דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך כותבים פטנט 

מאת    [ 13/11/2020 ]

מילים במאמר: 1239   [ נצפה 1512 פעמים ]

איך כותבים פטנט?    

בפוסט הזה נסביר איך לכתוב תיאור מילולי של המצאה אותה ניתן להגיש לרשם הפטנטים.  

שלב 1 - החיפוש  

הליך כתיבת פטנט מתחיל לרוב בחיפוש. רצוי לעשות חיפוש על מנת לדעת מה כבר קיים בשוק ובעולם, ומה יכולה ההמצאה שלכם לחדש. אפשר לעשות זאת לבד על ידי חיפוש בגוגל פטנטים או לערוך חיפוש על ידי חברת פטנטים. יש חברות המתמחות אך ורק בחיפושים, אבל רוב חברות הפטנטים יבצעו גם חיפושים. משקיעים גם הם עשויים לרצות חיפוש מקצועי מסיבות ברורות. ייתכן שתרצו גם לבצע ניתוח 'חופש פעולה' (האם אתם יכולים להפיץ ההמצאה שלכם בלי לשלם תמלוגים למי שרשמו פטנטים בתחום) ו/או ניתוח פטנטביליות (מה הסבירות לקבל פטנט על ההמצאה).  

החיפוש הקל ביותר הוא לפי מילות מפתח, בעוד שחיפושים מתקדמים יותר משתמשים במערך קודים שפותח באופן עצמאי על ידי משרדי פטנטים שונים כמו USPTO ו- WIPO. לאחרונה אף החל להיעשות שימוש בבינה מלאכותית בחיפושי פטנטים. ישנם מקרים שבהם ממציאים בוחרים לדלג על שלב החיפוש - אם הם מרגישים שהם מכירים היטב את התחום, או אם המטרה שלהם היא פשוט להגיע לשלב של 'המתנה לפטנט' (patent pending) כמה שיותר מהר בגלל אסטרטגיה עיסקית. זו גישה מסוכנת אך בהחלט מהירה.

שלב 2 -תארו את הרעיון שלכם  

נסו לתאר את מהות הפטנט במשפט בודד.

לדוגמא - תיאור בן משפט אחד של עיפרון עשויה להיות:   מעטפת עץ גלילית חיצונית המקיפה מוט גרפיט פנימי.  

כעת נעבור לשלב היישום הפרקטי של ההמצאה בו עליכם לתאר איך לבנות את ההמצאה שלכם או לבצע את השיטה שפיתחתם למהנדסים דמיוניים שיש להם גישה לכל משאב נדרש. המהנדסים הדמיוניים הללו מיומנים בתחום עבורם נכתבת בקשת הפטנט.

לדוגמה: קח גליל עץ ברדיוס של 5-15 מ"מ. עם כרסומת חפור תעלה לאורך הגליל. הכנס מוט גרפיט לתוך התעלה. כסה את המוט על ידי חתיכת עץ בחתך מתאים.    

שלב 3 -בחרו יעד: בקשת פטנט פרוביז'יונלית או PCT? 

ניתן לכתוב פטנטים בכמה דרכים שונות ולכל דרך יש דרישות שונות תלוי היכן מגישים את הבקשה לפטנט ואיזו הגנה מנסים לקבל. הבחירה הראשונית היא בין בקשת פטנט פרוביזיונלית (בקשת קדם פטנט) לבין בקשת פטנט PCT.

בקשה פרוביז'ינלית (קדם פטנט) הכי קל לכתוב בקשת פטנט פרוביז?ינלית - אין דרישות לפירוט תביעות (ראו הסבר למטה), אין דרישה לשבועה או הכרזה, ולא צריך לצטט המצאות קודמות שמצאתם בחיפוש [2]. תוכלו להגיש זאת בעצמכם די בקלות, והיא עולה כ - 75 דולר ברוב המקרים [3] [4]. בבקשת פטנט פרוביזיונלית עליכם לתאר את ההמצאה בצורה מספיק ברורה כדי שהמהנדסים בעלי יכולת טכנולוגית וידע מושלם של כל מה שפורסם יוכלו לייצר את המכשיר או לבצע את השיטה שהמצאתם. ניתן וכדאי לכלול תרשימים, אך הם לא צריכים לעמוד בדרישות מלבד שיהיו בשחור לבן (שרטוטי צבע וצילומים ידרשו הרשאות מיוחדות ולכן כדאי הימנע מהם במידת האפשר). PCT

בקשת פטנט בפורמט ה- PCT מתאימה להגשה בכל המדינות שחתמו על אמנת הפטנטים הבינלאומית. בקשת פטנט בפורמט זה ניתן יהיה להגיש כמעט בכל מקום בעולם.    

כתבו את ה PCT באנגלית וכך תוכלו להגיש למדינות רבות בעולם (כמה מדינות כגון סין דורשות תרגומים).   פורמט ה- PCT הוא כדלהלן:

  • מפרט:
  •     כותרת
  •     תחום ההמצאה
  •     רקע כללי
  •     סיכום
  •     תיאור מפורט (ניתן לחלק באופן הבא):
  •         הבעיה אותה אתם מבקשים לפתור
  •         הפתרון של ההמצאה
  •         יתרונות ההמצאה
  •         תיאור התרשימים (אם יש כאלה)
  •         תיאור הדוגמאות ספציפיות של ישום הפטנט
  • התביעות
  • תקציר
  • תרשימים

על הכותרת להיות תיאור קצר ומובן בקלות כגון:

  מכשיר משופר לכתיבה

תחום ההמצאה הוא תיאור קצר של התחום הטכני הרלבנטי להמצאה. לדוגמה:

  ההמצאה מתייחסת למכשירי כתיבה, במיוחד לאלה שאינם דורשים דיו.

הרקע בדרך כלל סוקר את הטכנולוגיה הקיימת הרלוונטית ביותר (דברים שכבר פורסמו או הוגשו כפטנטים), ולעתים קרובות זה המקום להצביע על חסרונות של מה שקיים כרגע.

הסיכום הוא תיאור קצר של ההמצאה, העובר על הנקודות העיקריות של ההמצאה ואין בו פירוט המלא. התיאור המפורט כולל לעתים קרובות כמה סעיפי משנה, אם כי זה לא הכרחי. המטרה של חלק זה היא לתאר את ההמצאה בפירוט מספיק כדי שאנשים 'מיומנים בתחום' (כלומר מומחים מהתחום בו נמצא הפטנט) יוכלו להבין כיצד לייצר את המכשיר או להשתמש בשיטות אותם המצאתם. ניתן לתאר את ההמצאה במונחים של בעיה שיש לפתור והפתרון שהביאה ההמצאה, אם כי זה גם לא הכרחי (זה הוא המבנה הסטנדרטי של בקשת פטנטים ביפן, ולדעתי זו הדרך היעילה ביותר לתאר המצאה). לרוב מתוארים כמה דוגמאות של גרסאות שונות של ההמצאה, כאשר גרסה אחת או יותר רשומות כ'דוגמא המועדפת'.

למשל במקרה של העיפרון, דוגמאות שונות יכולות לכלול גוף עץ, גוף פלסטיק וגוף מתכת, או חתך עגול וחתך משושה.  

התביעות הן משפטים בודדים המתארים את מה שמוגן בפטנט. כל תביעה היא תיאור קצר של ההמצאה המציין תכונה או תכונות חדשניות. צריך להגדיר במדויק את החידוש שבהמצאה, ואת מה שהממציאים רוצים שיגנו עליו. כל תביעה צריכה לתאר בבירור אספקט נוסף של הפטנט. התביעות קובעות מה מכסה הפטנט 'באמת', ובמקרה של הליך משפטי השופט ועורכי הדין יבדקו את התביעות כדי לראות על מה הפטנט מגן. ניתן לחשוב על הטענות כאילו הן גדרות המגדירות אזור שבבעלותו של בעל נכס מסוים - מעין 'גבולות הקניין הרוחני?, אם תרצו.  

שימו לב איך תראה תביעה המתארות עיפרון:

  תביעה 1. מוט גלילי ברדיוס 5-15 מ"מ, שנחצבה בו תעלה, לתוכו מוחדר מוט גרפיט המכוסה על ידי תוספת עץ המודבק למקומו, ובו ניתן לחדד את המוט כדי לחשוף אורך מסוים של הגרפיט האמור, ומשתמשים בו ליצירת סימנים על נייר או על משטחים אחרים.

ישנם כמה כללים הנוגעים לתביעות ולאופן בנייתן, המשתנים מעת לעת וממדינה למדינה.  

התקציר הוא סיכום קצר של ההמצאה בשפה בלתי פורמלית, והוא משמש לעתים קרובות לפרסום מקוצר בן עמוד אחד של הפטנט. זה בדרך כלל הדבר הראשון שאנשים יקראו בחיפוש הפטנטים אותו תארנו בהתחלה.  

התרשימים הם לרוב רישומי קו בשחור לבן. יש לתייג את האלמנטים השונים בשרטוט על ידי מספרים (השיטה הנפוצה כיום) או אותיות (פחות נפוץ אבל גם מתקבל) ולהתייחס אליהם בתיאור המפורט.

זהו זה! השטן כמובן טמון בפרטים הקטנים - ישנם כללים הנוגעים לכל אחד מהסעיפים שהוזכרו. קיים למשל 'מדריך לבדיקת פטנטים? (רשימת הכללים האמריקנית הנוגעת לנהוג בפטנטים) שתמונה שלו נמצאת למטה (מעובי הספרים תוכלו להבין במה מדובר), ולאור העובדה שלכל מדינה יש וריאציות משלה לחוקים המסדירים פטנטים ודרך מסוימת לכתוב פטנט, לא קשה להבין מדוע אנשים נעזרים בעורכי פטנטים לרוב ההגשות, במיוחד מעבר לשלב הפרוביזיונלי.  

שיהיה בהצלחה!    

[1]https://www.wipo.int/wipo_magazine/en/2005/05/article_0006.html   [2]

https://www.uspto.gov/patents-getting-started/patent-basics/types-patent-applications/provisional-application-patent   [3] A small entity has 500 or fewer employees + affiliates. A micro entity qualifies as small entity and also has a grossincome less than three times the current gross median income. https://en.wikipedia.org/wiki/Large_and_small_entities_in_patent_law 

ד'ר ג'רמי רוטמן
רוטמן פטנטים
https://www.rutmanip.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב