דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד מעסיקים עובד זר מומחה בישראל? 

מאת    [ 28/12/2020 ]

מילים במאמר: 1279   [ נצפה 1308 פעמים ]

ויזת עובד זר מומחה לישראל

ההגדרה של "עובד זר מומחה" בישראל, היא "עובד מיומן בעל ידע, כישורים או תרומה מיוחדת לכלכלה המקומית שאינו אזרח או תושב ישראל". משרד הפנים מנפיק לעובדים זרים מומחים אשרת עבודה מסוג ב-1 לשנה אחת בלבד, אשר יכולה להתחדש לתקופה של עד 5 שנים, או יותר במקרים מיוחדים. במאמר זה עורך דין יהושע פקס, עורך דין הגירה לישראל במשרד כהן, דקר, פקס, ברוש יסביר את התנאים לקבלת ויזת עובד זר מומחה לישראל.

מי מוגדר כעובד זר מומחה?

הגדרה של מומחה הינה של עובד זר אשר קיימת באמתחתו אינפורמציה, ידע או מומחיות ספציפיים אשר אי אפשר למצוא אצל עובדים ישראלים. העסקת עובד אזרח זר בשטחי מדינת ישראל תיתכן רק לאחר שהחברה המעסיקה את העובד הזר תקבל היתר להעסקת העובד המומחה, עוד לפני כניסת העובד הזר לישראל. ביכולתו של עובד זר מומחה לצרף אליו בישראל קרובי משפחה מדרגה ראשונה, כלומר: בת זוג וילדים קטינים, אשר להם יוענק ויזת תייר מסוג ב-2.

מי מגיש את הבקשה לקבלת אישור העסקת עובד זר מומחה בישראל?

הבקשה להעסקת עובד זר מומחה מוגשת על ידי החברה המזמינה, לא על ידי העובד. יודגש כי המעסיקה המזמינה את העובד הזר המומחה יכולה להיות  חברה ישראלית, או לחלופין חברה זרה בינלאומית בעלת פעילות עסקית בישראל.

ויזת עובד זר מומחה לישראל - 2 שלבים

מעביד, חברה או לחלופין עוסק מורשה פרטי, אשר רוצה להעסיק עובד זר מומחה, נדרש לעבור בהצלחה 2 שלבים. דבר ראשון: להגיש בקשה ליחידת ההיתרים ולקבל היתר להעסקת עובד זר. שנית, לאחר קבלת ההיתר, חובה לקבל אשרת שהייה בישראל, ויזה לעבודה מסוג ב/1. אשרת העבודה ניתנת על ידי משרד הפנים, רשות האוכלוסין והגירה.

אלו סוגי עובדים זרים יכולים לקבל אשרה לעובד זר מומחה?

הענקה של אישור עבודה מסוג ב/1 מומחה ניתנת במספרים מצומצמים לסוגים ספציפיים של עובדים בלבד. נוהל משרד הפנים בנושא מפרט סוגים שונים של מקצועות אשר יכולים לקבל ויזת מומחה זר לישראל, להלן:


    • מומחה זר בעל שכר מומחים – עובד אשר המעסיק מוכיח לגביו כי הידע שלו חיוני וייחודי ולא נמצא אצל עובדים אחרים בישראל. המעסיק נדרש לשלם לעובד זר מומחה "שכר מומחים" שלא נופל מפעמיים השכר הממוצע במשק (נכון לאפריל 2020, שכר מינימום לעובד זר מומחה הוא כ- 20,000 ש"ח).
    • נציג בכיר או מנהל אשר ניצב בהגדרה שלעיל - אדם בעל השפעה בארגון אשר נמצא בעמדה בכירה בחברה ואחראי לפעילות חיונית של החברה. האישור מוענק בכפוף להמלצה של המנהל של סחר חוץ בתוך משרד הכלכלה.
    • שף זר מומחה במסעדות אסיאתיות – מסעדות המגישות מזון בתפריט על טהרת המזרח הרחוק, כגון: יפן, סין, תאילנד, הודו יכולים להעסיק שף זר מומחה לבישול מאכלים אסיאתיים, בתנאי שישלמו שכר מומחים.
    • בוגר אקדמי זר במקצועות היי-טק – עובדים זרים מומחים אשר סיימו את לימודיהם בתחומי הטכנולוגיה יכולים לקבל היתר העסקה לעבוד בחברות ישראליות עתירות ידע טכנולוגי בתפקידים של הנדסת חשמל, אלקטרוניקה, מחשבים, תכנות מערכות מידע וכו'.
    • כתב זר או לחלופין צלם – דרישה עבור אישור של העסקה תוגש אל לשכת העיתונות הממשלתית, בכפוף אל נוהל ספציפי אשר אקטואלי לנושא זה.
    • יהלומן – על המעביד אשר דורש אישור של עבודה עבור בעל מקצוע מתחום של יהלומים להגיש דרישה למפקח על היהלומים של משרד הכלכלה.
    • איש סגל בכיר בתוך חברת ספנות זרה או בתוך חברת תעופה, בכפוף לאילוצים הבין לאומיים של מדינת ישראל.
    • אומן זר – רשות להעסקה של אומן זר תוענק לאומן ידוע אשר שמו הולך לפניו. בדרך כלל, יהא תוקף האישור לתקופה קצרה בת שלושה חודשים למטרה של הופעה, הצגה או תערוכה או עיסוק אומנותי אליו הוזמן האמן הזר. צריך להוסיף לדרישה של אישור של העסקה תעודות אשר מצביעות על יכולות ועל כל כי שמו הולך לפניו וכן טפסים מן המעביד על פרטי ההופעה האמורה. לפעמים נמסרת הדרישה אף אל ארגון אומני ישראל עבור קבלה של חוות דעת גם מטעמם.
    • מרצה במוסד של השכלה אקדמית – המוסד האקדמי צריך להיות לעמוד בהגדרה שלהלן: מוסד להשכלה גבוהה הינו מוסד אשר הוענקה לו הכרה על ידי המועצה להשכלה גבוהה.

המוסד להשכלה גבוהה נדרש להוסיף לבקשה לקבלת אישור לעסקת עובד זר מומחה גם היתר מן המועצה להשכלה אקדמית אשר המוסד אשר דורש הינו מוסד עבור השכלה אקדמית, כפי שמצוין בנוהל.


    • עובד רפואה משתלם או לחלופין מומחה בתוך בית חולים – דיון בדרישה כי יוענק אישור עבור העסקה של אחות או של רופא במסגרת של השתלמות לימודית בתוך בית החולים או לחלופין עבור העסקה של רופא מומחה בתוך בית החולים, ייערך רק במידה ותוסף לדרישה המלצה מן משרד הבריאות. כמו כן, בהלימה להחלטות של ממשלת ישראל, אין יוענקו למעלה מן חמישים אישורים במהלך השנה עבור העסקה של עובדי רפואה אשר הם לא רופאים.

פרוצדורה של הגשת הדרישה עבור אישור של העסקה של עובד זר מומחה:

בהתאם לקריטריונים הללו, במידה ומעביד רוצה להעסיק עובד זר מומחה בישראל, הוא צריך להגיש את הדרישה שלו אל מחלקת האישורים של רשות האוכלוסין, תוך כדי הוספה של כל הטפסים האקטואליים אשר מבוקשים. את הבקשה לקבלת היתר צריך להגיש באופן מקוון.

אילו מסמכים צריך להגיש כדי לקבל היתר להעסקת עובד זר אצל יחידת ההיתרים?

קבלת היתר להעסקת עובד זר מומחה דורשת מילוי בקשה בהתאם לתנאי הנוהל. הבקשה לכל סוג של עובד זר כוללת תצהיר ספציפי, אשר נציג החברה המעסיקה חייב לחתום ולהתחייב עליו.  החתימה מתבצעת אל מול קונסול ישראל בחו"ל, או לחלופין אל מול עורך דין. החברה המזמינה צריכה גם לכלול מידע ומסמכים לגבי טיב החברה, מכתב הסבר לגבי פעילות החברה ומדוע היא צריכה להעסיק עובד זר ולא עובד מקומי ישראלי. כמו כן, החברה המזמינה נדרשת להגיש תדפיס חברה מעודכן, אשר טומן בחובו את נתוני המעביד מאת רישוי עסקים, רשם החברות או רשם השותפויות, זאת בהתאם לסוג החברה המזמינה.

במידה והמעביד הינו חברה מקומית, צריך לכלול בדרישה את הטפסים שלעיל –


    • אישור מטעם רואה חשבון של העסק כי העסק אקטיבי ולא נכתבה לו אזהרת עסק עבור שנת המס אשר קדמה לשנת הגשת הדרישה.
    • העתק של שלושת מסמכי 102 אחרונים אשר הוגשו אל ביטוח לאומי עבור העובדים הישראליים של החברה. העותק חייב להיות נאמן למקור ואף מאושר באמצעות עורך דין או לחלופין באמצעות רואה חשבון.

מסמכים נדרשים כאשר מדובר בבקשה ראשונה להעסקת עובד זר מומחה חדש

המעביד נדרש להוסיף קורות חיים של המומחה וגם תעודות אשר יוכיחו השכלה וגם ותק או מומחיות של אותו עובד זר. במידה והתעודות לא בשפה האנגלית או העברית, צריך לתרגמן בתרגום המאושר על ידי נוטריון, כנדרש על פי חוק.

הפרוצדורה של טיפול בבקשה לקבלת היתר העסקת עובד זר מומחה

הגשת הבקשה ליחידת ההיתרים נבחנת בהתאם לקריטריונים של הנוהל. לעיתים נדרשות החברות המזמינות עובד זר מומחה להשלים טפסים חסרים או לחלופין לערוך תיקונים בבקשה. מרגע קבלת הדרישה להשלמת או תיקון מסמכים, החברות המזמינות חייבות להשיב את המסמכים בשנית, בתוך 21 ימים מיום קבלת הדרישה.

יודגש כי אם לא ימולאו הטפסים החסרים או לא יתוקן אשר מצריך תיקון עד למועד הקובע, יחדל מיד הטיפול בבקשה, עד כדי דחיית הבקשה על ידי יחידת ההיתרים.

לאחר השלמת המסמכים החסרים, או אם הבקשה לא דורשת תיקונים, תימסר הבקשה אל הממונה לבחינה. לעיתים מועברת הבקשה לדיון בפני הוועדה המייעצת. במידה והעובד הזר אזרח מדינה אשר מחייבת את בחינת גורמי הביטחון, תועבר הדרישה לווידוא טרם הענקת היתר העסקה.

ההחלטה לגבי אישור או דחיית העסקת עובד זר מומחה תינתן לרוב בתוך 30 ימי עסקים מעת הגשת הטפסים בשלמותם. במקרים בהם נדרשת החלטה של הוועדה המייעצת או שהבקשה מופנית לגורמים מקצועיים לקבלת חוות דעת, החלטה תימסר תוך 30 ימים מקבלת התשובה של הוועדה או הגורמים המקצועיים.

המלצה של הוועדה המייעצת למתן היתר העסקה לעובד זר מומחה

הוועדה המייעצת מורכת מנציגים של משרדי ממשלה שונים; נציג של מחלקת האישורים במשרד הפנים, אשר משמש כיושב ראש הוועדה, נציג של מנהל של תעשיות בתוך משרד הכלכלה, נציג של מחלקת מרשם ומעמד ברשות האוכלוסין והגירה, נציג של מחלקת של הכשרה מקצועית בתוך משרד הכלכלה, נציג של מנהל האכיפה. את הדיון אפשר לבצע תוך כדי שיחת וועדה טלפונית או לחלופין תוך כדי התכתבות באימייל וכן בהשתתפות של מינימום שני נציגים מן הוועדה.

 

יהושע פקס, עורך דין ושותף במשרד כהן, דקר, פקס, ברוש - משרד עורכי דין בתל אביב ובירושלים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב