דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כל מה שרציתם לדעת על האם ימצא עד סוף השנה חיסון נגד קורונה? כן או לא 

מאת    [ 23/07/2020 ]

מילים במאמר: 773   [ נצפה 1325 פעמים ]

 

בחודשים האחרונים כמעט כל חברת תרופות ממהרת להיות האחת שתביא את המזור האולטימטיבי למחלת הקורונה - לא רק עוד תרופה שתעזור להקל על התסמינים של המחלה, אלא חיסון שיעזור למנוע הידבקות בה. בעולם פועלים כיום 170 מיזמים לפיתוח חיסון, מתוכם כ-17 כבר הגיעו לשלבים קליניים של ניסוי בבני אדם. חלק מהפרויקטים כבר נערכים לתחילת ניסוי שלב 3 בעשרות אלפי אנשים. יש חברות שכבר הקימו מפעלים לייצור החיסונים. עד עכשיו נראה היה כי פיתוח חיסון הוא דבר שעוד רחוק מאיתנו, אך כיום המצב השתנה לטובה.
מתוך 170 מיזמים לפיתוח חיסון, בחרתי לספר על ארבעת מיזמי החיסון המעניינים ביותר.
חיסון ראשון - באוניברסיטת אוקספורד, בבריטניה, כבר החלו להיערך בחודש מאי 2020 ניסויים על חיסון חדש נגד קורונה שהמציאה חברת התרופות הבריטית-שוודית "אסטרהזניקה". כעת, יולי 2020, אסטרהזניקה ואוניברסיטת אוקספורד מאשרות כי שלבי הניסויים המוקדמים עברו בהצלחה, ושכבר השנה יהיה חיסון זמין נגד קורונה.
החיסון הזה נגד קורונה, כמו חיסונים רבים אחרים, מכניס לגוף חלבונים שנראים כמו וירוס הקורונה ובעצם מסייעים לגוף ללמוד כיצד לזהות אותו ולייצר לו נוגדנים, בלי שייווצר נזק לתאים. כתוצאה מכך, תאי ה-T לא משמידים את תאי הגוף השונים, ובמקביל, תאי B של מערכת החיסון מתחילים לייצר נוגדנים. כך אם וכאשר וירוס הקורונה יחדור לגוף, תהיה לו כבר מערכת הגנה שתתחיל לפעול לנטרול הנגיף, עוד לפני שיתחיל להיווצר נזק שידרדר כמו כדור שלג ויחמיר את מצב החולה.
החיסון נמצא בשלב השלישי והאחרון שלו, בו נבדקת רמת הבטיחות והיעילות שלו באופן סופי. לאחר שיסתיים השלב הזה, כבר יתחיל הייצור ההמוני של החיסון, כשבממשלת בריטניה כבר הזמינו 100 מיליון חיסונים, וחברת אסטרהזניקה גם סיכמה עם ברית החיסונים האירופית (IVA) שתספק 400 מיליון חיסונים נוספים לממשלות צרפת, גרמניה, איטליה והולנד. זה כבר 500 מיליון חיסונים, והחברה צופה לייצר עוד מיליארד וחצי חיסונים, אותם ישווקו ברחבי העולם. הצפי הוא לשיווק החיסונים כבר עד סוף השנה.
חיסון שני - לחברת הביוטכנולוגיה האמריקאית Moderna (מודרנא) חיסון משלה הפועל בשיטה קצת אחרת. הוא מונע מצורת החלבון של הקורונה להיצמד לתאי הגוף, וכך בעצם למנוע הדבקה שלהם. חברת Moderna (מודרנא) הודיעה על תוצאות מעודדות מניסוי קליני שלב 1 בחיסון שפיתחה. את הניסוי מנהל המכון הלאומי לאלרגיה ולמחלות זיהומיות של ארצות הברית. רמות הנוגדנים בדמם של כל המתנדבים שחוסנו בשתי מנות היו זהות לאלו של אנשים שהחלימו מהמחלה, או גבוהות יותר. משתתפי הניסוי אמורים להישאר במעקב במשך כשנה, כדי לבחון אם יש שינויים ברמת הנוגדנים בדמם ולוודא שלא צצות תופעות לוואי מאוחרות. כדי לבדוק אם החיסון אכן יעיל בעולם האמיתי ומגן על המחוסנים מפני הידבקות בנגיף, דרושים ניסויים על מספר גדול בהרבה של אנשים. ניסוי קליני שלב 2, שבודק את יעילות החיסון במאות אנשים, צפוי להסתיים בשבועות הקרובים, ומכיוון שמדובר בהליך מזורז לאישור החיסון, כמעט במקביל יתחיל גם שלב 3, שנערך על אלפי אנשים, במספר רב של מרכזים רפואיים. על פי מודרנה, החיסון שלה יעלה על פס הייצור כבר בסביבות אוקטובר-נובמבר השנה.
חיסון שלישי - חיסון שמפתחות יחד החברות פייזר בארה"ב וביונטק בגרמניה. החיסון מבוסס על רנ"א שליח (mRNA). בתחילת החודש הן פרסמו תוצאות ראשוניות מניסויי שלב 1 ו-2 שנערכו בארה"ב ובגרמניה, והן מתכוונות להתחיל בניסויי שלב 3 עד סוף יולי. החוקרים מצאו כי המתנדבים פיתחו נוגדנים נגד הנגיף, כמו גם תאי חיסון הידועים כתאי T. חלק מהמתנדבים סבלו מתופעות לוואי, הכוללות הפרעות שינה וכאב בזרועות.
בהתבסס על התוצאות עד כה, מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) הסכים לקדם את החיסון במסלול אישור מהיר. אם יאושר, פייזר הודיעה שהיא מקווה לייצר עד 100 מיליון מנות חיסון עד סוף השנה, ו-1.2 מיליארד מנות עד סוף 2021. משרד הבריאות ומשרד ההגנה של ארה"ב הודיעו ביולי 2020 כי חתמו על שיתוף פעולה עם חברת התרופות פייזר, במסגרתו היא תספק להם 100 מיליון מנות של החיסון נגד נגיף הקורונה. הממשל ישלם 1.95 מיליארד דולר לפייזר עבור ייצור ואספקת המנות, לאחר שהחיסון יקבל אישור סופי.
חיסון רביעי - השיטה שפיתחו בארץ במכון הביולוגי בנס ציונה מבוססת על וירוס פעיל שאינו מזיק לבני אדם, שהונדס גנטית כך שיציג על המעטפת שלו את החלבון של וירוס הקורונה. כאשר מחדירים את הווירוס לגוף, הוא אמור לגרום למערכת החיסון שלנו להגיב כאילו הגוף נדבק בקורונה, ולייצר את התגובה החיסונית הנדרשת. זאת, אף שאין בווירוס את המרכיבים שיכולים לגרום למחלת הקורונה. השיטה אינה חדשה. יש חיסונים קיימים, כמו חיסון נגד הווירוס רוטה, המבוססים על מנגנון דומה. בנוסף, עוד כמה מיזמים בעולם מפתחים חיסון לקורונה בשיטה זו, כמו זה של ענקית התרופות מרק. המכון הביולוגי בנס ציונה כבר פרסם מאמר (לפני ביקורת עמיתים) המציג לראשונה נתונים לגבי החיסון נגד קורונה שמפתחים במכון.
בכל מקרה, הדרך לחיסון ממשי במכון בנס ציונה היא כמובן עוד ארוכה. אחרי שעורכים ניסויים בבעלי חיים, יש לבצע ניסויים קליניים (בבני אדם) לבדיקת בטיחות ולאחר מכן לערוך בדיקת יעילות. וכמובן, גם אחרי אישור רגולטורי, קיימים עדיין אתגרים גדולים של ייצור החיסון והפצתו.
לסיכום - טובים הסיכויים שימצא חיסון לקורונה עד סוף השנה או עד אמצע השנה הבאה.

ישראל הרצל הרצל 73, כ"ס   טלפון: 050-9258355  ------------herzli99@gmail.com----------------------------------- 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב