דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מיתוג ושיווק העסק 

מאת    [ 30/12/2020 ]

מילים במאמר: 1078   [ נצפה 1111 פעמים ]

יזמים רבים בונים עסקים אבל רק מעטים מהם בונים מותג, ובמקרים רבים הערך של המותג שלכם גדול פי כמה מהעסק עצמו, לדוגמה, יש הרבה מסעדות המבורגרים אבל מקדונלד'ס יש רק אחת, יש הרבה סוגי משקאות מוגזים אבל קוקה קולה יש רק אחת.

אי אפשר להתווכח עם ההצלחה שלהם, מותג הוא כוח. בכל מותג גדול נמצאת טביעת האצבע של היזם שהקים אותו.

רבים חושבים שמותג פירושו לוגו, קמפיין פרסומי או דוגמנית מובילה המתנוססת בפוסטרים. את המושג מותג אפשר להסביר בשתי מילים: הבטחה וחוויה. ההבטחה שאתם משדרים והחוויה שאתם מספקים.

המותג מבוסס על מה שהיזם מייצג. כשלקוחות רואים את המותג שלכם, שומעים את שמכם או משתמשים במוצרים שלכם, הסמלים והחוויות האלה צריכים לעורר בהם את מה שאתם מייצגים.

כולנו מכירים את סמל התפוח של חברת אפל והמייסד שלה סטיב ג'ובס, שהמוצרים שלה הם מבין המובילים בעולם מבחינה טכנולוגית, מעוצבים בצורה מעוררת השראה ומהווים מודל לחיקוי להרבה יצרנים אחרים המתחרים בה.

תחום קמעונאות המזון בישראל התאפיין בשנים האחרונות ברמת תחרותיות גבוהה ואגרסיבית. אבל מותג אחד הצליח לעלות מעל כולם והוא "שיווק השיקמה" של רמי לוי. רשת השיווק שלו פועלת בהובלתו האישית, והוא משמש גם כ"פנים של רשת" מול הצרכנים. רמי לוי מבטיח לצרכן את המחיר הנמוך ביותר עם חווית קנייה ומגוון מוצרים. מבצעים מיוחדים שלו כמו "עוף בשקל" או "מצות בשקל" הקפיצו אותו לראש טבלת המכירות הארצית ובנו לו את המותג החזק בשוק לאורך שנים.

הצלחה של מותג נמדדת באופן שבו אתם, שמכם והמוצרים או השירות שלכם מעוררים תגובה רגשית וסוחפים את הלקוחות שלכם. הרי ידוע שאנחנו קונים לפי נטיית הלב שלנו ומצדיקים את הקנייה עם השכל שלנו. המסקנה היא, שמותג חייב להיות קודם כול רגשי ואחר כך הגיוני.
בעולם העסקים שהופך יותר ויותר תחרותי, ששואף לאיכות טובה במחירים נמוכים יותר, שהטכנולוגיה מתפתחת בו במהירות ועסקאות מתבצעות במהירות באינטרנט ברחבי העולם, בניית המותג חשובה לפעמים אף יותר מבניית העסק. ולמי שאין מותג אין עסק.

זהות העסק

זהות העסק היא למעשה האופן שבו נתפסת הפירמה בעיני הלקוחות, הספקים, העובדים וכל מי שבקשר איתה.

הזהות הייחודית של הפירמה באה לידי ביטוי בלוגו של הפירמה, בצבעים שלה, בחומרים השיווקיים, בסלוגן, בכרטיס הביקור, בדף הלוגו, במעטפה ובכל אמצעי התקשורת של החברה עם הסביבה.

הלקוחות קודם כול קונים עם העיניים. "הנראות העסקית" יוצרת לקוחות חדשים ומשמרת לקוחות קיימים. הנראות העסקית שלכם תקבע כיצד הלקוחות יראו אתכם, ולאחר מכן הם יחליטו אם לעבוד איתכם ולהמליץ עליכם למכרים, משפחה או חברים.

הרושם הראשוני בשיווק שלכם יכול להיות אתר האינטרנט של העסק. מכאן הלקוחות יכולים להבין איך אתם מציגים את העסק. בשיחה טלפונית שלכם עם לקוח הוא מקבל את הרושם הראשוני מי אתם כאנשים ונותני שירות. אז הוא מחליט אם הוא ממשיך להיות לקוח שלכם או לא.

כיום אנשים לא קונים מוצר, הם קונים חוויה. ברור שהמוצר חשוב להם, אבל בשוק יש מתחרים רבים שאפשר לקנות מהם. החוויה הרגשית היא שמכריעה אצל מי הלקוחות יקנו ואילו עסקים ירוויחו.

רבים גם מקשרים יופי, סדר וניקיון לאיכות ואופי של אנשים. לפני כמה שנים הצעתי דירה למכירה. בבניין שלי הייתה דירה דומה בדיוק לשלי שבאותו זמן גם הוצאה למכירה. המתווך הראה למתעניינים את הדירה של השכנים והם לא אהבו אותה. לאחר שבוע הוא הציע להם את הדירה שלי והם אמרו לו שהם מכירים את הדירות בבניין ואין להם סיבה לראות עוד אחת. לאחר שהפציר בהם הם באו לראות וקנו את הדירה. אם זו אותה דירה, אז למה קנו ממני? כיוון שהדירה הראשונה הייתה מבולגנת, לא נקייה ולא מזמינה.

הקונים שבאו לדירה שלי ראו רצפה מבריקה, נקייה ומסודרת. תרצו או לא, החוויה הזו משפיעה על היחס שלכם לבית כנכס עתידי עבורכם וגם על מחיר הדירה. כך גם עם נותני שירות ומוצרים. אנשים קונים מוצר בזכות החוויה שהוא נותן להם, והחוויה הראשונית היא שתקבע האם הלקוחות יחליטו לקנות מכם, עוד לפני שהם ראו את המוצר.

הנראות שלכם מתחילה בכם. במראה, בלבוש ובהתנהגות שלכם. שאלו את עצמכם, האם אתם נראים כמו רמת השירות וההצלחה העסקית שאתם רוצים לשדר ללקוח? המראה שלכם נתקע בעיניים ובראש של הלקוח לטוב ולרע.

הסתכלו במראה לפני שאתם יוצאים ליום עבודה ושאלו את עצמכם, מה אתם מרגישים לגבי המראה החיצוני שלכם? האם אתם מייצגים את ערכי העסק שבניתם?

נראות העסק שלכם לא נגמרת במראה שלכם, היא צריכה להיראות בכל מה שקרוב ללקוח. כרטיס ביקור, טפסים, הסכם ההתקשרות שלכם, עלון פרסומי, מוצרי קידום מכירות, פייסבוק ואתר אינטרנט. האם הם נראים טוב כמוכם?

לא משנה במה אתה עוסקים, דבר אחד בטוח – יש לכם מתחרים. לקוחות שצריכים את המוצר או השירות שלכם צריכים להחליט עם מי לעבוד ולמי לתת את הכסף. אם תיראו מיליון דולר תהיו ראויים לקבל מיליון דולר. עליכם לגרום ללקוחות שלכם להרגיש ולהגיד "WOW", וזה יעלה בעשרות אחוזים את ההצלחה העסקית שלכם.

בשנים האחרונות אנחנו רואים חברות שמחליפות את הזהות התאגידית שלהן. לדוגמה: בנק מזרחי שהתמזג עם בנק טפחות, בנק לאומי שהחליט לקצר את שמו ללאומי, וחברת פרטנר שהתנתקה מחברת אורנג' הבין לאומית.

כאשר משנים זהות הכול משתנה. אתר האינטרנט, עיצוב הלוגו, הצבעים וכיוצא בזה. כאשר אתם נפגשים עם מעצב שבונה את התדמית של העסק שלכם, אתם חייבים להגיע עם אוסף דרישות שחשובים לכם שהעסק ישדר ללקוחות שלכם.

תדמית המותג

המותג שלכם גורם ללקוח "להתחבר" עם העסק שלכם או עם המוצר/השירות שלכם, וברגע של הכרעה אם לקנות מכם או מהמתחרה הוא יעדיף אתכם. התהליך הזה נקרא מיתוג. כל נקודת מפגש של העסק שלכם עם הלקוחות הפוטנציאליים, וכל חוויה של הצרכנים מהמוצרים או מהשירות שלכם, משפיעים ומעצבים את תפיסת המיתוג שלכם בעיניהם.

לוגו

לוגו ייחודי מהווה את הסמל המסחרי שלכם ומבדל אתכם מהמתחרים. תפקיד הלוגו לשמש כסימן היכר ולייצג את העסק שלכם בתודעת הלקוחות.

עיצוב לוגו נעשה כבר בשלב הראשון בהקמת מערך תדמיתי ושיווקי עבור כל עסק. הלוגו צריך להיות ייחודי, פשוט וקליט, לאפשר ללקוחות לזהות בקלות את המוצר שהם מחפשים, ובכך לאפשר שמירה על נאמנות למוצר ולחברה.

סלוגן

סלוגן הוא משפט קצר שמשמעותו משדרת את מה שהעסק עושה. הסלוגן מופיע בדרך כלל עם הלוגו של העסק ועל כן הצבעים שלו צריכים להשתלב בהתאם.

אתר אינטרנט

אתר אינטרנט מומלץ לעסק שרוצה לשדר תדמית ברמה גבוהה ורושם רציני, וחשוב לו להיראות באינטרנט, עם כל המאפיינים של תדמית העסק והמיתוג שלו.

שימו לב לאיכות העיצוב, בהירות הניסוח, תחושת העניין וההתלהבות, הצבעים ופרק הזמן שנדרש אתר לעלות לאוויר.

רצוי מאוד ששם הדומיין של האתר יהיה שם העסק או המוצר שלכם.

כרטיס ביקור וניירת משרדית

ניירת משרדית כוללת נייר מכתבים, כרטיסי ביקור, מעטפות, דפי תזכורת (ממו), קטלוגים, רולאפים וכל מה שמגיע לידיו ולעיניו של הלקוח.

לניירת המשרדית יש פוטנציאל שיווקי מעולה, ולכן חשוב לעצב אותה בצבעים ובמוטיבים של הלוגו והסלוגן שלכם. כאן ההזדמנות שלכם להראות את הבידול שלכם לעומת המתחרים.

בעל תואר שלישי במנהל עסקים, בעלים ומנכ"ל בד"ר אייל מתן, ייעוץ וליווי עסקי לעסקים info@eyalmatan.com   




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב