דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדריך ליזם המתחיל: על הקמת חברה בחוץ לארץ, הסכם מייסדים ושמירת מוניטין 

מאת    [ 08/12/2020 ]

מילים במאמר: 730   [ נצפה 988 פעמים ]

מה חשוב לדעת טרם הקמת חברה בחו"ל? מדוע כדאי לערוך הסכם מייסדים ומהו הסכם מייסדים טוב? שמירת מוניטין אינה עניין פשוט והיא דורשת מבעל המוניטין לפעול ללא הפסקה על מנת לשמר את אשר בנה בעבודה קשה. זהו מדריך ליזם המתחיל, אז נצא אל הדרך.

על הקמת חברה בחו"ל

הפניית הפעילות העסקית אל עבר הקמת חברה בחו"ל יכולה להיות צעד עסקי נבון מאוד אשר בכוחו להניב רווחים גדולים מאוד לבעלי העסק. בישראל, שיעור המס אשר משלמים בעלי עסק הוא גבוה למדי ועל כן הקמת חברה בחו"ל במדינה של מקלט מס, יכולה להגדיל באופן משמעותי את ההכנסות. מדינות אשר הינן מקלט מס או מדינות שבהן שיעור המס הוא נמוך מאוד, הן מדינות אשר מבקשות למשוך אליהן משקיעים זרים. באמצעות התנאים הטובים שהן מספקות, הקמת חברה בחו"ל נהפכת לכדאית ביותר.

חשוב להבין כי כאשר מדברים על הקמת חברה בחו"ל, לא תמיד תיחשב החברה בעיני מדינת ישראל כחברה הפועלת מחוץ לישראל אף אם קהל לקוחותיה איננו ישראלי. הדבר נכון במיוחד במצב שבו ניהולה של החברה נעשה בישראל. לדבר יש משמעות עצומה במובן של מיסוי ועל כן רצוי להתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום היזמות העסקית כך שהיבטי המיסוי השונים יהיו מטופלים היטב. יש לבחון בין השאר האם המדינה הנבחרת חתומה על אמנה בינלאומית למניעת כפל מס, האם במדינה ישנה אפשרות לפטור ממס או הקלות מס שונות וכדומה. הרחבת הפעילות העסקית של עסקים ישראליים בחו"ל טומנת בחובה הזדמנות פנומנאלית לעשיית רווח ולהצלחה. עם זאת, חשוב מאוד לבצע את הצעד הזה של הקמת חברה בחו"ל בצורה זהירה ושקולה.

מהו הסכם מייסדים

עריכת הסכם מייסדים היא פעולה חשובה ביותר בכל מצב של פיתוחו של רעיון או מיזם עסקי. בין אם הצדדים מקימים שותפות ובין אם הם מקימים חברה, הסדרת מערכת היחסים העסקית והמשפטית ביניהם היא צעד הכרחי להצלחה ולמניעת בעיות עתידיות. ככל שהסכם מייסדים הינו מקיף יותר, כך יטיב הצדדים לעבוד זה עם זה בצורה טובה ופרודוקטיבית. מהן הנקודות העיקריות במסגרת הסכם מייסדים :

1. חלוקת מניות - הסכם מייסדים צריך לכלול את הקביעה בדבר חלוקת המניות.

2. חלוקת תפקידים מסודרת - אחד היתרונות הגדולים בהקמת שותפות או חברה עם אנשים נוספים הוא יכולת ההתמקצעות. כל אחד מן השותפים יכול להתמקד בתחום המקצועי שלו וכך יחד, מגיעים לתוצאה מקסימאלית ולהישגים מרשימים. במסגרת הסכם מייסדים רצוי לעגן את חלוקת התפקידים בין השותפים באופן מסודר וברור כך שכל אדם יודע מהם תחומי האחריות שלו ובכך ניתן למנוע פלישה אל תחומי האחריות של שותף אחר.

3. פירוט מול גמישות - הסכם מייסדים טוב הוא הסכם אשר מצד אחד הינו מפורט דיו אך מנגד, מותיר מרחב תמרון לגמישות בעת הצורך. הסכם מייסדים צריך במובן מסוים לצפות את פני העתיד ולהיות רלוונטי גם כאשר מתרחשים שינויים על פני זמן.

4. מנגנון פתרון סכסוכים - במידה ונתגלעו מחלוקות בין הצדדים, יהיה פשוט יותר להגיע אל פתרון במידה והצדדים כללו במסגרת הסכם מייסדים מנגנון לפתרון סכסוכים. הצדדים יכולים לשכור את שירותיו של עורך דין בעל מומחיות בתחום אשר יכול לערוך הסכם מייסדים שישקף נאמנה את רצונות הצדדים. אופן הניסוח של הסכם מייסדים הוא בעל חשיבות מכרעת, במיוחד במקרים בהם נרקם סכסוך בין הצדדים.

שמירת מוניטין

בניית מוניטין היא אינה דבר של מה בכך. רכישת ההכרה והרושם החיובי בעיני הציבור לוקחת זמן רב ויש להשקיע ברכישת מוניטין מאמצים רבים. לפגיעה במוניטין של בעל עסק יש השלכות רבות והיא עלולה לגרום לאובדן לקוחות, לאובדן הכנסות ואף לקריסת העסק. ההגנה על מוניטין אינה משימה קלה שכן המדובר בקניין רוחני ולא בנכס מוחשי. עם זאת, שמירת מוניטין חשובה ביותר מפני שאובדן של מוניטין עלול לעלות לגרום לנזק רב ולעיתים, נזק בלתי הפיך.

הפוגע במוניטין של אחר, יתכן כי תוטל עליו אחריות בגין עוולת גניבת עין. זהו מצב שבו מטעה אדם את הציבור לכדי מחשבה כי המוניטין של פלוני שייך בעצם לו. לגניבת עין השלכה ישירה על עסקו של אדם אשר יכול לאבד באופן מיידי את פרנסתו. יש להדגיש כי האיסור על גניבת עין וההגנה על שמירת מוניטין אינם באים להגביל תחרות עסקית לגיטימית שכן קיומו של שוק חופשי הוא חלק חשוב ביותר מן הכלכלה ומן הדמוקרטיה. עם זאת, מוניטין של אדם הוא רכושו הקנייני והוא שייך לו כפי שמכוניתו או דירתו שייכים לו. על כן, שמירת מוניטין אינה עניין הכרחי.

כפי ששמירת מוניטין היא מורכבת, כך גם הוכחת הפגיעה שגרמה גניבת עין אינה תמיד קלה. על כן קיימת אפשרות בחוק לקבל פיצוי ללא הוכחת הנזק. בית המשפט יבחן את עוצמת הפגיעה, את התנהגות הפוגע, את אורך התקופה בה מקשר הציבור בין המוצר לבין בעל המוניטין ועוד מרכיבים על מנת לקבוע את גובה הפיצוי לנפגע.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב