דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו ויטמין C ליפוזומלי? 

מאת    [ 11/05/2021 ]

מילים במאמר: 676   [ נצפה 1031 פעמים ]

ויטמין סי ליפוזומלי הוא צורה משופרת של הויטמין הידוע וספיגתו בגוף יעילה פי כמה. ספיגה גבוהה זו מושגת על ידי ליפוזומים - תאים כדוריים קטנים העשויים מחומצות שומן המכונות פוספוליפידים, שמקורם בחמניות או פולי סויה. לליפוזומים יש תא פנימי בו מוגן ויטמין סי מעיכול, מתגבר עליו ונכנס בקלות לזרם הדם.

למעיים שלנו יש סף פיזיולוגי לספיגת רמות מוגברות של ויטמין סי.  לכן, מינונים גבוהים של ויטמין זה עלולים לגרום לתוצאות לא נעימות: היווצרות גזים ו / או שלשולים. בשל הזמינות הביולוגית המוגברת, ויטמין C ליפוזומלי מסוגל להיספג בגוף פי 5 יותר מאשר ויטמין C רגיל, מבלי לגרום לתוצאות שליליות בגוף. לפיכך, נטילת ויטמין C ליפוזומלית יכולה להיחשב כחלופה דרך הפה לוויטמין C תוך ורידי. אחת האינדיקציות העיקריות לשימוש במינונים גבוהים של ויטמין C היא שיפור איכות החיים בקרב חולי סרטן.

היתרונות של ויטמין  סי

יש הרבה מה לומר על היתרונות הבריאותיים של ויטמין סי. לא פעם, אזכור ויטמין זה מזכיר את יתרונותיו למערכת החיסון. יותר מ -40 שנה חלפו מאז שלינוס פאולינג, זוכה שני פרסי נובל, כתב את הספר ויטמין C והצטננות. ד"ר פאולינג הוכיח קלינית כי ויטמין C יעיל מאוד להפחתת חומרת הסימפטומים וכן למשך ההצטננות. נכון להיום, ישנם למעלה מ -30 ניסויים קליניים בהשתתפות 11,350 משתתפים המוכיחים כי ויטמין C מועיל מאוד בהפחתת הסיכון להתפתחות הצטננות. ממצא זה חל במיוחד על אנשים במצבי לחץ.

בנוסף לחיזוק המערכת החיסונית, ויטמין C ממלא תפקיד חשוב בייצור הקולגן. מכיוון שקולגן הוא חלבון חשוב ביותר לחוזק הסחוס, הגידים וכו'. ויטמין C חיוני לשמירה על חוזק העצמות, המפרקים, כמו גם ריפוי פצעים, בריאות החניכיים ומניעת חבורות.

אמנם אין להכחיש את היתרונות של ויטמין  c, אך חשוב לזכור את הרמות המותרות של ויטמין זה. מינונים גבוהים מעל 2000 מ"ג ליום יכולים להוביל לסיכון מוגבר לאבנים בכליות. ויטמין C ליפוזומלי, עקב ספיגתו המוגברת, מתאים לשימוש יומיומי והן לאינדיקציות ספציפיות ובניגוד לוויטמין C קונבנציונאלי, מינונים גבוהים יותר בטווח של 2000 מ"ג אינם גורמים לנפיחות או לשלשול. לכן, השימוש בו הוא הנוח והיעיל ביותר.

האם ויטמינים ליפוזומליים ומינרלים הם באמת גילוי מהפכני?

תוספי תזונה ליפוזומליים, במיוחד ויטמינים ומינרלים, הפכו לנושא פופולרי בתקופה האחרונה. האם מדובר בתגלית מהפכנית או שזו רק פופולריות מלאכותית? במאמר זה נציג בפניכם את אופי הליפוזומים וכיצד שונה סוג זה של תרופות ותוספי תזונה מהצורות המקובלות. בנוסף תלמדו על תוצאות המחקר ועל דעתם של מדענים על תוספי תזונה ליפוזומליים.

ליפוזומים

ליפוזום הוא שלפוחית דו שכבתית מבוססת ליפידים המסוגלים לכמוס ולהעביר מולקולות קטנות עם מסיסות נמוכה בגוף האדם. לפיכך, ניתן לזהות את הטרנספורטר המיקרוסקופי המעביר למשל ויטמין C, ובזכות הליפוזום הוא מגיע ל"תחנת היעד" הרצויה. אבל בואו ניקח הכל לפי הסדר מההתחלה.

שלפוחית היא סוג של מיכל המורכב משתי שכבות שומניות ונועד להפריד בין התוכן לציטופלזמה או לסביבה המבוססת על נוזלים תאיים. ישנם סוגים שונים של שלפוחיות המכילות נוזל או גז. ליפוזומים הם סוג של שלפוחית כדורית שיכולה להיות שכבה דו פוספוליפידית אחת או יותר.

עצם משמעותה של המילה ליפוזום מגיעה מהמונחים היווניים "ליפוס" ו"סומה", שפירושם" שמן "ו"גוף". הליפוזום הוא "כדור סגור". הממברנה שלו נוצרת על ידי שכבת השומנים שכבר הוזכרה, המורכבת משתי שכבות של פוספוליפידים הדוקים זה בזה. יש להם שני חלקים - ראש וזנב, השונים מאוד זה מזה. לפיכך, "ראש" הידרופילי קוטבי (אוהב מים), וזנב הידרופובי לא קוטבי (דוחה מים, אוהב שומן). שכבת דו שכבתית נוצרת על ידי חיבור של שני ממברנות נפרדות על ידי משיכת הזנבות זה לזה. הראשים ההידרופיליים "מתרחקים" זה מזה ונמשכים על ידי המים הסובבים, ויוצרים קרום.

מוצרים ליפוזומליים הפכו פופולריים בשנים האחרונות, אך הליפוזומים עצמם שימשו עוד לפני כן. הם נחקרו לראשונה על ידי אלכס בנגהאם בשנת 1961, ומדענים בוחנים את היישומים שלהם מאז. כיום, היישום שלהם מוצג בתחום הפצת גנים, ביומולקולות וכנראה בתחום המפורסם ביותר - לתרופות. חשיבותם מאושרת גם על ידי העובדה שזו הננוטכנולוגיה הראשונה לפיתוח מערכות העברת תרופות לאיברים, שהוכנסה בהצלחה לפרקטיקה הקלינית. הננוטכנולוגיה עצמה היא נושא מעניין מאוד ולכן משתמשים בליפוזומים בכמה תחומים. חוקרים בדקו את השימוש בהם בכדי להעביר גנים נוגדי דלקת, אנטי פטרייתי או אנטי סרטניים. בנוסף, הם מהווים כיום כלי שימושי לדיסציפלינות מדעיות רבות, לא רק כימיה וביולוגיה, אלא גם לפיזיקה תיאורטית, ביופיסיקה או מתמטיקה.

ראובן בן שם טוב




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב