דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הגיע הזמן להכיר בהוצאות בתי קפה 

מאת    [ 20/06/2020 ]

מילים במאמר: 429   [ נצפה 1454 פעמים ]

שורות אלו נכתבות בסניף 'ארקפה' בתל אביב.  סביבי ישובים כעת לפחות עוד 5 אנשים ומתקתקים במרץ על המחשב הנייד שלהם במשהו שנראה כמו תוכנות עריכה גרפית, סביבת פיתוח אפליקציות ומאגר פסקי דין.  ביניהם יש שולחן בו יושבים כמה אנשים מסביב למסמך שנראה כמו הסכם ובשולחן אחר מדברים על מיזם אינטרנט מבטיח.

כל האנשים האלו כאן לצרכי עבודה (יש גם שלושה שולחנות של פנסיונרים וזוג עם תינוקת), והקפה שהם משלמים הוא בעצם סוג של כרטיס כניסה בשביל הזכות לעבוד כאן.  ההוצאה הזו משמשת אותם בייצור הכנסה, ולכן לפי חוקי המס בישראל היא אמורה להיות מוכר למס הכנסה וגם למע"מ.  אבל היא לא.

בעבר הוצאות אש"ל היו מוכרות בסכום נמוך ומעליב.  בשנות התשעים הפסיקו להצמיד גם את הסכום הזה, ומה שהיה אז נמוך ומעליב הוא היום בלתי נסבל וגרוטסקי: שקל וחצי לארוחת צהרים, שקל לארוחת בוקר.  אבסורד.

בו זמנית הפכה העבודה בבתי קפה לחלק יותר ויותר ממוסד משוק העבודה.  עליית מחירי הנדל"ן גרמה להרבה יזמים צעירים לעבוד מבתי קפה כתחליף לשכיר משרד, במקביל רשתות בתי הקפה התרחבו והשתדרגו והן היום מקום מאד מזמין לשבת בו שעות, ולבסוף התפתחות הטכנולוגה, המחשבים הניידים, הענן והתוכנה כשירות הפכו את תשתיות המיחשוב במשרד למיותרות עבור הרוב המוחלט של העובדים.

מדובר בהוצאות ענק. אפילו חישוב 'באק אוף דה אנבלופ' משוער יראה שיש בישראל כמה אלפי בתי קפה - המספר המדוייק משתנה כמעט מדי יום, אבל רק רשת ארומה ישראל מחזיקה 150 סניפים ועוד 30 לרשת ארומה תל אביב.  כל סניף כזה מספק מקום עבודה ל15-30 אנשים עובדים ביום, שכל אחד מהם מוציא בין 11 ש"ח (אספרסו קצר) ל-70 ומעלה (ארוחת בוקר זוגי) - בסך הכל מדובר כאן על בין רבע מליון לשלושה מליון שח ביום, כללומר כמה מיליארדים בשנה.

מדובר בהוצאה עסקית למהדרין.  מקבילה לשוק הנדלן למשרדים, וגדולה בהרבה מעסקים דומים כגון 'WEWORK' וחללי עבודה משותפים אחרים. ואולם כל העסקים הללו אינם מקבלים החזר ממס הכנסה על ההוצאה הזו.  גם המעמ שהם משלמים על הקפה הזה אינו מוחזר להם ללא כל סיבה נראית לעין.  ולא רק למראה עין.  גם מומחים חשבונאיים ורשות המסים עצמה לא פרסמו מעולם נימוק מסודר מדוע אין הכרה בהוצאה הזו.

בשנת 2018 נעשה ניסוי לעקוף את ההתנגדות חסרת ההגיון של רשות המסים.  חברת 'משרד בקפה' של היזם חיים אבן חן ועורך הדין (לענייני מסים) דורון כהן החליטה להפריד את ההוצאה על הקפה להוצאה על האוכל עצמה (שם רשות המסים מתנגדת קטגורית, ואולי גם בהגיון מסויים להכרה) ולהוצאה על שירותי המשרד שבתי הקפה נותנים:  האינטרנט, האווירה, הנקיון והנדל"ן עצמו.

אולם רשות המסים התנגדה גם למיזם הזה.  נציב מס הכנסה הכריז בכנס מועצת יועצי המס באילת שהרשות תסרב להכיר בהוצאה הזו, והנושא צפוי להמשיך בערכאות.  הגיע הזמן הרשות תתקדם ותכיר בהוצאות האלו

גיא יריב מנכ"ל בית הספר לנאום ושכנוע: איך להעביר מסר, איך למכור ולשכנע, ואיך להתגבר על חרדת קהל. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב