דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך מכינים קומפוסט ביתי 

מאת    [ 20/10/2020 ]

מילים במאמר: 565   [ נצפה 1158 פעמים ]

מה זה בעצם קומפוסט?

קומפוסט הוא סוג של דשן אשר מיוצר משאריות של צמחים שונים שהתפרקו. התהליך בו מתפרקים אותם שאריות נקרא קומפוסטציה. הטבע מייצר לעצמו קומפוסט משלו שמורכב מהמחזוריות של צמחים שונים כמו עלים שנשרו, שאריות יבול ועוד, כל מה שנופל על הקרקע מתפורר ומתחיל להתפרק באמצעות מיקרואורגניזמים. 

למה הקומפוסט טוב לקרקע?

ישנם יתרונות רבים לקומפוסט כשמדובר על מה שהוא מעניק לאדמה. הקומפוסט עוזר לשפר את המרקם של האדמה, ולאוורר אותה.  בנוסף הקומפוסט עוזר להחזיק את המים, אדמה שיש בה קומפוסט מצליחה להחזיק פי 6 ממשקל שלה. ועל ידי תכונה זו הוא מונע בליה וסחף. יתרון נוסף שיש לקומפוסט זהוא שהוא מספק חומרי מזון לצמחים השונים. ובאמצעות שיפור הקרקע הוא מייצר חסינות טובה יותר למחלות ומזיקים אצל גידולים שונים.  

הכנת קומפוסט - מה חשוב לדעת

כאשר מגיעים לייצר קומפוסט בבית חשוב לשים לב לדברים הבאים: מכיוון שהקומפוסט מיוצר באמצעות מיקרואורגניזמים, אנו צריכים לייצר תנאים מתאימים עבורם כדי למשוך אותם לבוא ולעבוד. לכן יש לדאוג ל4 דברים עיקריים- פחמן, חנקן, מים וחמצן. 

 

פחמן- 

המיקרואורגניזמים ניזונים מחומרים עשירי פחמן , מה שמספק להם את האנרגיה לעבוד- לרוב מדובר על חומרים יבשים וחומים כמו נסורת, קש ועוד.

חנקן-  

כדי להתרבות ולבצע את תהליך הקומפוסטיזציה במהירות הם זקוקים גם לחומרים עשירים בחלבון שלרוב הם חומרים עשירים בחנקן - חומרים ירוקים ולחים כגון עשבים, פירות בשלים מידי ועוד. 

מים- 

כדי שהקומפוסט שלכם יצליח והתהליך יתנהל כמו שצריך יש לדאוג שכמות הלחות בקומפוסט שלכם תהיה טובה, יותר מידי לחות עלולה להטביע את המיקרואורגניזמים ופחות מידי עלולה לייבש אותם. לכן, במידה וחסר לחות הוסיפו מעט מים עם הצינור ובמידה ויש יותר מידי הוסיפו חומרים יבשים לקומפוסט. כדי לדייק ברמת הלחות מומלץ להשתמש בקומפוסטר עם כיסוי. 

חמצן-

כדי לחיות, בדיוק כמו בני האדם המיקרואורגניזמים זקוקים לחמצן, בהתחלה יש להם מלאי מספיק אך ככול שמתקדמים בתהליך הוא הולך ונגמר לכן כדי לספק להם כזה הקפידו לערבב ולאוורר את הערימה מפעם לפעם. 

אז איך מכינים?

יש מגוון רחב של שיטות להכנת קומפוסט לכן הנה השלבים הבסיסיים:

שלב ראשון - ריכוז הפסולת

בשלב הראשון על מנת להתחיל את התהליך, אספו את כל הפסולת האורגנית שלכם מפירות רקובים, קליפות של ירקות שנארו מהבישולים, עשבים שוטים שמצאתם בגינה, אספו הכל היישר אל תוך הקומפוסטר שלכם. 

שלב שני - גודל הרכיבים

דבר שחשוב לדעת הוא שככל שהגודל של הרכיבים שמכניסים לקומפוסט קטן יותר, כך התהליך יהיה מהיר יותר. לכן בשלב השני נתעסק בלחתוך את הרכיבים הגדולים לחתיכות קטנות יותר כדי להקל על התהליך .

שלב שלישי - מיקום הערימה

מיקום ערימת הקומפוסט הוא עניין חשוב, יש למקם אותה באזור מוצל באופן מלא או ברובו, כשהיא מונחת על הקרקע על מנת שהמיקרואורגניזמים השונים יוכלו להגיע אליה. כך שבמקביל נוזלים יוכלו להתנקז מהערימה. קומפוסטר יספק פתרון נהדר לעניין זה. דבר נוסף שחשוב או לספק אוורור לערימה, ניתן לעשות זאת על ידי מיקום ענפים בתחתית שלה. 

שלב רביעי - עבודה בשכבות

כדי לייצר קומפוסט איכותי זה דורש מאיתנו לעבוד נכון בשכבות, ולכן, כל שכבה של חומרים ירוקים- רטובים (עתירי חנקן) נכסה מיד עם שכבה של חומרים חומים- יבשים (עתירי פחמן). 

שלב חמישי - "בישול"

זהו השלה האחרון בתהליך, כאשר החלטנו שהגענו לגודל הערימה שרצינו, ניתן למיקרואורגניזמים לעבוד ולערימה להתבשל. ונמשיך לדאוג שרמת הלחות בערימת הקומפוסט שלנו תהיה מתאימ ושהחום יתחיל לעלות. 

מילים אחרונות

מקווים שעשינו לכם חשק להתחיל את ערימת קומפוסט משלכם, וסיפקנו לכם את המידע הנחוץ על מנת לעשות זאת. תוכלו לרכוש לעצמכם קומפוסטר שיתאים לצרכים שלכם או להכין אחד בעצמכם. בהצלחה

טבעלו שמה לעצמה מטרה להיות החברה המובילה בתחום הגידולים בחממות ביתיות. אנו רואים בגידול יבול באופן עצמאי כמטרה חשובה לאנושות. היכולת לגדל את האוכל שאתם אוכלים נראה לנו חשובה מאין כמוהה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב