דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשיבותה של נוסטלגיה בחיינו 

מאת    [ 17/09/2020 ]

מילים במאמר: 512   [ נצפה 2620 פעמים ]

 

לטיול בנתיבי הזיכרון עשוי להיות השפעה על הנפש, הבריאות ועל מערכות היחסים. נוסטלגיה הוא מונח שמשמעותו געגועים והתרפקות על העבר, על פי רוב תוך אידאליזציה שלו (ויקיפדיה). מחקרים הראו שנוסטלגיה יכולה לבנות תחושה המקדמת ומשפרת את הרווחה הנפשית, משפיעה על אושר ושביעות רצון. מגבירה יצירתיות, רגשות החיוביים ומקלה על רגשות שליליים. אבל לא רק.

נוסטלגיה היא תופעה ייחודית, המשלבת חוויות ורגשות חיוביים ושליליים. בכל פעם שעולה זיכרון נעים, הוא גורם לנו להרגיש חום, אהבה ושייכות. עם זאת, כמעט בו זמנית, אותו זיכרון חביב עלול להציף גם רגשות כמו אבדן, כאב וגעגוע. מורכבות של גם וגם.

 מרבית המחקרים מראים שלנוסטלגיה השפעות חיוביות על רווחתנו הנפשית. ישנם מספר מחקרים המצביעים הפוך – תחושת כאב, קושי ומצוקה עלולים להציף לנוכח זיכרונות נוסטלגיים. אדם יכול להיזכר בהתרפקות בעבר הוורוד ולהשוות את מצבו הנוכחי הפחות מזהיר, ולשקוע בכאב.

 נוסטלגיה יכולה להיות כלי נהדר לשיפור הרווחה הרגשית. היא יכולה לסייע בזמנים קשים להתגבר על פחדים, לתת לחיים יותר משמעות. להזכיר לנו בתקופת הקורונה, את העבר הלא רחוק שאיננו כעת אבל יחזור בעתיד למקומו הטבעי (פחות או יותר).

 זיכרונות נוסטלגיים מתעוררים כששומעים מוזיקה, צופים בתמונות, בסרטים המחזירים לתקופות מאושרות וכאשר פוגשים אנשים מהעבר, אתם חלקתם זיכרונות חיוביים. שיטוט בזיכרונות נעימים עשוי לשפר את מצב הרוח ולעורר השראה, הנעה לפעולה ומוטיבציה. ביכולתה של נוסטלגיה לספק חלון את העצמי האותנטי, לתת תחושת משמעות להווה.

 נקודה חשובה נוספת עליה מצביעים מחקרים - אנשים המשתמשים בזיכרונות נוסטלגיים חיוביים, מתמודדים היטב עם סוגיות בריאותיות, יש להם יכולת טובה להביע את רגשותיהם, להתחבר לאחר, לבקש עזרה ומשפרת מערכות יחסיים.

 מאחר ונוסטלגיה מחברת בין העבר לעצמי הנוכחי, זיכרונות אלה יכולים לפתח, לשמור ולהחזיר את תחושת הזהות האישית, בעת מצוקה. מסייעת בשיפור המשאבים הרגשיים, תחושת הערכה עצמית ומצב רוח חיובי.

 נוסטלגיה בונה חוסן פסיכולוגי: בהשוואה לזיכרון רגיל, נוסטלגיה היא כמו לבישת שכבת נוספת לפני שיוצאים לחורף קר – המעיל חוצץ בינך לבין איום האויר הקר. זיכרונות נוסטלגיים שונים מאוד מסוגים אחרים של זיכרון. יש להם איכות רגשית הנוגעת בזיכרונות משמעותיים, בעיקר עבור אנשים שבעת מצוקה שוכחים מה היה בעבר ורואים עצמם רק בפרספקטיבה העכשווית.

 נוסטלגיה יכולה לשמש לטובת מערכות היחסים שלנו. במחקרים נמצא כי לזכור תקופות הטובות במערכות יחסים יכול לספק דחיפה ראשונית לשביעות רצון מהקשר, לחוות מחדש זיכרונות חיוביים, רגשות חיוביים וחיבה. יחד עם זאת, הישענות ייתר על זיכרונות עבר של חוויות אושר ושמחה עלולים לפעול בטווח הארוך, כמו בומרנג. משום שהעלאת זיכרונות חיוביים עלולים להפנות את תשומת הלב למה שחסר במערכת היחסים הנוכחית.

 התבונן לאחור כדי להטיב עם ההווה. אין זה רעיון מוצלח לחיות בעבר ולהתגעגע יתר על המידה לימים עברו. לעתים אנשים מגיעים למקום בו הם עוסקים בזיכרונות מהעבר המעכבים חיים פעילים בהווה המחבלים בהתקדמות.

 נוסטלגיה היא חרב פיפיות: אותם זיכרונות נוסטלגיים המביאים אתם טוב, שמחה וחיוך עלולים ברגע להפוך לתחושת עצב ויאוש לעתיד. לפגוע באופן קבוע או זמני, בתחושת הרווחה הרגשית.

 כדי לשמור על הנוסטלגיה במרחב הבריא, חשוב כיצד להשתמש בעבר כדי לפתור סוגיות בהווה ולהעשיר את חייך. במילים אחרות, חשוב על נוסטלגיה כדרך לעשיית מסע קצר במכונת הזמן הרגשית למחוזות החיוביים בעבר. ביכולתך לאסוף זיכרונות ותובנות אשר ילוו ויסיעו לך לשמור וליצור עתיד טוב יותר לעצמך.

 

חוה אוסטרובסקי פסיכותרפיסטית עו"ס קלינית m.a. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים.
פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW
אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב