דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נוקשות פסיכולוגית כגורם לפגיעה ביחסים 

מאת    [ 14/12/2020 ]

מילים במאמר: 543   [ נצפה 1517 פעמים ]

נוקשות פסיכולוגית כגורם לפגיעה ביחסים.

חוה אוסטרובסקי

למערכות יחסים יש משמעות עמוקה בכל הנוגע לאושר הכללי של האדם. החשובה שביניהם היא מערכת היחסים שהאדם מטפח עם בן זוג משמעותי.

בן הזוג הוא אדם קרוב אשר אמור לחוות ולהכיר אותך  בדרכים שמעט מאוד אנשים מכירים אותך. אלה האנשים אשר  חולקים איתך את הישגייך המרשימים, את קשייך ומשברייך העמוקים או הפחות עמוקים ובין לבין את רגעי השגרה. הם אלה הרואים אותך במקומות הטובים והפחות טובים. מכירים את היתרונות והחסרונות שלך – ובכל זאת בוחרים לאהוב ולקבל אותך כפי שאתה. קשר זה הוא  ייחודי אשר עשוי  להיות מקור הכח הגדול ביותר שלך.  כל זה, בתנאי שמערכת היחסים לא הופכת למקום שלשני הצדדים לא טוב בו.

במהלך השנים בעבודתי, ראיתי לא מעט אנשים סובלים. קראתי מאמרים ומחקרים בנושא. מצאתי שאחת הסיבות לסבל הוא מה שקרוי חוסר גמישות פסיכולוגית. אלה אותם אנשים שאינם מסתגלים לאתגרי החיים בדרכים יעילות. בין היתר מדובר בחשיבה, התנהגות ופרשנות שמשרתת לטווח הקצר ובטווח הארוך גורמת לכאב רגשי. 

אדם שאין לו יכולת לגמישות פסיכולוגית, נתקע בפחדים, דאגות וספק עצמי – ואז שופט את עצמו על כך שיש לו  מחשבות ורגשות אלה מלכתחילה. הוא נשאב למצבי רוח, מחשבות ודחפים רגעיים, מה שפוגע ביחסים, בבריאות וברווחה הנפשית. אנשים אלה חיים על טייס אוטומטי, בעוד החיים חולפים על פניהם.

מה הם חוסר גמישות פסיכולוגית או נוקשות פסיכולוגית? אלה אותם האנשים המנסים לשלוט, למזער ולהימנע מפגש עם  חוויות פנימיות לא נעימות כמו: רגשות, מחשבות והאירועים הגורמים להם להגיב במצוקה. נמנעים מלפגוש את העולם הפנימי בלי הגנות ייתר ולהתמודד עם הסיטואציה כשהיא נוצרת ב"רגע הנוכחי". לעומת זאת, גמישות פסיכולוגית היא לדעת לשנות ולהתאים עצמך למצב, לפעול לא מתוך דחפים, מחשבות ורגשות מציפים  ברגע נתון.  לצפות  בתוצאות והשלכות לטווח הארוך.    

חוסר גמישות פסיכולוגית או נוקשות פסיכולוגית, הינם מתכון לפגיעה ביחסים. הפגיעה לא נעצרת רק ביחסים, אלא יש לה השפעה על מרבית תחומי החיים. אנשים החסרים גמישות פסיכולוגית,  חווים מצוקה וסבל גדולים יותר, העדר שביעות רצון וחוסר תמיכה רגשית בזוגיות. הם פועלים באופן הגורם לפגיעה בזוגיות – כעס, זעם, עלבונות, פגיעות אישיות כלפי בן הזוג וכו'. בסופו של דבר, הם חסרי בטחון במערכת היחסים שלהם ולמעשה נלחמים על קשר קרוב והדוק יותר עם בן הזוג. התנהגות פרדוקסאלית של הפוך על הפוך – מרחיקים כדי להתקרב.

לסיכום, חוסר גמישות פסיכולוגית גורמת לסבל, לפגיעה ביחסים, ועוגמת נפש לאדם עצמו ולאלה שבסביבתו הקרובה. מערכות יחסים  נכשלות משום שבן זוג אחד או שניהם, הופכים להיות נוקשים, מוגנים וחסרי יכולת לראות תמונה מגוונת ורחבה יותר. הם מתקשים לראות (לפעמים בינם לבין עצמם), את מה עשוי לעבור על בן הזוג. הם מגנים את התנהגותו באופן קשה אך לעיתים הכרחי, מאשימים ומשיבים בצעקות ועלבונות. הם אינם מצליחים לקבוע סדרי עדיפויות למערכת היחסים, לא מפנים זמן ללמוד, להתייחס לדברים כדי להשתמש בידע לשם צמיחה אישית וזוגית.

האם ישנם פתרונות? כן. חוסר גמישות פסיכולוגית איננה מום מולד. זה לא משהו או שיש לך או שאין לך. זו דרך מחשבה ופעולה משובשת. אדם יכול ללמוד לתרגל מיומנויות גמישות. כך האדם עצמו יתרם וכן מערכת היחסים שלו על ידי הגדלת שליטה העצמית, פרשנויות מגוונות, שינוי פרספקטיבה, איזון רגשי והגדרת צרכים ורצונות באופן מותאם וחיפוש אלטרנטיבות רגשיות ומעשיות.

השינוי יכול להיעשות על ידי פניה לטיפול בשיחות או לדוגמה ב-CBT  (טיפול קוגנטיבי-התנהגותי) על התפתחויותיו, אשר עשוי להיות לסייע לאדם לצאת למקום של חשיבה ופרשנות גמישים יותר ולמהלך חיים טוב יותר.

 

חוה אוסטרובסקי פסיכותרפיסטית עו"ס קלינית m.a. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים.
פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW
אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב