דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משנה מקום משנה מזל 

מאת    [ 25/04/2008 ]

מילים במאמר: 442   [ נצפה 3022 פעמים ]

בימים אלו אנו עדים למתקפות על המרחב הכפרי מצד גופים שונים בנושא התעסוקה החלופית בחלקות המגורים במושבים. עיתוי המתקפות אינו מקרי וקשור להחלטה 1101 של ממ"י העומדת כיום לפני דיון בבג"ץ שאמור להכריע האם היא מטיבה עם תושבי המרחב הכפרי.

מניתוח ההחלטות השונות לאורך השנים עולה תמונה אשר רבים מהציבור בישראל אינו חשוף אליה במדויק. אחת הנקודות הנתקפות ביותר ע"י קבוצות הלחץ הינה סוגיית ההשכרה.

בשנת 1993 הוקמה ועדת קדמון שתפקידה היה להמליץ למשרדי הממשלה לגבי דרכי פעולה בנוגע לפעילות לא חקלאית במושבים. בדו"ח הועדה ניתן דגש לכך שהירידה ברווחיות וצמצום היכולת להתפרנס מיחידת משק מושבית, הניעו חקלאים רבים לצאת מענף החקלאות ולחפש פרנסה חלופית באופן מלא או חלקי. הועדה ציינה עוד שפעילות יזמית ליצירת פרנסה חלופית במושב היא תופעה שיש לברך עליה וממליצה לאפשר לעסקים קטנים פעילות בחלקות א' וצמוד דופן, לעסקים בינוניים פעילות באזור מלאכה מרכזי ופעילות גדולה יותר בפארק תעשייה אזורי.

תנועת המושבים ראתה בדו"ח קדמון כפתרון מאוזן בתקופה ההיא אשר מייצר אפשרות להמשך ביסוסו והתפתחותו של המרחב הכפרי שהיה במשבר עמוק. המועצה הארצית לתכנון ובניה החליטה (החלטה 347) לאמץ באופן סופי את עקרונות ועדת קדמון בנוגע לשימושים לא חקלאיים בחלקות א'. יחד עם זאת המועצה קבעה כי היא אינה רואה מקום להקמתם של אזורי תעסוקה במושבים. בכך למעשה המועצה פסלה חלקים משמעותיים מאוד מדו"ח קדמון בעוד היא מותירה על כנם חלקים אחרים, קביעה זו פגעה באיזון אותו ניסתה ועדת קדמון להשיג בהמלצותיה.

למעשה יעדיה של ועדת קדמון לא הושגו. רשויות התכנון קבעו הנחיות שברובן אינן מאפשרות את הסדרתם של השימושים, המינהל גבה תשלום גבוה מאוד בגין השימושים העולים על אלה הנדרשים מאזור עירוני סמוך.
בנוגע לאזורי התעסוקה המושבים, ביטולם על ידי המועצה הארצית לתכנון ובניה יצר מצב של חוסר איזון שלא הביא לפתרונות אותן קיוותה ועדת קדמון להשיג.

חוסר האפשרות להקים אזורי תעסוקה מושביים יצר מצב שבו בעל הנחלה היה מחויב להקים את הפעילות הלא חקלאית (פל"ח) שלו בתוך שטח המגורים במושב וזאת אף אם סוג הפעילות אינו מתאים לצביון המושבי.

פסילתה של המועצה הארצית את נושא אזורי התעסוקה, ששם אושרו שותפויות של צד שלישי, הפרה את האיזון וגרמה לבעלי נחלות להשכיר את התעסוקה הלא חקלאית שברשותם ופעמים רבות נאלצו להיות עבריינים בעל כורחם.

עמדתנו בסוגיה זו לוקחת בחשבון את צביון המושב ואורח החיים בו אנו רוצים לחיות ולכן יש לאפשר לחברים להקים אזורי תעסוקה מרכזיים שבהם תהיה לבעל הנחלה החרות להחליט האם להכניס צד שלישי לעסק ובמקומות שלא מתאפשר זאת, להקים אזורי תעסוקה מרכזיים ולאפשר לחברי המושבים להשכיר את הפעילות הלא חקלאית, על אחת כמה וכמה כאשר התשלום הנדרש עבור הפל"ח הינו 91%, קרי, תשלום מלא עבור ערך הנכס.

אנו ממליצים לכל מושב להקים מנגנון שיווסת את העסקים במושב ואופים על מנת לשמור על צביון המושב ואורח החיים.


מידע נוסף על הפעילויות הלא חקלאיות במושבים באתר: www.tmoshavim.org.il
יוגב שריד מנהל אגף כלכלה ופיתוח עסקי ? תנועת המושבים



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב