דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בריג'ט ריילי - מלכת האופ ארט 

מאת    [ 10/01/2021 ]

מילים במאמר: 431   [ נצפה 1522 פעמים ]

 

ברידג'ט ריילי (Bridget Riley)  הינה אמנית אנגלית עכשווית. ריילי נולדה ב- 1931. היא חיה ועובדת בלונדון, בקורנוול ובווקלוז בצרפת. ריילי נחשבת לאחת האמניות המהוללות והמוכשרות ביותר שהצמיחה בריטניה ולאחת האמניות החשובות בעולם.

היא זכתה לכינוי "מלכת האופ ארט" (Op art) בזכות יצירותיה וציוריה העושים שימוש באשליות אופטיות ובהפשטה גאומטרית.  זרם האופ-ארט בוחן את אופן תפיסת האדם ואת הקשר בין אשליה ומישור התמונה – אנחנו מכירים אותו בעיקר בזכות התמונות המופשטות, בדרך כלל בצבעי שחור ולבן. כאשר מביטים בהם נוצר הרושם שהתמונה נעה וזזה, ממש לנגד עינינו. דוגמאות מעבודות האופארט של האמנית ברידג'ט ריילי הן:  ב"קטרקט 3"  משנת 1967, ריילי יוצרת אפקט דמוי גל. בעבודה אחרת, "עקמומיות ישרה", ריילי בונה ספירלה מסתובבת מקווים שחורים ולבנים.

בית → קשתות ↓ ברידג'ט ריילי. בריג'ט ריילי ראה מהי "ריילי, ברידג'ט" במילונים אחרים  

אמנות אופטית או אופ-ארט (מהמילה האנגליתאמנות אופטית) - מגמה בציור האמנותי של המחצית השנייה של המאה ה -20, המאפיינים המובהקים שלה היו אשליות אופטיות הנגרמות על ידי תפיסה מעוותת של צורות ודמויות הממוקמות בחלל.

מנקודת מבטו של המדע הופיעו הניסויים הראשונים באשליות אופטיות בסוף המאה ה -19. פרופסור תומפסון פרסם מאמר בכתב עת מדעי שבו, כהמחשה, תוארו שני מישורים מעגליים שיצרו תחושת תנועה. כתנועה אמנותית, אמנות האופרה זכתה לבולטות בקרב הציבור הרחב בשנת 1965 בתערוכה במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק. בהמשך נערכו בהצלחה תערוכות קולקטיביות של נציגים שונים של תנועה אמנותית זו ברחבי העולם: קבוצת אפס (דיסלדורף), קבוצת ט '(מילאנו) ורבים אחרים.

 אשליות אופטיות מבוססות על המוזרויות של התפיסה החזותית האנושית, עיוות זה קיים בתחילה במנגנון ההתבוננות על המרחב שמסביב על ידי העין האנושית, במילים אחרות, הדימוי קיים לא רק במציאות, אלא גם במוחו של הפרט. כתוצאה מכך, מדענים קבעו כי תהליך התפיסה החזותית מתנהל על פי מספר כללים, בהם השתמשו האמנים בהצלחה ליצירת עבודותיהם.

עבודותיה של ריילי הוצגו במוזיאוני אמנות נחשבים ברחבי העולם לרבות MoMa בניו יורק ובמוזיאון לאמנויות יפות (Museum of Fine Arts) בבוסטון.                                              

גלריית הייוורד (Hayward Gallery) שבלונדון הציגה בשנת 2019 תערוכה רטרוספקטיבית גדולה המוקדשת כל כולה ליצירתה של ריילי, שנחשבת לאמנית המובילה בזרם האופארט.

ריילי זכתה בפרסים רבים, כולל הענקת דוקטור לשם הכבוד גם מאוניברסיטת אוקספורד וגם מאוניברסיטת קיימברידג. ריילי זכתה להיבחר כחברה במסדר הכבוד היוקרתי, שייסד המלך ג'ורג החמישי כדי להעריך הישגים יוצאי דופן למען החברה.

לסיכום - ריילי הינה ללא ספק אמנית חדשנית ופורצת דרך, מה שבא לידי ביטוי ביצירותיה - מציורי שחור-לבן ועד לציורים על בדים רחבים וצבעוניים, יצירות פיגורטיביות וציורי קיר.ריילי השפיעה רבות על אמנים מודרניים אחרים. כביטוי להערכתם את עבודותיה ולהשפעתה על האמנות, האמנים רוס בלקנר ופיליפ טאפה עשו ציורי מחווה ליצירות של ריילי בשנות השמונים.

 

 

ישראל הרצל הרצל 73, כ"ס   טלפון: 050-9258355  ------------herzli99@gmail.com----------------------------------- 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב