנן שיווקי. השלב הקריטי עבור בית העסק – שלב העסקה. סטטיסטית, רב בתי עסק מדווחים על הצלחת סגירת עסקאות בין ­­­­­­­20-80­­­ אחוזים. במה זה תלוי? על מה נופלים? על יכולת של "מוכר" לגרום ל"לקוח" להרגיש שייכות וחיבור למוצר או שרות המוצע ע"י אותו בית העסק הספציפי.

יכולת "לקרוא" בן אדם ולהתאים שיחה באופן מדיוק פר לקוח, היא יכולת בגדר הכישרון.

ישנם אנשים שנולדו עם היכולת ואנו נוהגים להגדירם כ"בעלי יכולת למכור שלג לאסקימוסים". לרובינו אין את הכישרון המולד ואנו נאלצים ללמוד ולרכוש כלים שיעזרו לנו להתגבר על הפער.

באמצעות כלים ושיטות של פילופסיכה, נוכל לפתח בתוכנו כוחות ולהמציא על בסיסם מהלכים שיעזרו בהשגת המטרה.

 

כלים של פילופסיכה למוטיבציה של עובדים

כולנו מכרים את האמירה "עובד מרוצה – עסק מרוויח". מוטיבציה ושביעות רצונם של עובדים הינם גורמים חשובים להצלחת העסק. מחקרם רבים עוסקים בנושאים הללו. אנחנו רגילים לחשוב במונחים של רווחת העובד, תנאי עובד, שימור עובד, הכשרת העובד ושחיקת העובד.  יועצים ארגונים ופסיכולוגים תעסוקתיים ממליצים למעסיקים לעודד את העובדים באמצעות בונוסים, שיפור אווירה במקום העבודה וצ'ופרים אחרים.

מתוך מחקרים אחרונים, אחד הכלים שעוזרים בהעלאת המוטיבציה לעובדים, בכל הרמות עובדים זותרים עד לתפקידים בכירים ביותר – הוא משוב שמעבירים אחד לשנה. המשוב מאפשר לעובד להביע לא רק את הדברים המקצועיים אלה גם את הצרכים האישיים. ולמנהל/בעל העסק זה פותח אפשרות לא רק לבקר ולמשב את עבודתו אלה גם להביע תמיכה, אמפטיה והבנה.

אחת הסיבות שפעולה כגון משוב נותן את התוצאה הרצויה היא בכך שכל אדם במודע או תת מודע, רוצה להרגיש את עצמו שייך, אהוב, חשוב או במלים פשוטות: שלמשהו אכפת ממנו.

כדי שהמשוב ייתן את התוצאות הרצויות עלינו להשקיע מאמץ בלהכיר את העובד, ללמוד לא רק על עבודתו כדי להתייחס אליו ברמה המקצועית, אלא גם לקבל ולאסוף מידע על חיו הפרטיים ובכך לתת לו תחושה טובה יותר ויחס אישי יותר , להראות לעובד שאכפת לנו ממנו.

באמצעות כלים ושיטות שפילופסיכה נותנת, אפשר לייעל את התהליך ובכך להשיג תוצאות רצויות בצורה טובה יותר ולקבע אותן לאורך זמן.

 פילופסיכה ברמה האישית

כלים ויישום הגישה בחיים פרטיים

כל אחד מאתנו, הוא בעל מספר תפקידים חברתיים: בעבודה, במשפחה, בין חברים, כשכנים וכאזרחים. כל תפקיד דורש גם משחק לפי כללים באותו "מגרש" וגם מציב מולנו אפשרויות שונות לקידום המטרות שאנו מחלטים להשיג.

תקשורת זוגית, מקצועית, קולגיאלית, חברית, הורית, משפחתית ואחרות – ממלאות את החיים ומשפיעות על תפיסת ה"אני העצמי". ככל שאדם מצליח לבנות את היחסים הבין אישיים מוצלחים ומובילים להשגת מטרותיו, כך הוא מגדיר את עצמו כמוצלח וכך גם בטחון הפנימי גובר. כולנו יודעים, שהצלחה, כמו כישלון, הינן תופעות "מדבקות" והחוויה מהם ממלאת אותנו לתקופה מסוימת באנרגיה חיובית או שלילית בהתאם. שרשרת אירועים הבאים, מושפעת מהאנרגיה הזאת, ויש מצבים בהם תקופה ארוכה אנו ממשיכים "להנות" לטובה או לרעה מתגובת השרשרת. בשפה פשוטה, אנו מגדירים את התופעה בציטוט מפורסם:  "החיים הם כמו זברה, פס לבן, פס שחור".

באמצעות כלים שפותחו מתוך הגישה "פילופסיכה", אנחנו יכולים לייעל את התקשורת שלנו עם העולם ולשפר את ההישגים בכל אחד מהתפקידים אותם החלטנו לקבל במהלך החיים.

ילנה פיינשטיין -מייסדת של הגישה ובעלת חברה "פיינשטיין י. פתרונות". אשת עסקים, יזמת ומנטורית ליועצים ומאמנים עסקיים. בעלת תואר MBA , מתמחה: באסטרטגיות עסקיות, ניהול סיכונים, יזמות וקידום פרויקטים. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב